• kajsaliten

ammar min tvååring, är jag konstig?!

rubriken är lite ironisk; jag känner mig inte alls konstig men ganska ensam. vår underbara tjej är två år och ammas fortfarande. inte nattetid, hon nattas av sin pappa i vår stora säng o sover sedan som en stock hela natten:) - men dagtid snuttar hon så fort hon kommer åt! hon njuter verkligen av närheten det ger henne, det är "hennes" tuttar (hon kallar dom den "stora" och den "lilla" hihi!) och vi trivs båda två med detta för det mesta. ibland kan jag känna att jag är ett enda stort bröst dock för henne...speciellt de senaste 2 v , hon har börjat på dagis 20 tim i v - älskar det! - men hon har regrederat lite o vill gärna snutta lite mer än vanligt. det är inga problem för mej , jag förstår att hon nu vill ha lite extra trygghet, men jag vill gärna hålla det på nivån att "tutte får du hemma i soffan" , något jag får kämpa med just nu.
    jag undrar nu om det inte finns andra som ammar så mycket som jag gör är barnet är såhär stort? och hur gör man när man väl ska sluta? jag kommer vara tvungen att sluta amma i december pga en massa orsaker, hoppas vi är redo då hela familjen!
    jag är tacksam för tankar råd o funderingar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-21 09:03
    sedan en månad har jag inte ammat mer. avslutet blev perfekt, jag o min man satt oss ner med henne o sa att "nu är tutten slut, den måste vila. du får säga hejdå till tutten nu". vår dotter funderade ett tag, o sa att hon ville pussa tutten hejdå:) det fick hon förstås. efter det har hon frågat ibland, men på skoj. hon var helt enkelt redo, vi också! jag är glad att jag ammat så länge, det känns helt rätt. det känns också rätt att ha slutat nu! vill bara tacka alla som skrivit här, både negativa men framför allt alla positiva tankar. vi gör alla det vi tror är bäst för våra barn, dom är alla olika med olika behov. min dotter har mått bra av amningen, hon mår bra nu också!

• Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!
  • straw2008
    kajsaliten skrev 2010-09-01 10:53:41 följande:
    tack för stödet! jag måste erkänna att jag fick mej en törn här...känns inte så kul alls. hoppas fortfarande på svar från andra långtidsammande, inte från elaka människor. jag tycker alla har rätt till sin åsikt, men hur man uttrycker den kan man faktiskt välja själv.
    Jag är verkligen ingen elak människa!! Men jag tycker det är skitäckligt att lägga ett så stort barn till bröstet o sen kalla det "snutta" som om det vore en 1mån baby det handlade om.

Det är ju DU domkräver denna närhet en 2 åring behöver knappast ammas....
    Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • NilleMilleTjejen

Jag ammade min dotter till hon var 1 år sen tyckte jag att det räkte, just p.g.a dagis och att andra skulle kunna passa henne.
    Så för egen del skulle jag inte vilja amma så länge.
    Men att säga att det är äckligt och att någon skulle kunna kräkas av det :-O det är ju hemskt!
    Många barn i den åldern har napp eller en snuttefilt, som de "snuttar" på är det lika äckligt då?

Ammning är väl mysigt både för mor och barn fugerar och man trivs med det.
    Ts skriver ju att det är för närhetens skull. Det är väl inte fel, tänk om nån skulle säga till en att man t.ex inte får pussa sitt barn...man kan ju ge närhet på annat sätt! Man bestämmer väl själv hur man vill ge sin närhet, så länge det inte är fråga om nått sexuellt förståss.

Ts: Amma du så länge du känner att du vill, tror det är bra att det sker hemma i soffan, det kan ju väcka mycket reaktioner hos folk + att det kan vara ett bra sätt att trappa ner, jag gjorde själv så angående sonens napp, trappade ner genom att säga att den har man inte ute eller när man leker, bara när man myser i soffan.

• kajsaliten
    NilleMilleTjejen skrev 2010-09-01 11:01:44 följande:
    Jag ammade min dotter till hon var 1 år sen tyckte jag att det räkte, just p.g.a dagis och att andra skulle kunna passa henne.
    Så för egen del skulle jag inte vilja amma så länge.
    Men att säga att det är äckligt och att någon skulle kunna kräkas av det :-O det är ju hemskt!
    Många barn i den åldern har napp eller en snuttefilt, som de "snuttar" på är det lika äckligt då?

Ammning är väl mysigt både för mor och barn fugerar och man trivs med det.
    Ts skriver ju att det är för närhetens skull. Det är väl inte fel, tänk om nån skulle säga till en att man t.ex inte får pussa sitt barn...man kan ju ge närhet på annat sätt! Man bestämmer väl själv hur man vill ge sin närhet, så länge det inte är fråga om nått sexuellt förståss.

Ts: Amma du så länge du känner att du vill, tror det är bra att det sker hemma i soffan, det kan ju väcka mycket reaktioner hos folk + att det kan vara ett bra sätt att trappa ner, jag gjorde själv så angående sonens napp, trappade ner genom att säga att den har man inte ute eller när man leker, bara när man myser i soffan.
    tack för kloka ord o tankar! vår dotter är verkligen en trygg o glad tjej, och hon älskar amningen. jag ammar på här hemma, vill inte reta folk (det är tydligt att det är upprörande... :) ), så får vi se hur det går sedan.
  • vampyria2

Inget hemskt att ge sitt barn den närhet och trygghet som den behöver, bra gjort att du gör det som är bra för ditt barn Hjärta

Amade min ena dotter tills hon var 2,4 år, sen så kände jag att det var nog. Vi löste det hela genom att jag åkte bort en helg, sen när jag kom hem så sa jag bara att nej nu är tutten slut. Det gick förvånadsvärt lätt.

• k girl
    straw2008 skrev 2010-09-01 11:00:12 följande:
    Jag är verkligen ingen elak människa!! Men jag tycker det är skitäckligt att lägga ett så stort barn till bröstet o sen kalla det "snutta" som om det vore en 1mån baby det handlade om.

Det är ju DU domkräver denna närhet en 2 åring behöver knappast ammas....
    Det är mycket ett barn inte "behöver" men som man tillhandahåller ändå, för att det gör dem glada och tillfreds. Ett så pass stort barn är inte något man "lägger till bröstet", det väljer att lägga sig själv vid bröstet. Man kan inte tvinga varken ett spädbarn eller en tvååring att amma. Jag misstänker att de som tycker att det är skitäckligt med långtidsamning själva inte har särskilt långvariga (eller möjligen positiva) amningsupplevelser.
  • Jenny1

En 2-åring som ammas?!
    Min personliga åsikt är att det är rent äckligt, snudd på perverst..

• La Lola
    Jenny1 skrev 2010-09-01 13:10:29 följande:
    En 2-åring som ammas?!
    Min personliga åsikt är att det är rent äckligt, snudd på perverst..
    En till som missat att inlägget är skrivet i AP-forumet....
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • örtagård

Det är inte alls konstigt. Med tanke på dagsaktuell press om sjunkande amningsfrekvens är det kanske ovanligt men inte konstigt!

Jag är iof nöjd med mina amningsavslut - de har bla gett nya ägglossningar och hjälpt till att få fram våra andra efterlängtade barn men jag hade faktiskt gärna haft kvar amningen med dem längre så här i efterhand. Särskilt med vårt mellanbarn som kan behöver en lugn famn emellanåt och säkert hade varit lättare att varva ned med en stund tutte i de lägen han är nästintill okontaktbar i översvallande känslor.

Mitt "mål" med lillan är att amma henne i två år. Sen vet ju ingen hur hon är och hur vårt amningsmönster utvecklas och hur jag trivs med det med en viljestark tvååring som ju ibland är ett släkte för sig .

• Jenny1
    La Lola skrev 2010-09-01 13:11:57 följande:
    En till som missat att inlägget är skrivet i AP-forumet....
    Oavsett vart inlägget ligger, så får jag ha en åsikt.
  • La Lola
    Jenny1 skrev 2010-09-01 13:18:06 följande:
    Oavsett vart inlägget ligger, så får jag ha en åsikt.
    Ja för det är ju dumt att visa lite respekt...
    Du vet att de som är AP-föräldrar förespråkar heltidsamning va?

Jag är ingen AP-förälder men vad jag anser om långtidsamning skulle jag inte skriva här i AP-forumet.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!