• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Bjornis
    Kinya skrev 2010-11-06 16:15:24 följande:
    Det beror på hur man bor. Bor man i ett hus en bit från närmast granne är det säkert jättebra för då kan Delicard lämna paketet utanför om man inte är hemma. Bor man som vi i ett flerfamiljshus med porttelefon så blir det lite värre och då tvingas man antingen vara hemma hela dagen, dvs inte ens gå till affären för då missar man kanske dom och då tar de med sig paketet till affären. Och eftersom man måste beställa några dagar i förväg så måste man då också bestämma att dendagen kan man inte ens gå ut och gå en promenad.

Det blir lite bökigt om man inte bor på rätt sätt eftersom inte kan säga någon närmre tid då de kommer, de kommer någon gång mellan 8-16.

Men helt klart har de goda saker.

Jag tycker dock att det är lite roligare att själv sätta iho en korg med godsaker som man ger till personen så slipper h*n besväret med att beställa och vara hemma för leveransen.
    Fast min mamma bor så och det har gått bra MEN man kan beställa det till sin jobbadress till exempel. Men håller med om att det är trevligt att ge bort en korg med gosaker! Det är roligt att göra också! 
  • Drömmaren3

Tack för alla bra svar =)
    Har bestämt mig för att börja samma vecka som advent är i med gardiner och annat, men jag är noga med att inte ljusstakarna och stjärnorna förräns första advent =)
    Men gissa om det kliar i fingrarna.
    Köpte Amelia Jul igår, det är mys att få slå sig ner med den tidningen.....

• Kinya
    Annanym skrev 2010-11-06 16:15:25 följande:
    Har nu testat pepparkakskladdkakan och drog ner rejält på kryddningen. Tycker den var god men nästa gång drar jag ner på sockret också, den var väldigt söt.
    Jag gjorde pepparkakskladdkakan igår. Den gjorde stor succé här hemma. Men vi tycker å andra sidan väldigt mycket om pepparkaksdeg Glad
  • Pigelinen

Idag bakade jag saffran och pepaprkaksskorpor (två olika allså) tyvärr brände jag första plåten då mina tankar var på helt annat plan.

Ikväll är planen att få min man gå upp på vinden o bära ner alla våra kartonger där, vi flyttade hit för snart 2 månader sedna o mycket åkte upp där direkt. Jag vill kolal igenom vad vi har sen innan som kan passa till julen men den officiella rapporten till min man får bli att jag saknar laddaren till kameran, kanske att den kan finnas där uppe Han tycker att jag är LITE för mycket julgalen o när han ändå är där så kan han ju kasta ner jullådorna också... tror ni att han går på det? Jag sydde upp jättefina hissgardiner till mitt kök för två år sedan tyvärr passar inte de i vårt nya hus, men jag har ett par söta panellängder som jag tror ska få bo i vårt nya kök. Andra rum byter jag inte i, har ju precis fått upp gardiner ju.

Det som sägs på familjeliv stannar här!!!
  • Neelah
    Kinya skrev 2010-11-07 13:54:57 följande:
    Jag gjorde pepparkakskladdkakan igår. Den gjorde stor succé här hemma. Men vi tycker å andra sidan väldigt mycket om pepparkaksdeg Glad
    Då kanske jag ska hoppa över den, för pepparkaksdeg gillar jag inte. Färdiga pepparkakor däremot... 

Nu har vi bokat rum på Lisebergs vandrarhem och ska gå på julmarknaden den 4-5/12 - bara jag och mannen. Kanske blir det lite julklappsshopping när vi är där också. 
    Följ dina drömmar var de än leder
  • Bjornis
    Drömmaren3 skrev 2010-11-07 07:51:26 följande:
    Tack för alla bra svar =)
    Har bestämt mig för att börja samma vecka som advent är i med gardiner och annat, men jag är noga med att inte ljusstakarna och stjärnorna förräns första advent =)
    Men gissa om det kliar i fingrarna.
    Köpte Amelia Jul igår, det är mys att få slå sig ner med den tidningen.....
    Å, har amelia jul kommit nu. Fasen att jag missat det!! Det är den tidningen jag alltid väntar på!

När det gäller själva pyntet så har jag nu bestämt att helgen innan advent (20-21 nov) så kommer adventsstjärnor och adventsstakar åka upp i förnstret för mysets skull. Mamma är på besök då också och vi ska på Liseberg och vi ska äta julbord den helgen så vill fortsätta på temat hemma!

Köpte en rosa julstjärna (blomman) i förrgår. Höststjärna eller nåt kallades de visst. Har inte sett dem förut. Det var fin. Så nåt juligt har jag nu iaf. Bakat massor redan men från och med imorn går jag hemma med havandeskapspenning så nu är jag ledig och har inhandlat massa smör, mjöl, kokos osv. för här ska det banne mig bakas! Hehe.
  • HEJE

är beräknad att få ut en liten plutt om 5 dagar (men lär väl gå över tiden) så nu tänkte jag att jag kan ta o fylla frysen m kakor o annat gott!

har ni några härliga recept att erbjuda? :D

• Eena

Bakade pepparkaksskorpor i veckan och sen åkte första julmusten fram. Åh så gott!! Ska prova att göra saffransvarianten oxå i år. Har sett lite olika recept, nån som har nåt favoritrecept att tipsa om?

• korfu08

Jag gillar också julen, men pyntar inte alls före första advent och pepparkakor bakar jag i december, vill inte förstöra julstämningen som december har. Men nog längtar jag allt bort från denna gråa och trista månad.Jag är inte nån älskare av hösten och vintern annars förutom december.

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!