• milk and honey

Runt 40 tråden fortsätter här för de som fått sina bebbar

En tråd för oss som fått våra efterlängtade bebbar, vi som är runt 40, här kan vi snacka bebiskräk, framsteg, trots och annat som hör till barn
    Hoppas vi blir ett gäng

Fyrklöver i söner 90, 92, 94 och 13 april-10 Mina mirakel
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-29 19:38
    www.familjeliv.se/Forum-3-365/m53707962.html

Bebbelistan
  • Svar på tråden Runt 40 tråden fortsätter här för de som fått sina bebbar
  • annbom

sinlac är också en bra gröt att ta till i bland, men köpegrötarna är faktiskt onödigt dyra. Det går utmärkt att laga egen gröt av havregryn (går oftast bra även på glutentolleranta) eller minutris så att man slipper koka så länge. Lite torkade apriokoser som man lagt i blöt och gjort till pure ser till att järnvärdet höjs. Snabbgrötarna är ju jättedyra och inte är de bättre heller med alla sina olika tillsatser.

• Smytt

Ni som grejjar med gröt o sånt där nu, jag har för mig att de sa när tjejerna var små att det var jättebra att introducera ffa gluten medan man fortfarande ammade för att detta skulle kunna förebygga glutenintolerans senare... Vet iofs inte om det ändrats, det händer ju rätt ofta att de ändrar såna rek. Måste nog kolla upp detta känner jag.

Bada är INTE en favoritgrej här, Oscar fullkomligt avskyr att bada, blir jättearg men när han får komma upp och i handduken så stortrivs han igen... försöker bada av honom en gång / vecka iaf, hoppas att han ska lära sig tycka om det snart. Problemet är att han är rädd för att duscha i badet är han ju bara arg lixom

VildVittra skrev 2010-08-07 14:12:10 följande:
    Jag vill också ha en Bumbo.....hatar att vara "fattig" grrrr

kanske kan hitta en på Blocket sen när BB kommer. Vore toppen, Bella älskar att sitta.
    Ja du, fattigt är det här oxå... fick låna Bumbon av min syster - hade nog knappast skaffat nån annars, visst den är bra men snart kan han ju sitta i "gåbilen" och den känns ju som att man kan ha en längre tid. Fast det är ju bra med blocket där kan man ju hitta det mesta beg.
    Olivia -03, Linnea - 05, Oscar 100404
  • Smytt
    BÅsaK skrev 2010-08-07 12:39:14 följande:
    Håller på o kollar efter bil på Blocket.....ingen av våra bilar har 3-punkt-bälte på mittenplatsen bak nämligen...
    Har funderat på Opel Zafira, men vill nog kolla hur den ser ut inuti IRL....fördelen med den är att det går att få 2 xtra sittplatser i den ...
    Om man har sånt babyskydd med bas till så behöver det inte 3 punktsbälte - funkar lika bra med bara midjebälte för det.  Det som jag tyckte var besvärligt var att få till det med 3 barnstolar i bredd, tjejerna sitter ju på bältestolar bägge två, och när sen babyskyddet skulle dit med så blev det väldigt trångt mellan för att få dit bältet. Det gick, men vi fick "lyfta" o flytta med stolarna när de satt i dem och de kunde absolut inte bälta sig själva längre . Ett tag provade vi med att ha Oscar fram i babyskyddet o jag satt i mitten bak, men det blev sk-tjobbigt att knöla in sig över barnstolar o grejs. Är rätt lång iofs, kanske lättare om man e liten, jag vet inte men...

Äh, här blev det 7 sitsig "minibuss" -  Citroen Evasion - den är faktiskt kortare än min Mondeokombi var, men den e bredare så det är inga problem att ha barnen i bredd på mittenraden - ut me bakersta stolarna så har man lastutrymme för både barnvagn och matkassar och vad mer man kan vilja åka runt med. Det är inget lyxåk, men fungerar bra, känns inte alls så stor o klumpig som jag var rädd att den skulle göra.
  • Lyckoprinsessan

Vi har mängder med mjölkfri ersättning som man även kan ha till gröt om nån skulle behöva det och har vägarna förbi Göteborg...

Angående håravfall som hjälper det faktiskt att äta Prioderm mot hormonellt håravfall som finns på apoteket. jag har inte alls tappat mycket utan njuter nu av nästan midjelångt hår efter den enorma tillväxten under graviditeten.

Nattningen har gått över förväntan:
    Kväll 1: 40 min gråt
    Kväll 2: 20 min gråt
    Kväll 3: 4 min gråt, (jag var inte hemma)
    Ikväll: Ingen gråt somnade direkt vi la honom i spjälsängen.

Vhan vaknar dock efter ett par till fyra timmar och måste somnas om. Nästa gång han vaknar tar jag honom till mig och ammar sedan sover vi ihop. Huvudsaken är att jag inte ammar honom till sömns längre. 

• glimman2012

AnnBom hur gör du med minutriset? hur gör du gröten på den?? vill gärna testa det när jag testat göra havregrynsgröten själv, vet att gjorde det till killarna när de var små. men risgröt gjorde jag aldrig.

• Smytt

Och det här med gröt då... kanske jag som e lite trögmen har inte tänkt så långt att man kan koka den själv faktiskt... om man skall göra gröten själv, hur gör man... som vanlig gröt fast utan salt och lösare då? Måste man inte mosa grynen? hur mkt aprikoser ska man ha i för att få tillräckligt med järn o sånt? Nåt annat man skall sätta till för att öka på vitaminer mm?

Efterlyser "barn-grötrecept för dummies" typ

• annbom

Risgröten gjorde jag som det stod på paketet men blandade i nutra efyeråt. Havregrynen mixade jag i början och kokade i micron utan salt och mer vatten. En klick räcker och man behöver inte ta aprikos varje dag heller. Järn finns i annat också. Tänk på att barn som är lite äldre faktiskt klarar sig på vanlig mat så varför skulle inte mindre göra det. Barnmatsfabrikanterna har lyckats väldigt bra med att göra oss osäkra när vi lagar mat till de små

• VildVittra

Hallå

Isabella fyller 4 månader i dag och vi har varit till BVC på väg och mät =)

6290 gram och 64 lång nu......gått upp närmare ett kilo på en månad och omkring 3 cm längre.
    WOW....inte konstigt att en del 62 kläder sitter tight hehe

Ska också börja så smått med smakisar....tror vi börjar med lite gröt eller potatispuré...har inte köpt nått än.

Går över till babysemp 2 i dag också....i förhoppning att den ska mätta mera så Bella inte behöver äta så ofta som hon gör nu.

Önska oss Lycka till =))))

Kram 

Nicholas 11 juli -04, Isabella 9 april -10
  • annbom

En liten undran bara utan pekpinnar eller något sådan om någon skulle ta illa upp av min fråga. Är det ingen annan än jag som ammar här inne? Det låter som om alla kör med ersättning av något slag, eller är det bara vad jag fått för mig.

• VildVittra

Min mjölk kom aldrig riktigt i gång..men jag del-ammade Isabella i exakt tre månader..sen var det slut.
    Jag hade velat att det skulle räcka längre och kan ibland deppa lite över att det var så kort.

Försöker vända på det...det var ju bra att hon fivk i tre månader i allafall.

Nicholas 11 juli -04, Isabella 9 april -10
Svar på tråden Runt 40 tråden fortsätter här för de som fått sina bebbar