• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Candygirl xxx
    Pigelinen skrev 2010-11-13 09:35:57 följande:
    Mysigt, du får ta en ny bild sen när allt är på plats vill också ha något sånt men jag är inte så händig på sånt här... jag får nog hålla mig till matlagning  

Måste fråga er här.... vi ska ha vår julgran framför ett fönster i tvrummet, kommer se kanponfint ut utifrån.. vi brukar köra klassiskt med röda kulor, silvrigt glitter osv... men ajg har plommonfärgade gardiner... min man säger att det inte alls gör något men jag är osäker. Vi har dock precis flyttat hit och jag har inga andra gardiner att byta till utan då får jag köpa nya och det har jag inte lust med just nu, lägger hellre pengarna på annat... hur ska jag göra? '

1) strunta i gardinerna och ha granen där ändå
    2) strunta i pengarna o köp nya (även om det innebär att jag måste köpa till ALLA fönster i tvrummet... 
    3) placera granen på ett ställe så att inte gardinerna kommer ihop med granen. 
    Skulle du fråga mig så säger jag 1) Strunta i gardinerna

Matcha gardinerna med julgranen?? Oj, det har jag aldrig gjort, dessutom så ser våran julgran inte ut som många har med färgkombinationer och dyl.
    Våran gran har massor av pynt som barnen har gjort, pynt från sambons barndom ( som har hängt i hans familjs gran), nyare pynt, glitter i minst tre olika färger. Julkulor i olika färger m .m Kaosgran? Nope den är världens finaste men jag skulle bli galen att ha gran med klassisk stil, rosetter i  etc etc.
  • Candygirl xxx
    Candygirl xxx skrev 2010-11-13 11:46:39 följande:
    Skulle du fråga mig så säger jag 1) Strunta i gardinerna

Matcha gardinerna med julgranen?? Oj, det har jag aldrig gjort, dessutom så ser våran julgran inte ut som många har med färgkombinationer och dyl.
    Våran gran har massor av pynt som barnen har gjort, pynt från sambons barndom ( som har hängt i hans familjs gran), nyare pynt, glitter i minst tre olika färger. Julkulor i olika färger m .m Kaosgran? Nope den är världens finaste men jag skulle bli galen att ha gran med klassisk stil, rosetter i  etc etc.
    Äsch det skulle ju vara en smileygubbe efter kaosgran : 
    Tycker klassiska granar är fina men inget som jag själv skulle ha....inte min stil helt enkelt.
  • Sakuras

Jag skulle också strunta i gardinerna! Jag tycker visserligen att plommonfärgat och rött kan funka ihop, men det beror ju på stilen i övrigt.

Jag har precis griljerat min första skinka! I livet. Jag har varit vegetarian sen jag var 15. Numera äter jag fisk och kyckling men inte annat kött, så jag visste inte ens hur jag skulle göra först... Skäms Jag visste hur man griljerar men inte vad jag skulle göra med grisrumpan innan... Flört Men det gick fint! Jag gjorde den till min sambo som ÄLSKAR kött och framför allt julskinka, men han jobbar natt och sover fortfarande så han har inte smakat och bedömt min insats än. Den luktar gott i alla fall. Glad

• Pigelinen
    sakurasaj skrev 2010-11-13 12:10:12 följande:
    Jag skulle också strunta i gardinerna! Jag tycker visserligen att plommonfärgat och rött kan funka ihop, men det beror ju på stilen i övrigt.

Jag har precis griljerat min första skinka! I livet. Jag har varit vegetarian sen jag var 15. Numera äter jag fisk och kyckling men inte annat kött, så jag visste inte ens hur jag skulle göra först... Skäms Jag visste hur man griljerar men inte vad jag skulle göra med grisrumpan innan... Flört Men det gick fint! Jag gjorde den till min sambo som ÄLSKAR kött och framför allt julskinka, men han jobbar natt och sover fortfarande så han har inte smakat och bedömt min insats än. Den luktar gott i alla fall. Glad
    Åh, ny griljerad skinka som doftar så gott
    Om du har kryddnejlikor hemma (hela) så kan du dekorera skinkan med såna som du trycker ner... doftar än mer då

Själv var jag i vår chokladbod här i stan igår o köpte mer te, ett Pepparkakste som jag testade i morse o ett annat Glöggte än de jag fick sist, har inte hunnit smaka än men det doftar gott. Köpte dessutom deras egna chokladplattor som man gör hemlagad RIKTIG varm choklad av... mmmm vad gott det var. Var tvungen att göra en kopp direkt igår
    Det som sägs på familjeliv stannar här!!!
  • LitenJenny
    Pigelinen skrev 2010-11-13 09:35:57 följande:
    Mysigt, du får ta en ny bild sen när allt är på plats vill också ha något sånt men jag är inte så händig på sånt här... jag får nog hålla mig till matlagning  

Måste fråga er här.... vi ska ha vår julgran framför ett fönster i tvrummet, kommer se kanponfint ut utifrån.. vi brukar köra klassiskt med röda kulor, silvrigt glitter osv... men ajg har plommonfärgade gardiner... min man säger att det inte alls gör något men jag är osäker. Vi har dock precis flyttat hit och jag har inga andra gardiner att byta till utan då får jag köpa nya och det har jag inte lust med just nu, lägger hellre pengarna på annat... hur ska jag göra? '

1) strunta i gardinerna och ha granen där ändå
    2) strunta i pengarna o köp nya (även om det innebär att jag måste köpa till ALLA fönster i tvrummet... 
    3) placera granen på ett ställe så att inte gardinerna kommer ihop med granen. 

Kan du inte bara ta ner gardinerna och köra gardinfritt? Kanske hänga upp ett par kulor i fönstret istället? Jag tycker det kan vara himla fint att ha lite tomt bakom en maffig gran. Glad
  • Pigelinen
    LitenJenny skrev 2010-11-14 07:36:59 följande:
    Kan du inte bara ta ner gardinerna och köra gardinfritt? Kanske hänga upp ett par kulor i fönstret istället? Jag tycker det kan vara himla fint att ha lite tomt bakom en maffig gran. Glad
    Det var ju faktiskt en ide... jag får fundera på det..

Ikväll ska gubben upppå vinden och bära ner kartonger... I LIKE!!! Ska passa på att kolla efter dotterns luciakrona också, köpte en så fin i tyg ifjol (hon är ju bara drygt 2år) och även om det är en månad kvar så komemr tiden bara svissa till så är vi där. Två veckor idag till 1a advent... JIPPI!!!
  • Sakuras

Jag tittade efter glöggte idag men jag hittade inget. Får gå till mer säkra källor istället...

Nu har jag och sambon precis ätit julmat. Jansson, korv, köttbullar, rödbetssallad, julskinka och senap. Fast i affären kallas skinkan fortfarande helgskinka, så det kanske bara var vanlig helgmat då... Glad
    Jag fick i alla fall MVG av sambon för skinkan! Han sträckte sig så långt som att påstå att det kanske var den godaste skinka han ätit, men han är nog lite partisk... och jag gjorde ju inte så mycket... Drömmer

• Pigelinen

Jag ska göra pepparkaksfigurer o hänga i fönstrena i köket tänkte jag, kan man köra på köpedeg?Håller de elelr finsn det någon särskild deg som lämpar sig bättre att hänga upp?

Köper ni andra deg el bakar själva? Jag har gjort både och, iår blir det nog egen då vi ska ha pepparkaksbak tillsammans med en kompisfamilj o då tror jag att det kan gå åt mycket deg.
    Däremot brukar jag alltid ha en rulle färdig deg som jag har i kylen och så om man ska ha glöggkväll el på julafton så hyvlar ajg med osthyveln och gräddar en plåt bara för att det ska lukta nybakade pepperkakor, går så himla snabbt och ger så underbar doft...hihi

• Pigelinen

nu är jullådorna nere.. tänk att man hinner glöma vad man har för saker

Såg o kom på att dottern fick en väggbonad i form av en paketkalender... jag är lite anti paketkalender och vill inte introducera det. inte än, sen får vi se om jag ändrar mig, men nu är hon bara 2år så nä inte än..  Men jag funderar på om man inte kan hänga uppe den ändå och så kanske lägga en bok i varje så kan vi läsa den just den dagen.. jag tänker på lite mindre pixi böcker tex, hon har nog så att det räcker till 24dagar

Sen hade jag vist köpt en ny fin duk ifjol Längtar tills jag kan plocka fram allt nuTomte

• Stefanie
    Pigelinen skrev 2010-11-14 17:49:15 följande:

Jag ska göra pepparkaksfigurer o hänga i fönstrena i köket tänkte jag, kan man köra på köpedeg?Håller de elelr finsn det någon särskild deg som lämpar sig bättre att hänga upp?

Köper ni andra deg el bakar själva? Jag har gjort både och, iår blir det nog egen då vi ska ha pepparkaksbak tillsammans med en kompisfamilj o då tror jag att det kan gå åt mycket deg.
    Däremot brukar jag alltid ha en rulle färdig deg som jag har i kylen och så om man ska ha glöggkväll el på julafton så hyvlar ajg med osthyveln och gräddar en plåt bara för att det ska lukta nybakade pepperkakor, går så himla snabbt och ger så underbar doft...hihi

Köpedeg fungerar absolut! Jag gjorde pepparkakor att hänga upp förra året med köpedeg.

Jag jättefina "pepparkaksmobiler" förra året, gjorde hjärtan och knöt ihop över varandra med ett fint band och spritsade en fin kant med kristyr och tryckte fast silverkulor (strössel) i kristyren. Blev hur fint som helst och ska göras om i år!
    Mysigt att hänga upp pepparkakor, för de luktar gott när man går förbi!

Köpte förresten doftljus med pepparkaksdoft på Ikea i veckan, kan jag rekommendera! 
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!