Inlägg från: lugnåsbo |Visa alla inlägg
  • lugnåsbo

Jag längtar till jul!!!

Pigelinen skrev 2010-11-10 17:25:30 följande:

Vi ska ha ltie middagsbjudning här i helgen, någon som har tips på något julinspirerat som man kan bjuda på redan nu? Tänkte ha glögg när de kommer och ev kladdkakan till dessert med saffransgrädde, någon som provat det elelr blir det för mycke olika smaker?

Vad brukar ni bjura på för mat såhär års?

Jag gjorde pepparkakekladdkaka igår och den var mumsig, barnen tyckte väl den var lite skarp med pepparkakskryddorna i men mmm så god, smaka som pepparkaksdeg =)

2 ägg
    3 dl socker  vispa ihop poröst

100 gram smör
    1,5 dl mjöl
    o,5 msk nejlika (malen)
    o.5 msk ingerfära
    o.5 msk kardemumma
    1 msk kanel
    0,5 tsk bakpulver

grädda i typ 15 minuter i 200 grader
    Jag skulle iofs nog dra ner något på kryddorna i nästa kaka.
  • lugnåsbo

Läste lite bakåt och såg att nån fråga efter knäcktratt, minns dock inte vem??
    Jag beställde en häromdagen på kakburken.se men det heter chokladtratt =)
    Ska bli så kul att prova den i jul har velat ha en i flera år =)

• lugnåsbo

Nu har jag invigt min chokladtratt som kom på posten idag, gjorde maraboufudge som jag portionerade ut i knäckformar, den funka ypperligt o droppade inte bredvid nåt men dock så han ju fudgen börja stelna i tratten innan jag fått ut i alla formar så det gick segt på slutet, då skrapa jag ur allt som var kvar o la i en av barnas små sockerkaksformar istället.

Men kommer nog använda den en hel del iallafall!!

• lugnåsbo
    Shadowcat skrev 2010-11-27 21:14:42 följande:
    Jag letar efter webradio som spelar julmusik. Jag vet att det fanns i fjol men nu verkar jag inte kunna hitta någon. Någon som har bättre koll?
    om du går in på sr.se så har dom två stycken
    sen lyssna jag på en förra året som adressen nog var julradio.se?
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!