• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • lillamaa

Förra året hade vi en "aktiveringskalender" åt tösan, istället för en paketkalender. Då gjorde vi någonting varje dag och de var mkt uppskattat. Tänkte försöka med samma sak i år och har lite tomma luckor som behöver fyllas. Har ni några tips och idéer?

Såhär se listan ut hittills:

Tösans aktiveringskalender:
    1 Julstäda (framförallt i ungarnas rum) och avsluta med ett glas julmust
    2                                     (+ fortsätta julstäda för mamma)
    3 Julpynta
    4 Leklandet
    5
    6 Läs julbok - titta Madicken, det snöar
    7 Julfilm
    8 baka pepparkakor
    9
    10 Klä granen
    11 Göra julkort
    12 Baka lussekatter
    13 Läs julbok
    14 julfilm
    15
    16 Apelsiner och nejlikor
    17 göra julgranskulorna
    18 Handla julklappar till lillebror och gudmor
    19 Badhuset
    20 läs julbok
    21 julfilm
    22
    23
    24 Julafton, morgonpaketet

• Kinya
    lillamaa skrev 2010-10-31 11:30:26 följande:

Förra året hade vi en "aktiveringskalender" åt tösan, istället för en paketkalender. Då gjorde vi någonting varje dag och de var mkt uppskattat. Tänkte försöka med samma sak i år och har lite tomma luckor som behöver fyllas. Har ni några tips och idéer?

Såhär se listan ut hittills:

Tösans aktiveringskalender:
    1 Julstäda (framförallt i ungarnas rum) och avsluta med ett glas julmust
    2                                     (+ fortsätta julstäda för mamma)
    3 Julpynta
    4 Leklandet
    5
    6 Läs julbok - titta Madicken, det snöar
    7 Julfilm
    8 baka pepparkakor
    9
    10 Klä granen
    11 Göra julkort
    12 Baka lussekatter
    13 Läs julbok
    14 julfilm
    15
    16 Apelsiner och nejlikor
    17 göra julgranskulorna
    18 Handla julklappar till lillebror och gudmor
    19 Badhuset
    20 läs julbok
    21 julfilm
    22
    23
    24 Julafton, morgonpaketet

Vilken bra idé! Men blir lite jobbigt om man en dag inte kan göra det man lovat att göra. Det är rätt lång tid framåt för att lova något. Eller vet hon inte om i förväg vad ni ska göra? I så fall tycker jag att idéen är lysande! Det ska jag fundera på att göra en variant av när tösen blir äldre.
  • lillamaa

Nej hon vet inte vad de ska bli i förväg. Inget är spikat (förutom julafton Tyst). Förra året skrev vi små rim på lappar som hon fick just före vi skulle göra vad det nu var vi skulle göra.

• Pigelinen
    Lajsa82 skrev 2010-10-31 11:11:51 följande:
    grymt sa grisen: Guud vad gulligt, hon måste ha ett väldigt gott hjärta lik sin mamma som tänker på dessa familjer som sitter utan något på julen och vi har allt i överflöd.... Har tänkt i så många år att skicka, fattar inte varför jag aldrig gjort detta, men i år skall jag banne mig göra det, skulle du kunna berätta mer om hur går det till?
    Det är superenkelt... på http://www.hoppetsstjarna.se/stoed-oss/ge-en-gava/julpaket/sa-haer-goer-du.html står det hur man gör.
    Vi tog en banankartong och så har vi börjat packa i lite blandat som vi har köpt, hittils har vi lagt i en Fleecfilt (la den i botten), tandkräm, tandborstar, schampo (dam o herr) tvål, hårborste, hårband, flera sorters godis, målarböcker, kritor o pennor. sen ska vi lägga i lite mat också. Man fyller med precis vad man vill, de finns ju förslag på hemsidan,... sen när den är full så skriver man ut en talong p hemsidan (för att få ett rabatterat pris på bussgods) lämnar in på bussgods och så skickas det iväg. Leksaker slår man in och sätter "boy el Girl o ålder". Sen får man gärna skicka med en personlig hälsning så det tänker vi göra.

Detta är första året som vi gör detta, har också tänkt i många år men aldrig kommit till skott men nu ska de iväg.
    Det som sägs på familjeliv stannar här!!!
  • Eena
    Pigelinen skrev 2010-10-29 18:14:11 följande:
    VAd är julgottor?

Någon som köpt Sju sorters julkakor?
    www.bokus.com/bok/9789153434375/sju-sorters-j...
    Funderar på om den är bra och användbar eller om amn klarar sig utan
    Köpte den på Ullared där den var rätt billig. Rolig inspiration men ärligt talat tror jag nog inte att jag kommer att göra så mycket ur den...
  • Pigelinen
    Eena skrev 2010-10-31 19:59:54 följande:
    Köpte den på Ullared där den var rätt billig. Rolig inspiration men ärligt talat tror jag nog inte att jag kommer att göra så mycket ur den...
    oki, så man kan hoppa över den då? Finns ju mycket på internet somman kan använda sig av ändå kanske...
    Såg ett recept på bokus därman kunde "provläsa" som såg gott ut, de var en saffransbulle som en kanelbulle men då med saffran o mandelmassa... den skulle jag villja göra.
    Det som sägs på familjeliv stannar här!!!
  • Bjornis
    Pigelinen skrev 2010-10-29 18:14:11 följande:
    VAd är julgottor?

Någon som köpt Sju sorters julkakor?
    www.bokus.com/bok/9789153434375/sju-sorters-j...
    Funderar på om den är bra och användbar eller om amn klarar sig utan
    Jag har också köpt den och håller med Eena. Den är fin och trevlig men vanliga sju sorters duger lika så bra.
  • Koppkaka
    Pigelinen skrev 2010-10-31 16:20:10 följande:
    Det är superenkelt... på www.hoppetsstjarna.se/stoed-oss/ge-en-gava/ju... står det hur man gör.
    Vi tog en banankartong och så har vi börjat packa i lite blandat som vi har köpt, hittils har vi lagt i en Fleecfilt (la den i botten), tandkräm, tandborstar, schampo (dam o herr) tvål, hårborste, hårband, flera sorters godis, målarböcker, kritor o pennor. sen ska vi lägga i lite mat också. Man fyller med precis vad man vill, de finns ju förslag på hemsidan,... sen när den är full så skriver man ut en talong p hemsidan (för att få ett rabatterat pris på bussgods) lämnar in på bussgods och så skickas det iväg. Leksaker slår man in och sätter "boy el Girl o ålder". Sen får man gärna skicka med en personlig hälsning så det tänker vi göra.

Detta är första året som vi gör detta, har också tänkt i många år men aldrig kommit till skott men nu ska de iväg.
    Jag och mamma ska göra ett paket ihop och skicka Jag har inte råd att skaffa ett fadderbarn eller skänka pengar till olika välgörenheter hela tiden, så det här kändes som en bra grej att göra.
  • Annanym
    Pigelinen skrev 2010-10-31 20:02:02 följande:
    oki, så man kan hoppa över den då? Finns ju mycket på internet somman kan använda sig av ändå kanske...
    Såg ett recept på bokus därman kunde "provläsa" som såg gott ut, de var en saffransbulle som en kanelbulle men då med saffran o mandelmassa... den skulle jag villja göra.
    Så bakar jag alltid saffransbullar. Snäcka fylld med smör och mandelmassa. Blir mycket saftigare och godare än vanliga lussekatter.
  • Sarah f
    Pigelinen skrev 2010-10-31 16:20:10 följande:
    Det är superenkelt... på www.hoppetsstjarna.se/stoed-oss/ge-en-gava/ju... står det hur man gör.

Tackar för tipset och har redan skickat pengar och planerar att fylla några lådor med grejor! Samt matlådor till instutitioner i nöd. Ruskigt sorgligt att läsa om nöden hos barnhemsbarnen, jag blev helt blöt i ansiktet.
    Mannen och jag ska ge släktingarna varsin låda i julklapp!
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!