• windfalls

Insomningstabletter

Har under en längre tid haft jätte svårt att somna in på kvällarna, mycket pga att jag mår ganska psykiskt dåligt. Jag ligger och grubblar, tänker och funderar.
    Blev misshandlad av min dotters pappa i slutet av graviditeten och håller nu på att bearbeta allt så det är mycket som kommer tillbaka nu.
    Hur som helst så kontaktade jag min husläkare och han skrev ut insomningstabletter (Zolpidem Sandoz). Nu har dom legat i mitt medicin skåp i ca en månad och jag har fortfarande inte vågat ta dom. Är livrädd för att jag inte ska vakna ifall dottern min vaknar. Så därför undrar jag om det är någon annan som ätit liknande piller som vet om man vaknar lätt eller om man sover tungt som en sten? Läkaren kunde inte svara på det utan han menade att det va olika från person till person.

Jätte tacksam för svar!!

// En trött jävel ;) 

• Svar på tråden Insomningstabletter
  • Suck och suck
    a75nnna skrev 2010-07-18 01:06:32 följande:
    sluta jag får ont i magen
  • Zaria
    Suck och suck skrev 2010-07-18 01:04:18 följande:

Oj, behöver man ta lugnande själv då, när man jobbar på psyket? Det var ju lite motsägelsefullt.
    Och att man blir så avtrubbad av alla tyngre droger som man ger till patienter, så man ser andra "lättare droger" som milda (fast det är de ju inte).
    Ja, även någon som jobbar på psyket kan vara överarbetad och ha det tufft personligen, är det något konstigt för dig?

och ja, man blir lite avtrubbad när man dagligen delar ut doser man själv knappt tror är sanna...är det ett problem för dig?

Sedan tar jag mina tabletter för att kunna SOVA, inte för att lugna min vardag...Varför ens kommentera det?
  • Suck och suck
    Zaria skrev 2010-07-18 01:09:21 följande:
    Ja, även någon som jobbar på psyket kan vara överarbetad och ha det tufft personligen, är det något konstigt för dig?

och ja, man blir lite avtrubbad när man dagligen delar ut doser man själv knappt tror är sanna...är det ett problem för dig?

Sedan tar jag mina tabletter för att kunna SOVA, inte för att lugna min vardag...Varför ens kommentera det?
    Det var inte menat att vara spydig. Jag lovar.
  • Suck och suck

Jag förstår det verkligen att man kan ha det tufft på psyket och det var bara positivt att du berättade om det.

Det blev nog lite konstigt för att det var någon som skrattade åt det.

• Emaan

Jag har samma medicin som dej då jag bara har problem med att somna och vakna!
    Den gör att jag slappnar av på kvällen och kommer in i en bättre sömn men den håller ju bara i sej i ca 4 timmar. Tidigare, när jag väl lyckats somna så var det som att jag aldrig kände mej utvilad och där med fruktansvärt svårt väckt på morgonen. så den har underlättat min tillvaro enormt.
    Jag har även barnvakt så att jag ska vara säker på att jag hör min dotter om hon skulle vakna.

• Suck och suck
    Zaria skrev 2010-07-18 01:09:21 följande:
    och ja, man blir lite avtrubbad när man dagligen delar ut doser man själv knappt tror är sanna...
    Och det är bara avväpnande att du talar om hur det är.
  • Zaria
    Suck och suck skrev 2010-07-18 01:11:03 följande:
    Det var inte menat att vara spydig. Jag lovar.
    Sedan kan jag lova dig att från min studietid så läste säkerligen 80% psykiatri för att förstå sig själva för att de själva hade problem, tyvärr är det ett yrke dit många andra med psykiskt ohälsa söker sig.

Ditt svar lät dock luite spydigt och jag förstår tyvärr inte kopplingen mellan att äta lugnande och få lite hjälp att sova geneom att få 10 st Zolpiderm utskrivna.

Ang att dela ut "hästdoser" först undrade ju man om personen verkligen skulle överleva tyvärr så har många varit sjuka i många år och har doser som inte är av denna värld, att då känna att ett väldigt "litet piller" blir väldigt lite är inte så konstigt, även om det handlar om någon som aldrig fått något tidigare är inte så konstigt, i denna tråden skriver jag dock om SÖMNPROBLEM, inte om att jag skulle behöva lugnande...för det behöver jag absolut inte.
  • Stefanie

Propavan har jag också ätit. Jag fick då lära mig att de från början var tänkta som allergitabletter men folk blev så trötta av dem att man tänkte om... Därför tror jag som någon skrev att Propavan innehåller helt andra ämnen än de andra sömntabletterna ni diskuterat.

TS:
    De finns också naturpreparat som t.ex. Valerina forte som man tar just för att somna ordentligt. De är receptfria och jag har tagit dem i perioder när jag har haft svårt med just insomningen. De hjälpte mig att somna, men jag var inte omöjliga att väcka, kanske något att pröva. Jag brukar undvika sömna/insomningstabletter så långt det går men jag råkade, liksom du, ut för något otäckt och efter att knappt ha sovit på två veckor såg jag ingen annan utväg. När jag ätit dem ett tag slutade jag och då gick det av sig självt. Det var som om jag hade varit övertrött och när jag väl fått sova ut blev det bättre.

Men jag tycker att du ska prata med din läkare om din oro för att inte vakna och se om han har några tips om något bättre alternativ. Du kan också fråga på apoteket, som sagt var finns det receptfria alternativ som är lite mildare.

Hoppas att det löser sig för dig! 

• Zaria
    Suck och suck skrev 2010-07-18 01:14:07 följande:
    Och det är bara avväpnande att du talar om hur det är.
    Ska jag sitta snällt opch ljuga? Sedan beror det kanske på vilken del av psykiatrin man jobbar med, de som är långtidsjuka eller de som har sin första depression.

Kolla gärna in vilken psykavdelning som helst, där stoppar man i både det ena och det andra, både det som behövs men även det som definitvt inte behövs.
  • Sublime
    Suck och suck skrev 2010-07-18 01:12:54 följande:
    Jag förstår det verkligen att man kan ha det tufft på psyket och det var bara positivt att du berättade om det.

Det blev nog lite konstigt för att det var någon som skrattade åt det.
    jag Skäms

förlåt
Svar på tråden Insomningstabletter