• milk and honey

Runt 40 tråden fortsätter här för de som fått sina bebbar

En tråd för oss som fått våra efterlängtade bebbar, vi som är runt 40, här kan vi snacka bebiskräk, framsteg, trots och annat som hör till barn
    Hoppas vi blir ett gäng

Fyrklöver i söner 90, 92, 94 och 13 april-10 Mina mirakel
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-29 19:38
    www.familjeliv.se/Forum-3-365/m53707962.html

Bebbelistan
  • Svar på tråden Runt 40 tråden fortsätter här för de som fått sina bebbar
  • xanni
    annbom skrev 2010-08-09 15:36:40 följande:
    En liten undran bara utan pekpinnar eller något sådan om någon skulle ta illa upp av min fråga. Är det ingen annan än jag som ammar här inne? Det låter som om alla kör med ersättning av något slag, eller är det bara vad jag fått för mig.
    Jodå, Annbom. Vi ammar. Och ammar. Och ammar. Har ju börjat ge smakportioner för ett tag sedan, men han vägrar konsekvent att stoppa in nåt annat i munnen än tutten... Skulle gärna helamma ett tag till, men viktkurvan börjar plana ut och han bör nog äta lite mer än min mjölk. Fast det vete sjutton hur det ska gå till...
  • milk and honey
    En liten undran bara utan pekpinnar eller något sådan om någon skulle ta illa upp av min fråga. Är det ingen annan än jag som ammar här inne? Det låter som om alla kör med ersättning av något slag, eller är det bara vad jag fått för mig.
    Jag kämpade i två månader sen fick de vara.. han växte inte som han skulle och var missnöjd (nu vet vi ju att han har mjölkallergi) hela tiden,samt att jag mått väldigt dåligt efter snittet.. Tråkigt för de är så mycket mysigare att amma men jag orkade inte helt enkelt längre..
    Med mina tre stora killar gick de mycket bättre med amningen..
  • barnsäng
    Jag ammade min dotter i 2,3 år och det var både härligt och jobbigt.
    Twinsen har tydligt markerat att de inte vill ha bröstet. Den ena efter en månad och den andra efter 4 månader.

Jag trodde jag skrev ett inlägg igår men jag kan inte hitta det?!

Hur som helst så får ju mina vanlig mat nu. Bland annat alltså. De fyllde 7 månader igår och till frukost så blir det ju Nan2. Till mellis blir det gröt och frukt. Lunch så är det vanlig mat utan kryddor. Sen till mellis igen så kan de få varsit fullkornssmörgåsrån och lite fruktpuré. Sen är det dags för middag och det blir som lunchen ungefär. Sen mellis igen. Jag försöker ge havrevälling till natten men Leo vägrar dricka det. Så då blir det vanlig Nan2 i såna fall. De sover hela nätterna sedan flera månader tillbaka och det är vi tacksamma för. Leo kan man i princip lägga ner och så ligger han där och jollrar tills han somnar. Luna vill vara nära och ska gärna mysas med innan hon somnar. Hon vaknar alltid först också.

Mina babysitters börjar bli oanvändbara för de sätter sig upp hela tiden och försöker häva sig ur dom. Det dröjer nog inte många dagar innan de kryper ordentligt. Dom står riktigt stadigt när man håller i dom.

Nej nu måste jag fortsätta här. I alla fall är det härligt att "se" alla er igen!

Kram
  • milk and honey
    barnsäng skrev 2010-08-08 10:32:28 följande:
    Hej alla vackra mammor

I förrgår skrev jag ett jättelångt inlägg här om hur vardagen ser ut med twinsen och Vida. Det var riktigt låååångt. Men tyvärr så låste sig datorn precis när jag skulle skicka inlägget så allt försvann och sen orkade jag inte göra om det.

Det var länge sedan jag var inne här men det känns supermysigt att ni fixat en tråd för oss som redan fått för det finns massor att prata om.

Ska kortfattat försöka redovisa lite.

Trollen fyller 7 månader IDAG oj oj oj jag höll på att glömma bort det :-/
    Vida fyller 4 den 22 augusti och hon är busig men jättesnäll mot trollen. Kan ibland busa lite för hårt med dom men det är väl så 4-åringar är antar jag.

Sist jag var på BVC så glömde jag de där korten som BM fyller i men jag har för mig att han vägde 7,6kg eller liknande. Luna väger ca 6,5kg så de ökar fint i vikt. Hon har bruna stora ögon och är väldigt tjejig. Han har blåa fina ögon och är väldigt pojkig. Jätteolika till sättet är de också men oftast jätteglada och lugna.
    De älskar att åka bil, åka vagn, ligga på en filt och försöka krypa och leka med saker.

Måste ta hand om alla barn nu men jag återkommer.
    Kram alla!
    Titta vad jag hitta De var inte borta, bara en sida bort, kul att de börjar röra sig här i tråden Så roligt att prata med alla här inne
  • talamod
    Lyckoprinsessan skrev 2010-08-08 23:59:31 följande:
    Nattningen har gått över förväntan:
    Kväll 1: 40 min gråt
    Kväll 2: 20 min gråt
    Kväll 3: 4 min gråt, (jag var inte hemma)
    Ikväll: Ingen gråt somnade direkt vi la honom i spjälsängen.

Vhan vaknar dock efter ett par till fyra timmar och måste somnas om. Nästa gång han vaknar tar jag honom till mig och ammar sedan sover vi ihop. Huvudsaken är att jag inte ammar honom till sömns längre. 
    Som jag sa:snart är tiden över och du kan ge råd till efterkommande
    ♪♫ ♂-89 ♀-92 ♀-94 ♂-99 ♀- 12/6-10 ♪♫
  • talamod
    Jag helammar.
    ♪♫ ♂-89 ♀-92 ♀-94 ♂-99 ♀- 12/6-10 ♪♫
  • glimman2012

Annbom jag har ammat sen skrutta kom men gett tillägg när jag haft skov av gallstenarna och känt att det inte räckt. jag har gett 30-150ml  i tillägg 0-3 gånger om dagen, allt beroende på hur både hon och jag mår. nu börjar hon äta mer gröt och smakporttioner så mjölken minksas atomatiskt.  Men jag hoppas att jag ialla fall kan fortsätta med mornarna så länge som möjligt....

• barnsäng

Milk: Tack säger jag och skäms lite för att jag är så jäkla disträ.
    Idag lade jag vaniljglass i kylskåpet och upptäckte det när allt hade smält. Samma timme skulle jag göra välling åt trollen och hällde i kaffepulver istället för vällingpulver. Som om inte det vore nog så tog jag dottern till dagis idag efter 5 semesterveckor. Saken är ju den att hon ALDRIG går på dagis på måndagar så de blev lite förvånade när vi kom. Antingen har det med åldern att göra eller också att jag är allmänt stressad. Iofs så jobbar sambon extremt mycket nu så jag är nästan alltid ensam med alla tre barnen....kanske har med det att göra?

Sen skulle jag ju försjutton boka om min resa. Jag skulle åka till Mallorca 6 dagar men jag bokade om det till 3 veckor. Den bokningen råkade jag göra två gånger så jag fick ringa till Ryanair utomlands och förklara mig.

Den här tiden på dygnet är helig för mig. Det är enda stunden jag har för mig själv fast egentligen borde jag ju sova eftersom man vaknar så tidigt.
    Varje kväll fixar jag iordning barnens kläder så att det ligger i färdiga högar när de ska kläs på på morgonen. Det är ett måste för jag avskyr att stressa just på morgonen.
    Imorgon bitti klockan 8 åker jag till spanska ambassaden i Stockholm och ska förnya mitt pass. Jag MÅSTE vara tillbaka här i stan vid 14. Orka!!!

Sorry, nu blev det mer dagbok än jag hade tänkt.
    Vi hörs snart igen. Kram alla!

• Smytt

Annbom - här ammas det oxå, köpte hem 2 förp färdig ersättning att ha OM ifall typ, har inte använt dem än men... Oscar e ju rätt smal har inte gått upp så mkt i vikt, dock växer han så det knakar på längden, han sover från 10 tiden på kvällen till 6 på morgonen utan att vakna, han är nöjd o glad mellan målen och förbrukar blöjor i en rasande takt så troligtvis får han ändå i sig vad han behöverObestämd Skumt egentligen att man ska va så osäker fast det är nr 3... Hur som helst så helammar jag fortfarande, och funderar på att börja med smakisar nu bara för att han är så nyfiken på vad jag stoppar i munnen nu och jag tänker att det är bäst att ta tillfället i akt lixom, tror att vi väntade lite för länge med L - hon var 6 mån första gången hon fick smaka annat än tutten och det var riktigt tjurigt att få henne till att äta annat under en lååååång period. Olivia fick börja när hon var drygt 4 mån och det gick mkt bättre... Vet inte om det beror på åldern eller på att de är olika barn men?! 

ÄppleSå då kommer följdfrågan nu då - tebax till risgröten  - varför blandade du i "nutra" ?(det är nåt speciellt tillägg för de som är lite känsligare om jag har fattat rätt?) För smak o konsistens skulle likna det barnet ätit innan eller för näringsinnehållet?

Barnsäng - skönt att höra att det är fler som är disträ... och du har dessutom två små Ibland blir jag rädd för mig själv att jag håller på att bli totalt senil... glömmer bort grejer, lägger saker på konstiga platser, lämnar de halvfärdigt... för att inte tala om hur talet kan bli Har en 7-åring som är läskigt observant och alltid skrattar åt och rättar mig när jag blandar ihop orden, eller säger en sak fast jag menar nåt annat... kommer inte på nåt bra exempel nu men - kan bli riktigt tokigt ibland

Nä nu måste jag försöka knyta mig, nattis alla fina, kul att vi kan fortsätta följas åt här.
    Kram

Olivia -03, Linnea - 05, Oscar 100404
  • annbom
    Smytt skrev 2010-08-10 00:23:50 följande:
    Annbom - här ammas det oxå, köpte hem 2 förp färdig ersättning att ha OM ifall typ, har inte använt dem än men... Oscar e ju rätt smal har inte gått upp så mkt i vikt, dock växer han så det knakar på längden, han sover från 10 tiden på kvällen till 6 på morgonen utan att vakna, han är nöjd o glad mellan målen och förbrukar blöjor i en rasande takt så troligtvis får han ändå i sig vad han behöverObestämd Skumt egentligen att man ska va så osäker fast det är nr 3... Hur som helst så helammar jag fortfarande, och funderar på att börja med smakisar nu bara för att han är så nyfiken på vad jag stoppar i munnen nu och jag tänker att det är bäst att ta tillfället i akt lixom, tror att vi väntade lite för länge med L - hon var 6 mån första gången hon fick smaka annat än tutten och det var riktigt tjurigt att få henne till att äta annat under en lååååång period. Olivia fick börja när hon var drygt 4 mån och det gick mkt bättre... Vet inte om det beror på åldern eller på att de är olika barn men?! 

ÄppleSå då kommer följdfrågan nu då - tebax till risgröten  - varför blandade du i "nutra" ?(det är nåt speciellt tillägg för de som är lite känsligare om jag har fattat rätt?) För smak o konsistens skulle likna det barnet ätit innan eller för näringsinnehållet?

Barnsäng - skönt att höra att det är fler som är disträ... och du har dessutom två små Ibland blir jag rädd för mig själv att jag håller på att bli totalt senil... glömmer bort grejer, lägger saker på konstiga platser, lämnar de halvfärdigt... för att inte tala om hur talet kan bli Har en 7-åring som är läskigt observant och alltid skrattar åt och rättar mig när jag blandar ihop orden, eller säger en sak fast jag menar nåt annat... kommer inte på nåt bra exempel nu men - kan bli riktigt tokigt ibland

Nä nu måste jag försöka knyta mig, nattis alla fina, kul att vi kan fortsätta följas åt här.
    Kram
    Nutra är till för de som är mjölkallergiska. Har barnet ingen allergi så använder man mjölk och gör som det står på paketet. Det är för näringsinnehållet som jag blandat in det, endast ris ger ju inte så mycket. Man kan även blanda in lite olja om man vill.
Svar på tråden Runt 40 tråden fortsätter här för de som fått sina bebbar