• windfalls

Insomningstabletter

Har under en längre tid haft jätte svårt att somna in på kvällarna, mycket pga att jag mår ganska psykiskt dåligt. Jag ligger och grubblar, tänker och funderar.
    Blev misshandlad av min dotters pappa i slutet av graviditeten och håller nu på att bearbeta allt så det är mycket som kommer tillbaka nu.
    Hur som helst så kontaktade jag min husläkare och han skrev ut insomningstabletter (Zolpidem Sandoz). Nu har dom legat i mitt medicin skåp i ca en månad och jag har fortfarande inte vågat ta dom. Är livrädd för att jag inte ska vakna ifall dottern min vaknar. Så därför undrar jag om det är någon annan som ätit liknande piller som vet om man vaknar lätt eller om man sover tungt som en sten? Läkaren kunde inte svara på det utan han menade att det va olika från person till person.

Jätte tacksam för svar!!

// En trött jävel ;) 

• Svar på tråden Insomningstabletter
  • Kyami

Jag vaknade lätt av dem, däremot om man inte sovit rätt antal timmar kan man bli extremt korkad...typ komma på att man ska sätta om blommorna mitt i natten och gå och låna blomjord av grannen... så man måste vara medveten om det och ha disciplin på sig själv om man inte ligger i sängen 8 timmar efter att ha ätit tabletten :)

• Kyami

Alla är inte i stånd att ta hand om (eller bör handskas med ett barn) påverkad av dessa tabletter, det är så olika, men både jag och ett par bekanta som testat de, skulle jag inte rekommendera att ha hand om barn i det tillståndet, isf på väldigt låg dos... vill inte skrämmas, men dessa tabletter kan göra en tok-dum :P

• MrsAlonso

Skippa sömnmedel...CIRKADIN är räddningen!!
     innehåller kroppens egna "somna in" hormon melatonin, fås på recept om du förklarar ditt bekymmer...just att du inte kan somna in utan är uppstressad och funderar massa.
    Du sover inte lika tungt som på sömntabletter men får hjälpen att slappna av och somna gott! Tas ca 2 timmar innan sängen.
    Du vaknar heller inte upp vid minsta ljud/pip utan får en jämnare sömn. Samtidigt slipper du alla ev "bakfylle" bieffekter på morgonen när du vaknar.
     Och vaknar om barnet behöver dig!
    Värt ett försök iallafall!!

Jag har inte sovit sen 8e grav veckan ungefär, nu är lillan 9,5 månad och jag håller på att bbli totalt knäpp, snittar ca 3-4 timmar per dygn upphackat i korta stunder...påbörjat cirkadinkur..tar nån vecka el 2 innan effekten kickar in...
    känns dock inte lika "medicinskt" att bara fylla på kroppens egna förråd av sömnhormoner.
    Lycka till!!

• MrsAlonso

glömde tillägga..ATARX kan funka oxå...egentligen en tablett mot allergi/klåda men har bieffekt lugnande/dåsighet och är mildare än sömntablett...somnar in gör man men sover inte så  tungt

• windfalls

Tack för alla jätte bra svar. Dock hade jag inte räknat med så många svar men det är ju jätte bra, men nu blir man ju lite osäker på vad man ska göra bara i tanke på alla olika svar :D 

Men måste göra någonting snart för man orkar inte mycket längre, somnar nån gång mellan halv tre och halv fem och sen vaknar tösa vid sju så det blir ju inte många timmars sömn.  

Men samtidigt känner man sig dum om man ska ringa läkaren igen utan att man ens har testat dom här och be han skriva ut något annat. Det blir ju jämt så att man får känslan av att alla andra tycker att man är så larvig och man inbillar sig osv, men antagligen är det väl inte så.
    Får hoppas på att läkaren förstår min oro och ger mej något annat istället :) 

• MrsAlonso

alltså om en läkare hellre skriver ut beroendeframkallande sömntabletter som gör dig dåsig/oberäknelig samt inte kan vakna ordentligt för att ta hand om barnet kanske man borde byta doktor faktiskt?!
    om du inte mår bra är det i din fulla rätt att springa till läkaren 100 gånger om det krävs för att få rätt "medicin" och behandling! 
    jag är själv utbildad inom medicinteknik och läkemedel och anser själv att kroppseget hormon är bättre än kemiskt framställda "droger" då du med ex cirkadin enbart reglerar kroppens egna, antagligen för låga halter av dessa.

det är självklart upp till var och en, samtidigt skriver läkare hellre ut "gamla välbepövade" medel för att "bli av med dig än nya innovativa tyvärr. cirkadin är inte jättebilliga men 200 spänn = 3 veckors sömn kan vara värt det!

egentligen förskrivs detta preparat främst till patienter över 55 år som har en bevisad brist på detta hormon men man kan få det i behövliga fall...ex totalt jädra sönderkörd svintrött mamma med skrikbebis som aldrig låter dig sova fall...! Flört

för din skull TESTA...inte beroendeframkallande, inga jobbiga bieffekter (i princip INGA alls faktiskt) och du får slappna av och sooooova! MEN har du någon som kan ta nätterna typ 1 vecka innan effekten kickar igång ordentligt? bäst för din hälsas skull att få somna "ifred"
    kram
    fråga gärna i min gästbok om du undrar något!

• Linda Famillia

men gud jag har läst fel. trodde du hade samma som mig, dvs zoplikon.

propavan o liknande som en del pratar om här, kan jag ta hur många som helst utan knappt reagera. tyvärr.

alla med är olika för alla människor, hur man reagerar osv.

dålig jämförelse, men en del blir ju full på en starköl medans andra behöver 8

o cabo verde... saudade
  • pluppfamiljen

Själva grejen är att man bara får lättare att somna varför ber du inte någon sova över första natten och ser hur det går? Man vaknar fortfarande av minsta lilla pip på natten i alla fall jag Skrattande jag vaknar av grannens söta hund grannens söta kisse mina egna katter att mina barn hostar min man vänder sig Skrikandes Och nu är kl 23.36 skulle ha lagt mig kl 22 för att kliva upp kl 06:00 ´Men det är ju så tråkigt att sova ! Mental avslappning ??? Det ska jag köra i kväll. sovså gott och ropa inte mera för nu är mamma ganska trött zzZzzZZzz

5 barns mamma
  • Suck och suck
    MrsAlonso skrev 2010-07-18 20:16:58 följande:

Skippa sömnmedel...CIRKADIN är räddningen!!
     innehåller kroppens egna "somna in" hormon melatonin, fås på recept om du förklarar ditt bekymmer...just att du inte kan somna in utan är uppstressad och funderar massa.
    Du sover inte lika tungt som på sömntabletter men får hjälpen att slappna av och somna gott! Tas ca 2 timmar innan sängen.
    Du vaknar heller inte upp vid minsta ljud/pip utan får en jämnare sömn. Samtidigt slipper du alla ev "bakfylle" bieffekter på morgonen när du vaknar.
     Och vaknar om barnet behöver dig!
    Värt ett försök iallafall!!

Oj, Cirkadin har jag aldrig hört talas om.
    Varför har man inte fått tipset om dem av läkare?
    Ska fråga om dem faktiskt.
  • Evii

Som din läkare sa så är det VERKLIGEN olika från person till person. Man måste pröva sig fram själv och hitta det som passar för just en själv. Det som är perfekt för någon annan kan vara heeelt fel för dig. Jag hade sömnsvårigheter innan graviditeten och brukade ta nozinan,  theralen och imovane (billigare versionen zopiklon) för att sova.. Men som sagt de är olika från person till person. Det har även funnits perioder när det har funkat med bara en medcin. Vill dock påminna om att man efter ett tag får högre tolerans. Jag blev "bakis" av theralen i början men de försvann ju så fort kroppen anpassade sig. Nu när jag e gravid sover jag som tur e som en stock!!

• MrsAlonso
    Suck och suck skrev 2010-07-18 23:42:50 följande:
    Oj, Cirkadin har jag aldrig hört talas om.
    Varför har man inte fått tipset om dem av läkare?
    Ska fråga om dem faktiskt.
    antagligen för att övertrötta utmattade mammor inte tillhör patientgruppen egentligen, i sverige är det relativt nytt som läkemedel och förskrivs främst till ålder 55+
    kallas ibland "jetlag" medicin hjälper kroppen ställa om och hjälper dig somna lättare, många som reser mellan oika tidszoner tar dem för att skona kroppen från tidsomställningarna.. sök på melatonin så finns mer info.
    LYCKA till!!
  • Starkast
    MrsAlonso skrev 2010-08-07 12:33:54 följande:
    antagligen för att övertrötta utmattade mammor inte tillhör patientgruppen egentligen, i sverige är det relativt nytt som läkemedel och förskrivs främst till ålder 55+
    kallas ibland "jetlag" medicin hjälper kroppen ställa om och hjälper dig somna lättare, många som reser mellan oika tidszoner tar dem för att skona kroppen från tidsomställningarna.. sök på melatonin så finns mer info.
    LYCKA till!!
    Fast Melatonin har använt länge i Sverige. Men från andra företag med andra namn.
  • MrsAlonso
    Starkast skrev 2010-08-07 14:32:24 följande:
    Fast Melatonin har använt länge i Sverige. Men från andra företag med andra namn.
    stämmer fast cirkadin e relativt nytt och de verkar inte vara lika restriktiva med att skriva ut det.
Svar på tråden Insomningstabletter