• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • I Blackrose I

Jag läääääängtar till jul. Har redan tagit fram julpyntet men inte pyntat än. Jul är en av dom högtiderna jag älskar mest. Hjärta

Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
  • Baronessan
    HEJE skrev 2010-11-07 20:55:51 följande:
    är beräknad att få ut en liten plutt om 5 dagar (men lär väl gå över tiden) så nu tänkte jag att jag kan ta o fylla frysen m kakor o annat gott!

har ni några härliga recept att erbjuda? :D
    Mammas vita kakor (kakor som för mig ÄR jul! Tomte Utan dem - ingen jul.)

250g (ca 3dl) strösocker
    250g smör
    1st ägg
    1½ dl vispgrädde
    2 tsk vaniljsocker
    2 tsk bakpulver
    400 g (ca 7 dl) vetemjöl

Vispa sockret och smöret till vitt skum, tillsätt det lättvispade ägget lite åt gången och sedan grädden. Blanda ihop vetemjöl, vaniljsocker och bakpulver. Rör ner mjölblandningen i smeten.

Smeten skall stå i kylskåpet några timmar. Kavla till en platta. Skär små, runda kakor. Grädda i ugnen i ca 175°C. Kakorna skall svalna, bred lite marmelad mellan två kakor (och rulla ev. kakan i florsocker).

Perfekta kakor, inte bara för att de smakar ohyggligt gott (och om man gillar kaksmet som jag så är detta utan tvekan godaste smeten nånsin! ) utan även för att barnen kan hjälpa till att baka dem och fylla dem med marmelad (i vårt fall sylt  ). Jag tycker att kakorna smakar bäst om de får stå ett par dagar i kylen och "dra åt sig" fukten från marmelad/sylt.

Foton från förra årets kakbak nedan.

• Arentorpbebis

alltså ni som kikat i amelia jul, tyckte ni den va bra?
    själv e jag djupt besviken... för mig va den inte värd pengarna Obestämd
    Kändes som att 85% av tidningen bestod av reklam och tråkiga julklappstips.. får nog köpa nån annan jultidning så jag får tillbaka julkänslan Flört

• Drömmaren3

Bjornis: Ja den har kommit ut nu =) Men måste nog hålla med Arentorpbebis den var inte lika bra som den brukar vara. Förra året gillade jag den bättre. Men lite roliga tips och ideer fanns där såklart. Om inte annat ett och annat smaskigt recept =)
    Och du bjornis jag är säker på att jag kommer att ha smällt upp mina julsaker med den helgen, men visst låter det bra att jag ska vänta till veckan innan *hihi* men känner mig själv, helgen kommer det alla gånger bli *skrattar*

• Zorba1980

Tyckte inte heller att Amelia var så bra som jag förväntat mig . Har hört at Lantlivs julnummer ska vara jättemysig, någon här inne som testat den ?

Lycklig och stolt mamma till älskade Viggo 061128 och Tilde 090718.
  • HEJE

tackar baronessan! ska absolut ta o testa dom =)

• Mettan69

Tidigare så har jag hängt upp julgardiner, lagt på juldukar, fixat utegranen, hängt upp julstjärnor och ställt fram adventsljusstakar till första advent. Tagit fram tomtar mm en vecka före jul och klätt julgranen dagen innan julafton. Men det skall bli ändring på det i år. Allt åker fram till advent utom granen som vi kommer att klä en vecka före jul. Detta för att få njuta mer av det för när nyår är över så är man trött på allt och vill ha bort allt. Tomte 

Det är ju så mysigt att tända granen på morgonen men det är ju inte lång tid som man hinner njuta innan den skall ut. Det var faktiskt min make som kom med det förslaget. Förvånad Skrattande

• Koppkaka

Här åker ljusstakarna och balkongbelysningen upp första advent, och det är det enda. Julgardinerna sätter vi upp någon vecka efter, samma sak med juldukar. När det är ungefär den 18-20 dec pyntar vi med resten av julprydnaderna, men jag tillhör dom som istället för att lessna på det den 26e december så tar jag inte ner en endaste pryl innan tjugonda knut! Julen ska räcka LÄNGE, men inte börja för tidigt Men nu är det inte långt kvar till första advent hörrni! 20 dagar!

• Pigelinen

Någon som satt upp dörrkrans än? Är inne på att sätta upp de el lite granris ganska snart men inte med amssa rött el tomtar men något kul på trappen tycker jag kan passa in nu. Vi har en så grymt mörk entre nu i nya huset. till förra veckan ahde vi en hallowenpumpa som jag tände varjekväll, så mysigt. men nu har jag slängt den och ställt ut en lykta som jag brukar tända men jag vill nog ha lite annat också Tycker ni att jag är galen?  Funderar även på att
    köpa billiga solcellslampor o ha längs gången fram, någon som vet några billiga men bra, som hinner laddas under dagen?

Det som sägs på familjeliv stannar här!!!
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!