• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Candygirl xxx
    Baronessan skrev 2010-11-04 14:41:33 följande:
    Jag vet inte hur stora dina barn är, men jag pysslar lite med kidsen - allt från att baka, sätta nejlikor i apelsiner, torka apelsinskivor till dekorationer, till att göra glittriga dekorationer, egna julkort osv...
    Mina är 9 och 15 år gamla. Vi bakar också, sätter nejlikor i apelsiner, gör snöbollslyktor.

Hur torkar man apelsinskivor?
  • Baronessan
    Candygirl xxx skrev 2010-11-04 14:50:30 följande:
    Mina är 9 och 15 år gamla. Vi bakar också, sätter nejlikor i apelsiner, gör snöbollslyktor.

Hur torkar man apelsinskivor?
    Supersimpelt!

Skiva apelsiner, lägg på en plåt med bakplåtspapper under, låt ligga i eftervärmen när du bakat (eller sätt ugnen på 50-75°) tills de torkat - det kan ta ett par timmar. Sätt gärna nåt emellan i ugnsluckan (jag använder en stekspade) så att fukten kommer ut, då torkar de snabbare/lättare. Är de inte helt torra när du tar ut dem så kan du låta dem ligga över natten på ett galler.

http://blogg.passagen.se/phenomenal_woman/entry/torkade_apelsinskivor

• Lilla Anna och Långa farbrorn

Hej, jag har följt tråden länge och njutit av att det är fler som är lika tokiga som jag.

Har en hög jultidningar hemma, tittar på julfilmet, har druckit julmust, druckit glögg och smyglyssnar på julmusik på iphonen. Hihi

Nu har jag idag plussat å längtar ännu mer nu! Mysigt!

• k girl
    Lilla Anna och Långa farbrorn skrev 2010-11-04 15:36:30 följande:
    Hej, jag har följt tråden länge och njutit av att det är fler som är lika tokiga som jag.

Har en hög jultidningar hemma, tittar på julfilmet, har druckit julmust, druckit glögg och smyglyssnar på julmusik på iphonen. Hihi

Nu har jag idag plussat å längtar ännu mer nu! Mysigt!
    Grattis. Vi firar vår andra jul med en liten nu, han är 13 månader då, och det känns magiskt!
  • hmcc

Nån favoritaffär`?

Gick förbi hemtex i går och det är såå smakfullt och fint, jag vill köpa julkuddar!

Nåt som är "tacky" men kul är Rusta, dom har alltid en massa blingbling som är kul att titta på.

• Candygirl xxx
    Baronessan skrev 2010-11-04 14:55:55 följande:
    Supersimpelt!

Skiva apelsiner, lägg på en plåt med bakplåtspapper under, låt ligga i eftervärmen när du bakat (eller sätt ugnen på 50-75°) tills de torkat - det kan ta ett par timmar. Sätt gärna nåt emellan i ugnsluckan (jag använder en stekspade) så att fukten kommer ut, då torkar de snabbare/lättare. Är de inte helt torra när du tar ut dem så kan du låta dem ligga över natten på ett galler.

blogg.passagen.se/phenomenal_woman/entry/tork...

Åh tack! Det måste jag absolut  pröva på Glad
  • Lilla Anna och Långa farbrorn

Tack konichiwa girl! Låter hur härligt som helst! Det blir något extra då kan jag tänka. Längtar!

Village har mycket fint också. Jag var på Granit igår och köpte näverhjärtan att sätta på paketen. 

• Skrutten00
    pensé skrev 2010-10-29 16:44:58 följande:
    Saturnus saftglögg har 0%. Den har jag köpt. Sen tog jag en saffransglögg som har 2.2% men jag räknar med att det lilla kokas bort. Ska bli kul att prova men jag väntar nog tills jag bakat pepparkakor och det får bli snart. Är glutenintollerant och de som finns att köpa är inget at hurra för....
    Har du smakat CrazyBakers, ett nytt företag från Färjestaden som gör GF. Köpte peppisar till dottern igår och hon tyckte att de var mkt godare än Sempers.
  • Pigelinen

Funderar på om jag ska baka lite biscotties idag, gjorde ltie pepaprkaks för ett par veckor sedan men de är snart slut. Så gott att ta en med lite te på kvällen Tror att de kan bli både pepparkaks och saffrans idag.

Det som sägs på familjeliv stannar här!!!
  • Drömmaren3

Vilken toppen tråd =) Älskar julen jag med och kan knappt bärga mig tills man får hänga upp gardiner och stjärnor och kransar och annat juligt.
    Har 3 barn hemma som längtar lika mycket som jag =)
    Har kikat i jul tidningar ich riktigt frossat i allt härligt som finns. Samma sak varje år, börjar tjata om jul pynt redan i oktober *skrattar*
    Men jag har en fråga, när börjar ny pynta? Kanske inte med tomtar och så med med julgardiner och stjärnor och sådant? *nyfiken*
    Och visst är det trist att man alltid måste gå efter en mall, jag skulle lugnt kunna hänga upp lite gardiner och annat pynt nu, blir ju så kort tid att njuta av det annars, men vill inte bli dumförklarad *skrattar* så jag lägger band på mig.....

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!