• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • lillamaa

Å vad bra att ni tog upp hoppets stjärna. Jag hade ju helt glömt bort det. Ska börja handla redan idag när jag går till affären vid lunch.

• Eena
    Pigelinen skrev 2010-10-31 20:02:02 följande:
    oki, så man kan hoppa över den då? Finns ju mycket på internet somman kan använda sig av ändå kanske...
    Såg ett recept på bokus därman kunde "provläsa" som såg gott ut, de var en saffransbulle som en kanelbulle men då med saffran o mandelmassa... den skulle jag villja göra.
    Jag kör också alltid med såna bullar, men utan nåt speciellt recept. Gör vanlig saffransbulledeg (med kesella) och sedan bakar jag dem som kanelbullar men med mandelmassa istället för kanel och socker. Brukar vara mycket uppskattade.
  • Pigelinen
    Eena skrev 2010-11-01 07:39:43 följande:
    Jag kör också alltid med såna bullar, men utan nåt speciellt recept. Gör vanlig saffransbulledeg (med kesella) och sedan bakar jag dem som kanelbullar men med mandelmassa istället för kanel och socker. Brukar vara mycket uppskattade.
    åh vad gott då ska jag prova det, jag gilalr saffran men inte bullarna
    Det som sägs på familjeliv stannar här!!!
  • Kinya
    Eena skrev 2010-11-01 07:39:43 följande:
    Jag gör också såna. Här är receptet:  www.tasteline.com/recept/Lyxiga_lussebullar

Supergoda!!
  • Pigelinen

Jag har redan inhandlat 4 paket saffran... bra att ha hemma Köpte på ICA förra veckan för 22.50per paket och nu igår på ÖB för 18kr per paket, får se om det skiljer sig på kvalite.
    Så nu behöver jag bara köpa lite mandelmassa så ska jag provbaka bullarna.

Det som sägs på familjeliv stannar här!!!
  • Mariohn

Hej julnissar! Jag hittar inte receptet på pepparkakskladdkaka? Tänkte göra en sådan med saffransgrädde till sonens födelsedag på onsdag. Någon som har ett bra recept?

• Mea 83

Hej!
    Jag funderar på att åka till Ullared. Resan är dock lång 80mil enkel. Skulle vilja veta vad ni tycker om det är värt det. Åker isåfall bil med tre andra tjejer. Finns det mycket fina julsaker där?
    Tacksam för tips! Måste bestämma mig idag.

• Mariohn
    Mea 83 skrev 2010-11-01 09:37:23 följande:
    Hej!
    Jag funderar på att åka till Ullared. Resan är dock lång 80mil enkel. Skulle vilja veta vad ni tycker om det är värt det. Åker isåfall bil med tre andra tjejer. Finns det mycket fina julsaker där?
    Tacksam för tips! Måste bestämma mig idag.
    VARNING!!!! Vi har "bara" 20 mil dit men åh vad besvikelsen var stor efter den 21:e när vi var där. Priserna har blivit högre och sortimentet är uruselt. Hittade ett par fingervantar...allt annat var slut. Bland julsakerna var jättemånga backar slut och det fanns fler tomma trådkorgar än fulla. Personalen sade att de inte får in mer. Skittråkigt julpapper. H´Vi hittade inte ens kläder till vår son som är 1 år. Jag har alltid tyckt att ullaredsresan till jul varit jättemysig men jag var så besviken detta året att jag var ledsen hela dagen, Många av mina vänner somk varit där nu efter den 21:e säger samma sak. De ångrar att de åkte och känner inte för att åka dit någonsin igen. 

FÖRLÅT om jag förstör för dig. Det är bara MIN upplevelse och jag vill inte att någon annan gör en jätteresa för det skit vi upplevde där. Många missnöjda miner och irriterade suckar.  
  • Eena

Jag var där för några veckor sedan, har 40 mil enkel resa. Passade på att ta ett par dagar i Göteborg och träffa kompisar och sedan en dag på Ge-kås. Hade nog inte åkt dit bara för julgrejerna. Jag köpte en hel del, julgardiner, julgransmatta, några tomtar, julpåslakan till sonen och nån duk. Mysigt men inte jättebra bara med hänsyn till julgrejer. Däremot köpte jag en hel del julklappar också och en massa andra grejer jag behövde.

• Lajsa82

jag gör alltid runda lussebullar som man doppar i socker, himelskt goda och saftiga, skall se om jag hittar receptet....bakas lite annorlunda än vanliga lussebullar oc är riktiga kaloribomber men suuupergoooda....

ღLisa och Williamღ
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!