Insomningstabletter
Åh, vad bra råd att fråga om du kan ha en backup.
Det är ju som husläkaren säger, att det är jättesvårt att säga, hur man reagerar.
Sömnen behöver man ju. Därför är det ju jobbigt om man då väcks, när man äntligen får sova.
Tabletten är ju liksom till för att du ska få relativt djup sömn.
Jag har ju alltid haft min sambo på nätterna, som stått för nattvaket.
Något annat hade jag inte klarat, eftersom jag behövde sömnen och därför tog tabletterna.
Dock vänjer man sig ju jättemycket vid mediciner, och efter en tid är det inte alls samma påverkan.
Första gången jag tog insomningstabletter tyckte jag det blev läskigt och att jag fick en tung sömn.
Nu är jag så van vid dem, så det är inte alls samma sak.
Är det riktigt illa så kan jag till och med ligga vaken trots att jag tagit dem,
men det beror också på hur jag mår och tillstånd.
Men normalt då - om jag ska beskriva det - när jag vant upp mig. Jag får en tyngre sömn, och vaknar inte upp vid ljud lika lätt. Jag som annars kan vara rätt lättväckt, kan stå emot riktigt mycket ljud, då jag tar tabletten (fast den kan vara på olika sätt olika nätter också). Jag kan somna ifrån böcker, och tända lampor, på ett sätt jag typ aldrig brukar göra, då jag inte tar insomnia.
Det blir en djupare sömn alltså. Men för min del var det det jag behövde, då barnet var litet och kunde vakna och vara ledset.
Samtidigt så tycker jag att mitt drömmönster blir påverkat också,
och om jag tagit tabletten till att inte ta den en annan natt märker jag klart skillnad.
Jag känner mig "friskare" i min sömn, om jag kan låta bli den.
Så ser Zolpidem/Imovane ut för mig.