• Smileycat

Insomningstabletter

ami skrev 2010-07-18 00:30:52 följande:
    Zolpidem är ett benzo-liknande preparat (lugnande medel) som bara ska ges tillfälligt och så kort tid som möjligt. Behandlingstiden varierar från ett par dagar och några veckor oftast. Det är alltså INTE någon insomningstablett att ha hemma och ta vid behov.
    Man få bara ta det i högst 4 veckor, då är uttrappningen medräknad.. Tabletterna måste alltså trappas ut, man/kroppen blir beroende efter bara ett par veckor. Ganska vanligt 1/10 - 1/100 får anterograd amnesi, man minns alltså inget från ex när du somnade igår kväll - även om du varit uppe och gjort saker.. Därför bör personen se till att den kan ha en ostörd sömn 8 timmar framåt. Så skaffa barnvakt eller - bättre -  åter till dr för att få en insomnings-tablett utskriven, typ Propavan. Den kan man ha som vid behov, är ingen risk att man vaknar dagen efter och inte minns något. Inte heller blir kroppen beroende av den.
    JA det är väldigt läskigt att inse att man gjort saker man inte har ngns som helst aning om!
    Tur att jag har en sambo dock, jag tar aldrig dessa då jag sover själv med barnen då jag aldrigv et vad som händer.. BLA så, jag har vid ngt tillfälle tagit fler tabeltter under natten! jag minns: att jag tog en tabeltt- la mig och vaknade men på kvällen när jag skulle ta nästa så saknades det tre! stycken till...
    Men...
    jag har dock ätit dom i flera månader.. så det är inget "Måste" att ha de så sällan, det är för att man blir van vid dom och man kräver fler, man blir ju beroende så därför är det så.. men jag som ofta inte kan sova alls om jag inte tar en (när det dock inte blivit fler vissa få ggr) så spelar det ingen roll sade min läkare på psykiatrin, det är när kroppen kräver fler elle rman känner behov av dom som du ska "akta dig", då vissa drogar sig själv på dessa.. alltså tar de och medvetet håller sig vakna för de vill åt ruset osv..
    (¯`°?.¸ ღ♥ Älskade barn ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Smileycat
    Zaria skrev 2010-07-18 00:40:17 följande:
    Zolpidem är ungefär samma som Stilnoct, ganska "snälla" saker så att säga
    nja.. de är "snälla" ja, men inte om du har de där minnessvackorna..
    tänk dig att du och din partner pratar och det kommer upp ngt om sexet under natten men som du inte kommer ihåg ett skit av.. det är ganska läskigt..
    du tror du tagit tabetten och gått och lagt dig och sedan sovit tills du gått upp, det visar sig att ni har sex "som vanligt", du går på toa och sen ut o tar en cigg efter.. dricker lite vatten och går och lägger dig igen? eller att du stått och gjort mat och ätit en stor avancerat "middag" mitt i natten, du ser bara all dick o resterna men fattar ingenting?
    Det är det värsta med dessa pills..
  • Smileycat
    Tifastar skrev 2010-07-18 00:45:42 följande:
    Propavan är starkare... det är ingen insomningstablett utan den håller dig sovandes heeela natten.
    visst det är en tablett som håller dig sovande, det är svårare att vakna upp osv. MEN de är inte beroende frakallande som stilnoct/zolpidem, Proppisar kan man äta som gravid osv. oxå så "Mildar" på så sätt..
    Lergigan är dock det "mildaste", det kan du även ta som gravid men man får inte lika "bakis-huvudvärk" som av propavan..
    (Har både propavan och stilnoct samtidigt för att sova nu i vssa perioder..)
Svar på tråden Insomningstabletter