• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Neelah
    Mariohn skrev 2010-11-10 16:25:02 följande:
    Alla får snö utom marjån
    Om du kommer hit och skottar vår uppfart, som är väldigt stor, så kan du få ta med all snö du har skottat hem till dig. *Känner mig generös*  
    Följ dina drömmar var de än leder
  • Pigelinen

Vi ska ha ltie middagsbjudning här i helgen, någon som har tips på något julinspirerat som man kan bjuda på redan nu? Tänkte ha glögg när de kommer och ev kladdkakan till dessert med saffransgrädde, någon som provat det elelr blir det för mycke olika smaker?

Vad brukar ni bjura på för mat såhär års?

Det som sägs på familjeliv stannar här!!!
  • sassus
    Pigelinen skrev 2010-11-10 17:25:30 följande:

Vi ska ha ltie middagsbjudning här i helgen, någon som har tips på något julinspirerat som man kan bjuda på redan nu? Tänkte ha glögg när de kommer och ev kladdkakan till dessert med saffransgrädde, någon som provat det elelr blir det för mycke olika smaker?

Man kan göra cheese cake med pepparkaksbotten och toppad med lingon. Vintrigt och gott

Mat är jag sämre på... En god soppa med ett hembakt bröd är ju alltid gott så här års. Eller en mustig gryta kanske?
  • Drömmaren3

2 och en halv vecka kvar =)
    Läste här inne att någon satt upp julgardinerna i köket, mina har inte heller tomtar eller något på sig så de är ganska neutrala, funderar.
    Ska i alla fall plocka fram alla gardiner som ska upp om ett par veckor. Men jul tokig som man är så är förmodligen alla gardinerna uppe inom en vecka *skrattar*
    Tycker det är ganska kort tid man får njuta av allt juligt, efter nyår vill jag nämligen inte ha det kvar, varför vet jag inte men då är jag liksom lite trött på julen *skrattar* hur man nu kan bli det? =) Är ju sååå mysigt!
    Någon som kan ge sig till känna, någon som tjuvstartat julen, bara liiiite?

• Eena

Drack första glöggen igår. Plockade fram lite saffransskorpor och pepparkaksskorpor, tände alla levande ljus i vardagsrummet och bara mös tillsammans med sambon. Måste köpa hem lite olika lättglöggar i år så man har att ta av. Älskar verkligen att fika lite på kvällen den här tiden innan jul med en mugg glögg och lite julkakor eller godis. Helst flera kvällar i veckan

• Candygirl xxx

Drack också första glöggen igår kväll. Starkvinsglögg från år...haha ingen aning om hur "gammal" den är. Den var nog också lite starkare än 15% kändes det som. Åt pepparkakor med apelsinsmak till, Annas pepparkakor.
    Gott gott gott var det

• lugnåsbo
    Pigelinen skrev 2010-11-10 17:25:30 följande:

Jag gjorde pepparkakekladdkaka igår och den var mumsig, barnen tyckte väl den var lite skarp med pepparkakskryddorna i men mmm så god, smaka som pepparkaksdeg =)

2 ägg
    3 dl socker  vispa ihop poröst

100 gram smör
    1,5 dl mjöl
    o,5 msk nejlika (malen)
    o.5 msk ingerfära
    o.5 msk kardemumma
    1 msk kanel
    0,5 tsk bakpulver

grädda i typ 15 minuter i 200 grader
    Jag skulle iofs nog dra ner något på kryddorna i nästa kaka.
  • lugnåsbo

Läste lite bakåt och såg att nån fråga efter knäcktratt, minns dock inte vem??
    Jag beställde en häromdagen på kakburken.se men det heter chokladtratt =)
    Ska bli så kul att prova den i jul har velat ha en i flera år =)

• Zorba1980

Jag har smakat på papparkakor, färdiga lusse snurror och julmust .
    Har dock inte gett mig på glöggen än, min sambo gillar inte glögg

Lycklig och stolt mamma till älskade Viggo 061128 och Tilde 090718.
  • Drömmaren3

Glögg har jag med druckit =) Underbart gott. Men ska köpa hem års glöggen med saffran, någon som smakat den?

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!