• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Neelah
    Majomajo skrev 2010-11-15 12:44:19 följande:
    På Hemtex har vi köpt tidigare, riktigt tjocka och härliga. Tror att det finns även i år.
    Tack! Då ska jag kika in där nästa gång jag är i stan. :)
    Följ dina drömmar var de än leder
  • Pigelinen

ni MÅSTE bara prova dessa bullar, ATTAN vad de var goda!!!! Har just ätit nr 2 tillsammans med lite glöggte... mums

Klistrar in receptet så att ni provar

SAFFRANSBULLAR med mandelmassa och apelsin

Ca 40st

Bulldeg:

150g smör

5 dl mjölk

0,5g (½paket) saffran

50g jäst för söta degar

½ tsk salt

1½ dl strösocker

13-15 dl vetemjöl

Fyllning:

Saft o rivet skal av 2 apelsiner

100 g rumstempurerat smör

½ dl strösocker

150 g riven mandelmassa

1-2 msk vetemjöl

Topping:

1 ägg

Pärlsocker och eller hackad mandel

Smält smör i en kastrull, tillsätt mjölk och saffran till fingervärme (37grader). Smula ner jäst och degvätska i en degskål. Blanda ner salt, socker och vetemjöl, arbeta ordentligt. Låt jäsa till dubbel storlek.

Fyllning: Riv skalet av apelsinerna och pressa saften i en bunke. Tillsätt övriga ingredienser men vänta med vetemjölet. Dela degen i två delar och kavla ut till en rektangel, bred ut fyllningen på rektangeln och pudra över vetemjöl, rulla ihop och skär som snäckor. Lägg i bullformar och låt jäsa ytterligare 30 min. Pensla med vispat ägg strö över pärlsocker och/eller mandel. Grädda i 10-12minuter mitt i ugnen på 225grader.

Det som sägs på familjeliv stannar här!!!
  • Bjornis

Jag har hängt upp julgardinerna (tunna vita med ett par trckta röda ränder så inte föööör juligt) i köket idag och kunde inte låte bli att ställa dit ljusstakarna. Hehe. Övriga stjärnor och stakar ska iofs ska va framme på torsdag har jag bestämt då mammsen kommer. Så mysigt i köket nu!! Ska fota när jag städat runt om.

Grymt sa grisen: Å va gott det såg ut. Äter dock inte mandelmassa. Fast iofs så "behöver" ju inte jag äta lussebullar egentligen. Jag kan leva på de jag ätit alla tidigare år. Hehe. Så jag kan ju göra och bjuda! Maken är bland annat rejält förtjust i hembakt!

• Pigelinen

är så sjukt sugen på att ställa fram alla julgrejor men vågar inte riktigt än Vill ju inte bli idiotförklarad nu när man precis flyttat till nytt område mohaha

• Cranium
    Pigelinen skrev 2010-11-15 09:23:50 följande:
    Enligt syrran är det 39dagar kvar till julafton... underbart!!!!

Funderar på att baka lussebulalrna med mandelmassa idag då det är regn och grått väder här idag. Har planer på att börja med julköttbulalr sanrt också Ska få massa älgkött idag så om jag orkar ska jag ta mig till affären o köpa lite fläskfärs att blanda i, blir så torrt ananrs...
    Gud vad gott med mandelmassa i... Du vill inte dela med dej av hela receptet??? Cool
  • Cranium
    Pigelinen skrev 2010-11-15 13:32:09 följande:
    ni MÅSTE bara prova dessa bullar, ATTAN vad de var goda!!!! Har just ätit nr 2 tillsammans med lite glöggte... mums

Klistrar in receptet så att ni provar

SAFFRANSBULLAR med mandelmassa och apelsin

Ca 40st

Bulldeg:

150g smör

5 dl mjölk

0,5g (½paket) saffran

50g jäst för söta degar

½ tsk salt

1½ dl strösocker

13-15 dl vetemjöl

Fyllning:

Saft o rivet skal av 2 apelsiner

100 g rumstempurerat smör

½ dl strösocker

150 g riven mandelmassa

1-2 msk vetemjöl

Topping:

1 ägg

Pärlsocker och eller hackad mandel

Smält smör i en kastrull, tillsätt mjölk och saffran till fingervärme (37grader). Smula ner jäst och degvätska i en degskål. Blanda ner salt, socker och vetemjöl, arbeta ordentligt. Låt jäsa till dubbel storlek.

Fyllning: Riv skalet av apelsinerna och pressa saften i en bunke. Tillsätt övriga ingredienser men vänta med vetemjölet. Dela degen i två delar och kavla ut till en rektangel, bred ut fyllningen på rektangeln och pudra över vetemjöl, rulla ihop och skär som snäckor. Lägg i bullformar och låt jäsa ytterligare 30 min. Pensla med vispat ägg strö över pärlsocker och/eller mandel. Grädda i 10-12minuter mitt i ugnen på 225grader.

Hoppsan, var lite för snabb!... Hittade receptet Skrattande
  • Bjornis
    Pigelinen skrev 2010-11-15 14:54:18 följande:
    är så sjukt sugen på att ställa fram alla julgrejor men vågar inte riktigt än Vill ju inte bli idiotförklarad nu när man precis flyttat till nytt område mohaha
    Hehe. Vi firar också jul i nytt område i år och jag hoppas mest att ingen vet att vi bor just i "det fönstret" Hehe. Eller så får de va avis på hur mysigt det ser ut hos oss! MEN har sett att ett par börjat smyga upp lite stjärnor nu jag mer. De var visserligen släckta häromkvällen men mmm... Det finns fler än jag här!
  • Pigelinen
    Bjornis skrev 2010-11-15 15:05:29 följande:
    Hehe. Vi firar också jul i nytt område i år och jag hoppas mest att ingen vet att vi bor just i "det fönstret" Hehe. Eller så får de va avis på hur mysigt det ser ut hos oss! MEN har sett att ett par börjat smyga upp lite stjärnor nu jag mer. De var visserligen släckta häromkvällen men mmm... Det finns fler än jag här!
    hihi alla vet att det är vi som bor där vi bor bara 9hus... Men snart så... fick komplimanger för mitt mosshjärta på ytterdörren igår när jag stod o pratade med grannen

Jag får väl börja med de fönster som är mot baksidan, där inga hus ligger hihi. Sen ska vi bjussa in alla grannar i slutet av nov/början av dec på glögg så då vill jag ju ha allt framme och som du säger, att de ser hur hemtrevligt vi hunnit få det
  • Pigelinen

så, nu hängde jag upp en glaskula med belysning inuti i ett fönster... har stört mig på sen vi flyttade hit att det är så mörkt i de fönstret. Till advent kommer jag nog dock flytta på den och sätta en stake i det fönstret så då blir det förändrigng igen

Har nu räknat igenom alla stjärnor o stakar.. Har så att det räcker till alal fönster utan kontoret.. tror att jag hoppar där. Behöver ju inte finnas i alla rum. Har ni i alla? Har dessutom tre underbara röda stora hjärtan som jag inte vet vart jag ska sätta upp, men det löser sig nog

• Baronessan

Jag strök julgradinen och satte upp den imorse i köket. Tar lite pö om pö och skyller den tidiga starten på att jag har en liten som snor all tid och på att jag tänkt ha ett 'mini'julbord på 1:a advent så då måste ju allt vara färdigt i god tid?

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!