• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Eena

De har lovat snö här i Västerås med. Så nu sitter jag på jobbet och kikar förväntansfullt ut

• Pigelinen

här snöar det också men det blåser så så värst mysigt är det inte, SMHI har gått ut med klass 2 varning...

Det som sägs på familjeliv stannar här!!!
  • Mettan69

Här är jättefint. Ligger ca 5 cm snö överallt och det snöar små små flingor. Vet inte vem som blev gladast när vi såg det i morse, jag eller pojken.Oskyldig Är så ljust och fint. Har tre granar utanför mitt kontor och de är jättefina just nu. Tog även fram ett nytt doftjus i dag, äppel och kanel. Hög mysfaktor på jobbet. Solig

• litenlind

Min dotter satte sig i sängen och tittade ut när hon vaknade i morse och utbrast "Mamma, det snöaj!". Hon är två år och glädjen var totalt oförställd. Härligt sätt att starta morgonen på.

Nu funderar jag på att sätta upp julgardinerna i köket redan idag. De har inga tomtar eller så på sig utan är mer som vintergardiner bara. Jag har nämligen uppe sommargardinerna än... Jag ska fundera i fem minuter till innan jag går och hämtar dem.

• Candygirl xxx

Det blåser här också men ingen snö bara REGN......suck.

Julgardiner ja. Flyttade till en nytt hus i våras så inte många av julgardinerna passas i dessa fönster. Och färdigsydda gardiner kommer heller inte att passa så letar som en galning just nu.
    A ja det löser sig nog..

• sassus
    Frökenolson skrev 2010-11-08 22:16:03 följande:
    brända/kanderade mandlar är jätte enkelt och supergott, vet  inte hur leila gör dem, men tycker hon gör allt annat förbannat bra, så varför inte dessa, men det finns en massa bra recept på just detta!! PROVA!! (obs, BEROENDEFRAMKALLANDE.. ;)
    Det som verkade krånligt var att hon la hela högen med mandlar på ett bord, och sen plockade isär en och en, vilket såg pilligt ut och tidskrävande. Jag är allt annat än pysslig av mig, så jag vill att allt ska gå fort, och hatar allt vad pilljobb heter Men det kanske inte är så bökigt. Ska absolut testa att göra det!
  • Zorba1980

Här snöar det oxå, och blåser jättemycket.
    Hoppas snön får stanna lite

Lycklig och stolt mamma till älskade Viggo 061128 och Tilde 090718.
  • Frökenolson
    sassus skrev 2010-11-09 09:52:26 följande:
    Det som verkade krånligt var att hon la hela högen med mandlar på ett bord, och sen plockade isär en och en, vilket såg pilligt ut och tidskrävande. Jag är allt annat än pysslig av mig, så jag vill att allt ska gå fort, och hatar allt vad pilljobb heter Men det kanske inte är så bökigt. Ska absolut testa att göra det!
    man kan göra dem i ugnen också.. sen, vad gör det om de sitter ihop lite, ser ju bara hemmagjort ut ;)
  • LilaLiljan

Här snöar det inte alls! Jag längtar verkligen efter snö nu (men inte kylan).
    Längtar till första advent och julskyltningen. Har börjat lyssna på julmusik här hemma och även sambon börjar prata om julen nu =D 

Funderar på att göra fudge i år och hittar hur mååååånga olika recept som helst när jag googlar.  Nån som har något bra? 

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!