Inlägg från: k girl |Visa alla inlägg
  • k girl

ammar min tvååring, är jag konstig?!

straw2008 skrev 2010-09-01 11:00:12 följande:
    Jag är verkligen ingen elak människa!! Men jag tycker det är skitäckligt att lägga ett så stort barn till bröstet o sen kalla det "snutta" som om det vore en 1mån baby det handlade om.

Det är ju DU domkräver denna närhet en 2 åring behöver knappast ammas....
    Det är mycket ett barn inte "behöver" men som man tillhandahåller ändå, för att det gör dem glada och tillfreds. Ett så pass stort barn är inte något man "lägger till bröstet", det väljer att lägga sig själv vid bröstet. Man kan inte tvinga varken ett spädbarn eller en tvååring att amma. Jag misstänker att de som tycker att det är skitäckligt med långtidsamning själva inte har särskilt långvariga (eller möjligen positiva) amningsupplevelser.
  • k girl
    idiblon yes skrev 2010-09-01 13:36:46 följande:
    Nej, många av oss kan däremot göra skillnad på barnets behov och sitt eget bekräftelsebehov och göra en bedömning som är bra för barnet framför att göra en bedömning som ger beroende och "villkorslös bekräftelse" och "kärlek" från ett barn.
    Varför tror du att amning gör barnen beroende?
  • k girl
    idiblon yes skrev 2010-09-01 13:39:30 följande:
    Jag tror att många mammor ser till sitt eget bekräftelsebehov främst och jag ser inte det som något positivt.
    Det var inte ett svar på frågan jag ställde. Varför tror du att amning gör barnen beroende (av mamman)?
  • k girl
    idiblon yes skrev 2010-09-01 13:44:38 följande:
    Hon blir ju "oumbärlig" och är den "enda" som kan ge den "fullkomliga" tryggheten och trösten.
    Fast det där är ju något du själv läser in i amningen.
    Min son ammar fortfarande som niomånaders. Inte långtidsammande än, men ändå gränsar det till den svenska normen. Jag ammar honom till sömns och han vill oftast amma när han tankar trygghet hos mig. Min man vaggar honom till sömns, eller sitter bara med honom. Kramar och håller nära när han tröstar eller ger trygghet. Han har sitt sätt och jag har mitt, sonen föredrar inte entydigt varken det ena eller det andra om det inte är väldigt speciella situationer. Och jag känner mig långt ifrån som den "enda" som kan ge den "fullkomliga" tryggheten och trösten.
  • k girl
    idiblon yes skrev 2010-09-01 13:58:50 följande:
    Fast nio månader är nio månader och inte flera år gamla. Och inte alla har den sortens relation, vissa mödrar roffar åt sig bekräftelse och gör sig själva till "the one and only".
    MalinEddie skrev 2010-09-01 13:56:44 följande:
    Hur menar du nu? Bara för att man ammar kan väl ge tröst på annat sätt också. Jag kunde det i alla fall när jag ammade mina.
    Och då blir det snabbt överflödigt och mer för sin egen skull.
    Det är kanske sant, men de skulle sannolikt vara likadana även utan amningen. Jag tror att det handlar mer om attityd än om amningen i sig. Man kan inte tvinga ett barn att amma.
  • k girl
    idiblon yes skrev 2010-09-01 14:04:59 följande:
    Nej, men man kan undvika att avbryta att det gör det. Precis som man kan låta godis stå tillgängligt framme i en skål hela tiden.
    idiblon yes skrev 2010-09-01 14:20:07 följande:
    Du kommer att amma länge? Det beror alltså inte på ditt barns behov och preferenser utan dina?

Ett bra exempel.
    Fast hur menar du nu? Avbryter man amningen på barnets initativ så gör man det på barnets behov och preferenser, men inte om man fortsätter amma ett barn som tydligt visar att det vill amma?
  • k girl
    idiblon yes skrev 2010-09-01 15:01:58 följande:
    Går det inte så går det inte men om man så desperat vill så ser man till att tolka ett barns signaler precis som man vill också.
    Så du menar alltså att en tvååring rimligtvis inte kan vilja amma?
  • k girl
    idiblon yes skrev 2010-09-01 15:48:54 följande:
    Jo, självklart. Det kan vilja nära sig enbart på godis också.
    Aha. Så amning över en viss ålder är inte bra för ett barn utan något man borde ta vuxenansvar för att avsluta, om barnet själv inte tar initiativ till att avsluta? Vad är det som är dåligt?
  • k girl
    idiblon yes skrev 2010-09-01 15:55:12 följande:
    Ja, det är något som en vuxen borde ta initiativ till att avsluta. Att vissa dessutom sitter och gör det "i smyg" är ju ett tecken på att det egna behovet är större än barnets egentliga behov. Man till och med smusslar med det. (Som tur är iofs, om det nu tvunget måste ske. Det är ju bra om föräldern inte själv aktivt medverkar till att stämpla barnet inför omgivningen, eftersom det ju faktiskt är det som sker.)
    Nej, att somliga gör det "i smyg" beror naturligtvis på att amning över ett års ålder befinner sig utanför normen. Det är många som menar att man självklart ska sluta amma så fort barnet inte har "behov" av det, eller med andra ord så fort barnet får sin huvudsakliga föda från någonting annat än amningen. Så min fråga är då; hur ska "behov" definieras? Kan inte ett känslomässigt behov vara ett behov?
  • k girl
    idiblon yes skrev 2010-09-01 16:15:36 följande:
    Det är ungefär som att säga att mitt matmissbruk är ett behov. Frågan är dessutom VEMS behov man tillgodoser.
    Jag håller inte alls med. Jag antar att det helt enkelt beror på vilken syn man har på amning och små barns utveckling. Jag tycker inte att det är självklart att det är mammans behov av tillfredsställelse som tillgodoses även om det förekommer, lika lite som jag tycker att det likt ett matmissbruk är skadligt för en tvååring att vilja amma, och tillåtas göra det.
Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!