• windfalls

Insomningstabletter

Har under en längre tid haft jätte svårt att somna in på kvällarna, mycket pga att jag mår ganska psykiskt dåligt. Jag ligger och grubblar, tänker och funderar.
    Blev misshandlad av min dotters pappa i slutet av graviditeten och håller nu på att bearbeta allt så det är mycket som kommer tillbaka nu.
    Hur som helst så kontaktade jag min husläkare och han skrev ut insomningstabletter (Zolpidem Sandoz). Nu har dom legat i mitt medicin skåp i ca en månad och jag har fortfarande inte vågat ta dom. Är livrädd för att jag inte ska vakna ifall dottern min vaknar. Så därför undrar jag om det är någon annan som ätit liknande piller som vet om man vaknar lätt eller om man sover tungt som en sten? Läkaren kunde inte svara på det utan han menade att det va olika från person till person.

Jätte tacksam för svar!!

// En trött jävel ;) 

• Svar på tråden Insomningstabletter
  • saltabanditen

När jag använde mig av det vaknade jag ca var 10:minut så då vaknade jag för allting, normalt vaknar jag möjligen om det bombas utanför fönstret utom då något inte stämmer som tex att barnen är sjuka då vaknar jag direkt på ett sätt som borde vara omöjligt för mig.

Men som någon säger, det är bra att ha en back-up i början.
    Jag fick en riktig sömntablett och sov 2 dygn i sträck....

Sova är a och o, utan den funkar ju ingenting!

Tangentbordet har för många tangenter och fingrarna är för breda. En torkad ostsmula brfinner sig just nu under E
  • Zaria
    windfalls skrev 2010-07-18 00:13:55 följande:
    Okej, men skulle du vakna om barnet vakna och den inte låg i samma rum? Men efter ett par dagar så blir man "normal" igen? Gud, tycker sånt här är så läskigt, men vad ska man göra, man måste ju orka ta hand om barnet också.

Hehe, gödsel lät ju inte som det godaste men det kan ju kanske vara värt det :D 
    Jag tyckte också det var läskigt, men nu hade jag ju sambon här, detta är endå väldigt milda tabletter, vilket jag inte alls trodde först, nu hade jag med säkerhet kunnat äta ganska många utan att få den starka effekten jag fick först men flera månader med 3 timmars sömn, ett sjukt tufft jobb med dessutom konflikter i personalgruppen, sorg och ett barn under utrtedning höll mig vaken och arbetandes dygnet runt så var kanske den lilla hjälp min halva tablett gav tillräckligt för att lyckas sovba, ja jag hade vaknat, men kanske för säkerhets skull att jag sovit i samma rum som barnet såvida ditt barn inte är tillräckligt stort att traska in till dig och väcka dig utifall.

Ja man blir "normal" igen...men som sagt första dagarna var jobbiga...

Du har ingen som kan passa ditt barn första natten så du kan sova hur länge du vill? jag lyckades sova i stort sett ett dygn...inte pga av tabletten utan att jag behövde sova och hade ro att somna om, annars hoppar jag upp superstressad på morgonen...
  • windfalls

Okej, men det känns ju skönt att höra =) 

Jo jag är ensamstående så tänkte att mor min får sova här första natten, men då kom jag o tänka på att tänk om dottern inte vaknar nå den natten, hehe då vet jag ju i alla fall inte om jag vaknar.

Ni som har tagit dom här tabletterna, hur mår ni dagen efter? Och ifall ni har fått avbruten sömn under natten när ni tagit tabletten har ni varit som lik dagen efter då? 

• Suck och suck

Åh, vad bra råd att fråga om du kan ha en backup.
    Det är ju som husläkaren säger, att det är jättesvårt att säga, hur man reagerar.
    Sömnen behöver man ju. Därför är det ju jobbigt om man då väcks, när man äntligen får sova.
    Tabletten är ju liksom till för att du ska få relativt djup sömn.
    Jag har ju alltid haft min sambo på nätterna, som stått för nattvaket.
    Något annat hade jag inte klarat, eftersom jag behövde sömnen och därför tog tabletterna.
    Dock vänjer man sig ju jättemycket vid mediciner, och efter en tid är det inte alls samma påverkan.

Första gången jag tog insomningstabletter tyckte jag det blev läskigt och att jag fick en tung sömn.
    Nu är jag så van vid dem, så det är inte alls samma sak.
    Är det riktigt illa så kan jag till och med ligga vaken trots att jag tagit dem,
    men det beror också på hur jag mår och tillstånd.

Men normalt då - om jag ska beskriva det - när jag vant upp mig. Jag får en tyngre sömn, och vaknar inte upp vid ljud lika lätt. Jag som annars kan vara rätt lättväckt, kan stå emot riktigt mycket ljud, då jag tar tabletten (fast den kan vara på olika sätt olika nätter också). Jag kan somna ifrån böcker, och tända lampor, på ett sätt jag typ aldrig brukar göra, då jag inte tar insomnia.
    Det blir en djupare sömn alltså. Men för min del var det det jag behövde, då barnet var litet och kunde vakna och vara ledset.

Samtidigt så tycker jag att mitt drömmönster blir påverkat också,
    och om jag tagit tabletten till att inte ta den en annan natt märker jag klart skillnad.
    Jag känner mig "friskare" i min sömn, om jag kan låta bli den.

Så ser Zolpidem/Imovane ut för mig.

• ami

Zolpidem är ett benzo-liknande preparat (lugnande medel) som bara ska ges tillfälligt och så kort tid som möjligt. Behandlingstiden varierar från ett par dagar och några veckor oftast. Det är alltså INTE någon insomningstablett att ha hemma och ta vid behov.
    Man få bara ta det i högst 4 veckor, då är uttrappningen medräknad.. Tabletterna måste alltså trappas ut, man/kroppen blir beroende efter bara ett par veckor. Ganska vanligt 1/10 - 1/100 får anterograd amnesi, man minns alltså inget från ex när du somnade igår kväll - även om du varit uppe och gjort saker.. Därför bör personen se till att den kan ha en ostörd sömn 8 timmar framåt. Så skaffa barnvakt eller - bättre -  åter till dr för att få en insomnings-tablett utskriven, typ Propavan. Den kan man ha som vid behov, är ingen risk att man vaknar dagen efter och inte minns något. Inte heller blir kroppen beroende av den.

• ami
    Suck och suck skrev 2010-07-18 00:30:23 följande:
    Åh, vad bra råd att fråga om du kan ha en backup.
    Det är ju som husläkaren säger, att det är jättesvårt att säga, hur man reagerar.
    Sömnen behöver man ju. Därför är det ju jobbigt om man då väcks, när man äntligen får sova.
    Tabletten är ju liksom till för att du ska få relativt djup sömn.
    Jag har ju alltid haft min sambo på nätterna, som stått för nattvaket.
    Något annat hade jag inte klarat, eftersom jag behövde sömnen och därför tog tabletterna.
    Dock vänjer man sig ju jättemycket vid mediciner, och efter en tid är det inte alls samma påverkan.

Första gången jag tog insomningstabletter tyckte jag det blev läskigt och att jag fick en tung sömn.
    Nu är jag så van vid dem, så det är inte alls samma sak.
    Är det riktigt illa så kan jag till och med ligga vaken trots att jag tagit dem,
    men det beror också på hur jag mår och tillstånd.

Men normalt då - om jag ska beskriva det - när jag vant upp mig. Jag får en tyngre sömn, och vaknar inte upp vid ljud lika lätt. Jag som annars kan vara rätt lättväckt, kan stå emot riktigt mycket ljud, då jag tar tabletten (fast den kan vara på olika sätt olika nätter också). Jag kan somna ifrån böcker, och tända lampor, på ett sätt jag typ aldrig brukar göra, då jag inte tar insomnia.
    Det blir en djupare sömn alltså. Men för min del var det det jag behövde, då barnet var litet och kunde vakna och vara ledset.

Samtidigt så tycker jag att mitt drömmönster blir påverkat också,
    och om jag tagit tabletten till att inte ta den en annan natt märker jag klart skillnad.
    Jag känner mig "friskare" i min sömn, om jag kan låta bli den.

Så ser Zolpidem/Imovane ut för mig.
    Zolpidem är inte samma som Imovane.
    Imovane=Zopiklon
  • Suck och suck
    ami skrev 2010-07-18 00:35:17 följande:
    Zolpidem är inte samma som Imovane.
    Imovane=Zopiklon
    Okej. Oj då?
    Men det är ändå en insomningstablett iallafall då?
    Då är de ju snarlika varandra.
    Jag kom svagt ihåg det andra namnet för Imovane och trodde därför det var samma.
  • Suck och suck
    ami skrev 2010-07-18 00:30:52 följande:
    Zolpidem är ett benzo-liknande preparat (lugnande medel) som bara ska ges tillfälligt och så kort tid som möjligt. Behandlingstiden varierar från ett par dagar och några veckor oftast. Det är alltså INTE någon insomningstablett att ha hemma och ta vid behov.
    Man få bara ta det i högst 4 veckor, då är uttrappningen medräknad.. Tabletterna måste alltså trappas ut, man/kroppen blir beroende efter bara ett par veckor. Ganska vanligt 1/10 - 1/100 får anterograd amnesi, man minns alltså inget från ex när du somnade igår kväll - även om du varit uppe och gjort saker.. Därför bör personen se till att den kan ha en ostörd sömn 8 timmar framåt. Så skaffa barnvakt eller - bättre -  åter till dr för att få en insomnings-tablett utskriven, typ Propavan. Den kan man ha som vid behov, är ingen risk att man vaknar dagen efter och inte minns något. Inte heller blir kroppen beroende av den.
    Oj. Såg nu att det inte var en insomningstablett.
    Ts sa att det var en insomningstablett så jag utgick från just insomningstabletter.
  • Zaria

Zolpidem är ungefär samma som Stilnoct, ganska "snälla" saker så att säga

• Smileycat
    ami skrev 2010-07-18 00:30:52 följande:
    JA det är väldigt läskigt att inse att man gjort saker man inte har ngns som helst aning om!
    Tur att jag har en sambo dock, jag tar aldrig dessa då jag sover själv med barnen då jag aldrigv et vad som händer.. BLA så, jag har vid ngt tillfälle tagit fler tabeltter under natten! jag minns: att jag tog en tabeltt- la mig och vaknade men på kvällen när jag skulle ta nästa så saknades det tre! stycken till...
    Men...
    jag har dock ätit dom i flera månader.. så det är inget "Måste" att ha de så sällan, det är för att man blir van vid dom och man kräver fler, man blir ju beroende så därför är det så.. men jag som ofta inte kan sova alls om jag inte tar en (när det dock inte blivit fler vissa få ggr) så spelar det ingen roll sade min läkare på psykiatrin, det är när kroppen kräver fler elle rman känner behov av dom som du ska "akta dig", då vissa drogar sig själv på dessa.. alltså tar de och medvetet håller sig vakna för de vill åt ruset osv..
    (¯`°?.¸ ღ♥ Älskade barn ♥ღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Insomningstabletter