• milk and honey

Runt 40 tråden fortsätter här för de som fått sina bebbar

En tråd för oss som fått våra efterlängtade bebbar, vi som är runt 40, här kan vi snacka bebiskräk, framsteg, trots och annat som hör till barn
    Hoppas vi blir ett gäng

Fyrklöver i söner 90, 92, 94 och 13 april-10 Mina mirakel
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-29 19:38
    www.familjeliv.se/Forum-3-365/m53707962.html

Bebbelistan
  • Svar på tråden Runt 40 tråden fortsätter här för de som fått sina bebbar
  • annbom

Det finns ju 4 barn här inne som i princip är exakt lika gamla (Pi och Jesper födda den 7 jan och Luna och Leo den 8 jan) och det är kul att se hur de andra utvecklas.

Pi ammar som sagt och jag hade nog kunnat helamma ett tag till för hon planar då inte någon kurva utan ligger för närvarande precis på kurvan. När hon föddes så låg hon skyhögt över och sedan gick hon ner så mycket och hade svårt att gå upp så hon låg under. Dvs hon ökar väldigt bra fortfarande. Jag har trots det valt att börja ge henne smakportioner just för att jag vet att det kan ta tid innan de vill äta. Hon gillar palsternacka och banan men ratar det mesta annat som jag erbjuder.

Pi kan inte sitta riktigt själv än, men hon ålar runt och kan stå på alla fyra. Just nu är hon sjuk med hög feber och då vill hon endast bli buren.

Barnsäng: Du är inte ensam om att vara vimsig och det är inte åldern. Jag har varit vimsig med alla mina barn när jag ammat.

• Lyckoprinsessan
    milk and honey skrev 2010-08-09 16:22:50 följande:
    Jag kämpade i två månader sen fick de vara.. han växte inte som han skulle och var missnöjd (nu vet vi ju att han har mjölkallergi) hela tiden,samt att jag mått väldigt dåligt efter snittet.. Tråkigt för de är så mycket mysigare att amma men jag orkade inte helt enkelt längre..
    Med mina tre stora killar gick de mycket bättre med amningen..
    Axel har ju också mjölkallergi. I början räckte inte min mjölk så vi gav ersättning men då spydde han rakt ut i kaskader. Har aldrig fått i honom tillräckligt med mjölkfri ersättning, han tycker helt enkelt det är äckligt. Kämpade också länge med amningen men efter 2-3 månader började det funka och nu är det istället svårt att trappa ner.
    I morgon fyller min lille prins 1 år och jag har fortfarande mjölk så det sprutar rakt ut om jag inte ammat på länge...  
  • barnsäng

Det är jättebra att ni ammar era barn. Fortsätt så länge ni kan och orkar. Det är enbart positivt för er och för barnen. Och närheten är ju så fantastiskt mysig

Annbom jag kommer ihåg att Pi vacklade lite med vikten i början och det är jätteskönt att den perioden är över nu. Mina älskar banan men blir hårda i magen av det. Och snacka om att det går åt blöjor! Jag använder rabattkuponger med stort nöje. Jag gick med i Liberoklubben innan de föddes så därifrån får jag en hel del kuponger.

Nu kommer det bli lite speciellt när vi ska vara utomlands i tre veckor. De har ju inte samma mat därnere men det gick bra när jag var utomlands med Vida då hon var 10 månader. Vällingen som fanns på tetra älskade hon och den är jättegod att dricka rumstempererad. Men den ser vidrig ut för den är brun i färgen.

Skönt att höra att jag inte är ensam om att vara yr i mössan

Mina kan inte heller sitta helt själva ännu men de är på god väg. De kan inte heller stå på alla fyra men de försöker  både göra det och krypa. De drar ihop hela kroppen och ålar sig framåt. Häromdagen blev dom osams om en leksak och jäklar vad dom skrek.

• annbom

Pi har varit sjuk så vi har varit in på barnsjukhuset. Det var bara ett virus så det var inget allvarligt. Men förra måndagen så tog han vaccin och har varit lite gnällig och därmed velat amma lite mer. Även nu nar hon var sjuk så vill hon snutta med. Förra måndagen så tog de en vikt på henne och igår så tog de en ny vikt. Hon hade gått upp nästan 200g, hon har aldrig gått upp så mycket på en vecka tidigare. Jag kan nog fortsätta att amma utan att bry mig så mycket att han inte vill äta något annat

Barnsäng: Jag förstår att det går massor med blöjor hos er. Själv så använder vi tygblöjor. Jag har fram till nu använt vikisar, men har nu sytt ett gäng pockets som jag är mycket nöjd med. Coop har ju 20% på alla pampersblöjor och nestle barnmat fram till sommaren nästa år om man är medlem. Det gör ju en hel del per paket om man inte har rabattkupong. Sedan har jag sett att man kan buda på rabattkuponger på tradera.

• Brådis
    annbom skrev 2010-08-09 15:36:40 följande:
    En liten undran bara utan pekpinnar eller något sådan om någon skulle ta illa upp av min fråga. Är det ingen annan än jag som ammar här inne? Det låter som om alla kör med ersättning av något slag, eller är det bara vad jag fått för mig.
    Här är en till som ammar för fullt. Har helammat tjejerna till 6 månader och planerar att göra så denna gång med. Det är ju så himla skönt att alltid ha med sig maten.

När jag läser om era inlägg om ersättningar och allergier tackar jag min lyckliga stjärna för att jag slipper allt sådant, måste vara sååå jobbigt att ha koll på allt vad dom äter!!!!! Som det verkar så har ingen av mina barn några allergier vilket nästan verkar "ovanligt" när man läser inlägg här på FB.

Här har prinsen fyllt 3 år och snurrar runt vilken dag som helst. Trots att han växt så mycket så tycker man ju att han är så liten...tills i går när jag träffade lillsyrrans 1 dygn gamla tjej som vägde 2,8...Albin är nu helt plötsligt en jätte, vart tog min bebis vägen!!!

Kom inte ihåg vem det var som skulle ha dop på lördag? I vilket fall så ska vi oxå ha det och jag som alltid ska göra allt sjävl har hur mycket som helst att göra, fast det är ju så roligt att fixa och ordna!

Kram till er alla
  • talamod
    Brådis skrev 2010-08-12 11:09:34 följande:
    Här är en till som ammar för fullt. Har helammat tjejerna till 6 månader och planerar att göra så denna gång med. Det är ju så himla skönt att alltid ha med sig maten.

När jag läser om era inlägg om ersättningar och allergier tackar jag min lyckliga stjärna för att jag slipper allt sådant, måste vara sååå jobbigt att ha koll på allt vad dom äter!!!!! Som det verkar så har ingen av mina barn några allergier vilket nästan verkar "ovanligt" när man läser inlägg här på FB.

Här har prinsen fyllt 3 år och snurrar runt vilken dag som helst. Trots att han växt så mycket så tycker man ju att han är så liten...tills i går när jag träffade lillsyrrans 1 dygn gamla tjej som vägde 2,8...Albin är nu helt plötsligt en jätte, vart tog min bebis vägen!!!

Kom inte ihåg vem det var som skulle ha dop på lördag? I vilket fall så ska vi oxå ha det och jag som alltid ska göra allt sjävl har hur mycket som helst att göra, fast det är ju så roligt att fixa och ordna!

Kram till er alla
    3 år -det var snabbtFlört. Mycke å göra inför dopet
    ♪♫ ♂-89 ♀-92 ♀-94 ♂-99 ♀- 12/6-10 ♪♫
  • Smytt

hände nåt riktigt otäckt här idag...

Höll på o lagade mat, det var grillat med potatis o CafeParis sås, potatisen var färdigkokt o grillen nästan klar så jag slänger margarin i en kastrull till såsen och springer ut för att vända på köttet - upptäcker att värmen blivit väldigt ojämn på grillen så det tog väl en stund o fixa o greja där... Plötsligt skriker gubben (som sitter med hunden o barnen på altanen) Du - det brinner i köket!!! O de gjorde det ju... stora lågor ur kastrullen, naturligtvis hade jag lämnat en visp i kastrullen med - vilken var lagom ivägen när jag skulle försöka kväva med locket. Nåja, tillslut fick jag tag i ett större lock o lyckades peta undan vispen tillräckligt för att kunna pressa fast det.
    Allt gick ju bra, klarade mig med en svedd tumme, men fy vad läskigt de känns så här efteråt när man tänker på vad som k unde hänt... Rynkar på näsan Av ngn anledning så hade jag iaf inte satt på fläkten som tur var, för det vet man ju hur de ser ut på andra sidan fläktfiltret *huga*. Så ikväll har vi haft "brandskola" här hemma och pratat om vad man ska göra om det börjar brinna, tjejerna såg ju elden och det är klart att de började fundera på vad som kan hända osv. Så jag misstänker att de blir en ganska orolig natt, Linnea ligger redan i vår säng, kraken kunde inte somna alls grät så tårarna sprutade över allt som skulle kunna brinna upp - lilla gummsan

Så nu sitter jag här o känner mig som en riktig skitmorsa... HUR f-n kan man vara så klantig??? Det är ju så man blir rädd för sig själv - usch o fy

Sorry för ett riktigt egoinlägg, men jag behövde nog få berättat de för nån...
    Kram

Olivia -03, Linnea - 05, Oscar 100404
  • barnsäng
    Smytt skrev 2010-08-12 23:33:05 följande:

hände nåt riktigt otäckt här idag...

Höll på o lagade mat, det var grillat med potatis o CafeParis sås, potatisen var färdigkokt o grillen nästan klar så jag slänger margarin i en kastrull till såsen och springer ut för att vända på köttet - upptäcker att värmen blivit väldigt ojämn på grillen så det tog väl en stund o fixa o greja där... Plötsligt skriker gubben (som sitter med hunden o barnen på altanen) Du - det brinner i köket!!! O de gjorde det ju... stora lågor ur kastrullen, naturligtvis hade jag lämnat en visp i kastrullen med - vilken var lagom ivägen när jag skulle försöka kväva med locket. Nåja, tillslut fick jag tag i ett större lock o lyckades peta undan vispen tillräckligt för att kunna pressa fast det.
    Allt gick ju bra, klarade mig med en svedd tumme, men fy vad läskigt de känns så här efteråt när man tänker på vad som k unde hänt... Rynkar på näsan Av ngn anledning så hade jag iaf inte satt på fläkten som tur var, för det vet man ju hur de ser ut på andra sidan fläktfiltret *huga*. Så ikväll har vi haft "brandskola" här hemma och pratat om vad man ska göra om det börjar brinna, tjejerna såg ju elden och det är klart att de började fundera på vad som kan hända osv. Så jag misstänker att de blir en ganska orolig natt, Linnea ligger redan i vår säng, kraken kunde inte somna alls grät så tårarna sprutade över allt som skulle kunna brinna upp - lilla gummsan

Så nu sitter jag här o känner mig som en riktig skitmorsa... HUR f-n kan man vara så klantig??? Det är ju så man blir rädd för sig själv - usch o fy

Sorry för ett riktigt egoinlägg, men jag behövde nog få berättat de för nån...
    Kram

Åh så jäkla otäckt!!!
    Du är definitivt inte någon skitmorsa. Om du visste hur många gånger jag i början glömde kastrullen med kokande vatten. Flera gånger mitt i natten har min sambo vaknat av att det luktar bränt och då har ju vattnet kokat bort. Det var ju bara jag som ville ha avsvalnat kokt vatten klart till morgonen men hann somna varenda gång innan vattnet kokat färdigt
  • VildVittra

men gumsan..det där kan ju hända oss alla.....

jag skulle sterilisera nappar...4 st..........jag lämnade dem i kastrullen i köket.....i evigheter....vattnet borta och napparna smälte lite...fick slänga allt och det luktade apa i köket i dagar.

Snacka om dumt!!

(och tro att jag får höra detta ganska ofta från min man...med ett flin)

Nicholas tyckte det var mest läskigt och konstigt....tur han var ganska liten förfarande då.

MEGA KRAM!

Nicholas 11 juli -04, Isabella 9 april -10
Svar på tråden Runt 40 tråden fortsätter här för de som fått sina bebbar