• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • HEJE

grymt sa grisen: det är bara o köra!! gör en mindre julig dekoration så funkar det ju.. det är många som har höstkransar på sina dörrar.
    solljuslampor finns kanske billigt o bra på typ rusta? tror det hade varit jättefint o ha såna lampor längs m gången upp till huset, blir ett mäktigt intryck! (o mysigt)  så jag tycker kör på bara!!

• Pigelinen
    HEJE skrev 2010-11-08 13:55:45 följande:
    grymt sa grisen: det är bara o köra!! gör en mindre julig dekoration så funkar det ju.. det är många som har höstkransar på sina dörrar.
    solljuslampor finns kanske billigt o bra på typ rusta? tror det hade varit jättefint o ha såna lampor längs m gången upp till huset, blir ett mäktigt intryck! (o mysigt)  så jag tycker kör på bara!!
    jag bara längtar tills vi målar om huset, så mörkt o tråkigt nu men då kör jag på lite solcells då.
    Det som sägs på familjeliv stannar här!!!
  • Frökenolson

jag gjorde en krans i lördag som jag tänkte hänga upp nu idag... Lite rött band men inte så mycket mer juligt, man få väl göra som man vill hemma hos sej själv? kör på!! själv skall jag nog snart gå igenom allt julpynt..

Hade pysselkväll med mina systrar häromdagen, jättemysigt. Julmusik, kransbindning, julkort, tags, glögg, vin ost och kex, En riktig myskväll..

Allt gott till er denna underbart fina och kalla dag!

• sassus

Köpte Leilas jul-dvd:n för några dagar sen, och plöjde den i går kväll. Funderar på att testa att göra brända mandlar till jul, men tyckte nog att det såg rätt trixigt ut att göra dem även om Leila sa att det var lätt Någon här som gjort det? Det jag tyckte såg lite svårt ut var att separera mandlarna i slutet. Allt låg ju bara som en kladdig klump.

• Night Angel
    Pigelinen skrev 2010-11-08 13:10:17 följande:

Hej hej!! jag har nyligen köpt solcells lampor på rusta som fungerar  bra..satte två på vardera sida vid trappuppgången till huset..

Någon som satt upp dörrkrans än? Är inne på att sätta upp de el lite granris ganska snart men inte med amssa rött el tomtar men något kul på trappen tycker jag kan passa in nu. Vi har en så grymt mörk entre nu i nya huset. till förra veckan ahde vi en hallowenpumpa som jag tände varjekväll, så mysigt. men nu har jag slängt den och ställt ut en lykta som jag brukar tända men jag vill nog ha lite annat också Tycker ni att jag är galen?  Funderar även på att
    köpa billiga solcellslampor o ha längs gången fram, någon som vet några billiga men bra, som hinner laddas under dagen?

DET FINNS INGEN VÄG TILL LYCKAN.DEN FINNS I DITT INRE!
  • Pigelinen
    sassus skrev 2010-11-08 16:09:34 följande:
    Köpte Leilas jul-dvd:n för några dagar sen, och plöjde den i går kväll. Funderar på att testa att göra brända mandlar till jul, men tyckte nog att det såg rätt trixigt ut att göra dem även om Leila sa att det var lätt Någon här som gjort det? Det jag tyckte såg lite svårt ut var att separera mandlarna i slutet. Allt låg ju bara som en kladdig klump.
    jag brukar göra brända mandlar, vet inte hur Leila gör, jag gillar inte henne, hon har en förmåga att krångla till allt tycker jag jag ska leta upp receptet till dig, mina är jättelätta att göra.
  • Pigelinen

Godisskorpor

100g smör

2½ dl socker

Rör vit o poröst

2 ägg

4 dl vetemjöl (men du behöver garanterat mera, du ska kunna arbete degen lite)

1½tsk bakpulver

1 dl hackade valnötter

3 tsk pulver kaffe

2 dl hackad nougat

Blanda samman allt o dela i 4 delar som du formar till var sin rulle. Lägg på plåt och grädda i 200g i 10minuter. Skär upp på snedden och låt torka i ugnen på 50-70grader i ca 2 tim.

Saffransbiscotti/pepparkaksbiscotti

2 ägg

1-2 pak saffran (beroende på  hur mycket smak du vill ha, eller byt ut mot 1 tsk malda nejlikor, 1 tsk mald ingefära och 2 tsk kanel för pepparkakssmak)

100g sötmandel

100g smör

1 dl socker

4dl mjöl

1 tsk bakpulver

Hacka mandeln grovt. Vispa saffran och ägg, tillsätt rumsvarmt smör o socker o vispa till en porös smet.

Blanda i mandeln, mjöl o bakpulver till en jämn och ganska kletig deg. Fördela degen i tre längder och grädda mitt i ugnen 200grader i ca 15min. Skär på snedden och torka i ca en timme i 70grader.

Brända mandlar

Jättelätta att göra själva!!! Passa bara så att du inte bränner i kastrullen, du måste röra HELA tiden!

200g sötmandel (med el utan skal)

2 dl florsocker

Knappt ½ dl vatten

Ev karamelfärg

Koka ihop tills sockret fäster på mandlarna, låt koka lite till så att det börjar smälta igen, då är det klart. Häll upp på en plåt för att svalan.

• Frökenolson
    sassus skrev 2010-11-08 16:09:34 följande:
    brända/kanderade mandlar är jätte enkelt och supergott, vet  inte hur leila gör dem, men tycker hon gör allt annat förbannat bra, så varför inte dessa, men det finns en massa bra recept på just detta!! PROVA!! (obs, BEROENDEFRAMKALLANDE.. ;)
  • Drömmaren3

Lantlivs julnummer är mysigt som bara den =) Men jag väntar nu på den 18 november, då kommer drömhems och trädgårds special tidning ut , Julhem, då man får hälsa på i 15 fina hem. Älskar den.
    Alltså 18 november, fast där är just bara inredning, men det gillar jag, att få se hur andra pyntar och har det till jul =)

• HEJE

det snöar i göteborg!!!!!! min sambo väckte mig så jag inte skulle missa det.. snaaaart är det jul!! :D

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!