• windfalls

Insomningstabletter

Har under en längre tid haft jätte svårt att somna in på kvällarna, mycket pga att jag mår ganska psykiskt dåligt. Jag ligger och grubblar, tänker och funderar.
    Blev misshandlad av min dotters pappa i slutet av graviditeten och håller nu på att bearbeta allt så det är mycket som kommer tillbaka nu.
    Hur som helst så kontaktade jag min husläkare och han skrev ut insomningstabletter (Zolpidem Sandoz). Nu har dom legat i mitt medicin skåp i ca en månad och jag har fortfarande inte vågat ta dom. Är livrädd för att jag inte ska vakna ifall dottern min vaknar. Så därför undrar jag om det är någon annan som ätit liknande piller som vet om man vaknar lätt eller om man sover tungt som en sten? Läkaren kunde inte svara på det utan han menade att det va olika från person till person.

Jätte tacksam för svar!!

// En trött jävel ;) 

• Svar på tråden Insomningstabletter
  • far

Det finns Fass. Läs och grunda. Om du inte känner dig tygg med med micinen, så kanske du kan lämna bort ditt lilla barn, och testa? Jag önskar dig all kycka tillSolig

• Missisbit

Hej!

En kompis till mig tog sådana och man sover tugnt har jag förstått..
    Dessutom om man inte lyckas somna beter man sig dumt, tydligen
    värre än fylla...

Jag förstår att du är försiktig med tanke på att du har ett barn att ta hand 
    om. Ändå för att kunna fungera på dagarna måste man sova på nätterna
    så frågan är om det finns någon annan medicin som skulle passa dig 
    bättre?

• Linda Famillia

vilken styrka har du?

jag tar en sån ibland när jag ska sova, och jag vaknar när lillan gråter. trots öronproppar-

o cabo verde... saudade
  • saltabanditen

Har du testat insomningsteet man kan köpa i vanliga matafffärer.
    Tycker att det var minst lika effektivt som de insomningstabletter jag fick en period.
    Det var iofs rätt länge sedan och jag minns rakt inte namnet.

Tangentbordet har för många tangenter och fingrarna är för breda. En torkad ostsmula brfinner sig just nu under E
  • windfalls

Ja men vad finns det för alternativ till insomningtabletter?

Jag fick utskrivet 10mg, men läkaren tyckte att jag skulle testa med en halv tablett först och funkar inte det ska jag ta en hel. Men du vaknar även om det bara skulle ha gått en timme efter att du tagit tabletten? 

• Zaria

Jag har samma sort samma styrka vid behov, började med en halv tablett, var helt utbrännd och utmattad, första dagarna tog jag en halv tablett och blev som "full" när jag skulle gå från soffan till toa och till sängen, men visst vaknade jag men det kanske är bra om det finns en backup för av barn.

Dock hjälpte de mig att börja sova istället för att vara vaken 20 timmar om dygnet.

Idag när det värsta tröttheten lagt sig kan jag ta en hel tablett utan att något drastiskt händer. men mitt råd är att ha en backup för dottern första nätterna alt att ha henne nära. Jag sov ganska lätt, men jag sov endå....men hade definitivt vaknat av ett barn.

• saltabanditen
    windfalls skrev 2010-07-18 00:07:01 följande:
    Vad heter teet då? det kanske man skulle testa :)
    Kvällsro heter det.

Jag tog dock 2 påsar så det blev starkt.
    Nackdelen är att det smakar ungefär som gödsel luktar så jag lät det svalna till fesaljummet så att det går att stjälpa i sig.
    Man vänjer sig vid smaken. Förvånad
    Tangentbordet har för många tangenter och fingrarna är för breda. En torkad ostsmula brfinner sig just nu under E
  • windfalls

Okej, men skulle du vakna om barnet vakna och den inte låg i samma rum? Men efter ett par dagar så blir man "normal" igen? Gud, tycker sånt här är så läskigt, men vad ska man göra, man måste ju orka ta hand om barnet också.

Hehe, gödsel lät ju inte som det godaste men det kan ju kanske vara värt det :D 

• Linda Famillia

min dotter sover i samma rum.
    jag har 7,5 mg, jag somnar snabbt in på den men vaknar lätt, asså vaknar jag inom första timmen från att jag tagit den kan jag känna mig lite yrslig, men absolut inte mer.
    det tar mig ca 20-40 minuter från att jag tar tabletten, o då ska ju lillan vakna ganska snabbt om det ska bara gå en timme.

har också haft mkt depressioner, och utan sömn kan man inte leva, man mår ju bara sämre.

är du ensamstående? om du är det eller inte, så ha någon hos dig första natten du provar. för att du ska känna dig säker.

o cabo verde... saudade
Svar på tråden Insomningstabletter