Inlägg från: LilaLiljan |Visa alla inlägg
  • LilaLiljan

Jag längtar till jul!!!

Hej!
    Jag hakar på här, älskar verkligen julen. =)
    Har redan börjat planera för julstädning, vad som ska bakas, ungefär vem som ska få vad i julklapp, om vi behöver mer glitter osv.  Är helt tokig i juldekorationer, främst glitter och snökulor (såna som snöar när man vänder på dom) men även anant som tomtar, ljuslycktor, dukar osv. Tur att jag har en sambo som också älskar julen och dekorationer =)

• LilaLiljan
    Frökenolson skrev 2010-10-04 12:56:25 följande:
    välkommen, vilken lyckost som har en sambo som också gillar julen och allt omkring!!
    Ja, hade turen att träffa nån som nästan är lika "jultokig". Inte så ofta man gör det känns det som.
    mammact skrev 2010-10-04 19:09:39 följande:
    härligt att vara ledig över jul! Jag själv är elevassistent och alltid ledig i jul! I år har vi julen här hemma och jag längtar tills det är dags att pynta och baka och rulla köttbullar med mera. Julgodis tips mottages gärna!
    Som julgodis brukar jag göra chokladknäck (och vanlig förstås), då gör man vanlig knäcksmet men har i några matskedar kakao, tror jag brukar ha i 3-4st. Blir sååå gott!  =)
    Och whiskeychoklad att ställa fram som vuxengodis, smälter mörk blockchoklad i vattenbad och tillsätter lite whiskey och blandar ihop det med chokladen. Sen klickar man ut chokladen i papper, färdigt! (tror man kan ta annat än whiskey också men det är det jag provat med)
  • LilaLiljan
    Arentorpbebis skrev 2010-11-03 10:23:15 följande:
    Hur mycket saffran behövs ungefär när man bakar lussebullar? Har inte haft saffran i innan men tänkte testa i år, då jag har börjat gilla saffran lite mer
    Jag har för mig att det är ett paket safftran enligt mitt recept, iaf om man gör en sats deg och ska man göra två får man ju dublerra osv. Vad brukar ett paket saffran vara på? 0.5g eller nåt sånt?
    När börjar dom sälja saffran?

Var på öb igår och hittade jättesöta små julaskar, de var hjärtformade med tomtar eller änglar på. Tänkte fylla såna med knäck eller nåt annat gott och ge bort till jul. =D 
  • LilaLiljan
    Kinya skrev 2010-11-03 11:00:31 följande:
    Saffran sälj naturligtvis hela året då det finns en massa recept som innehåller saffran som inte är julrecept! Fråga i kassan i mataffären så har de där.
    haha, tänkte inte på att det finns andra "inte jul"-recept som innehåller det =P
  • LilaLiljan

Här snöar det inte alls! Jag längtar verkligen efter snö nu (men inte kylan).
    Längtar till första advent och julskyltningen. Har börjat lyssna på julmusik här hemma och även sambon börjar prata om julen nu =D 

Funderar på att göra fudge i år och hittar hur mååååånga olika recept som helst när jag googlar.  Nån som har något bra? 

• LilaLiljan

Det närmar sig jul!!!!! Skrattande
    Jag och sambon ska ta fram alla julsaker någon dag och se vad vi har och vad vi inte har/ behöver köpas nytt så ska vi ge oss ut på en liten shoppingtur sen.
    Längtar efter knäck som bara den nu, funderar på att göra det till första advent om jag hinner med. Glad

Pigelinen skrev 2010-11-15 09:23:50 följande:
    Enligt syrran är det 39dagar kvar till julafton... underbart!!!!

Funderar på att baka lussebulalrna med mandelmassa idag då det är regn och grått väder här idag. Har planer på att börja med julköttbulalr sanrt också Ska få massa älgkött idag så om jag orkar ska jag ta mig till affären o köpa lite fläskfärs att blanda i, blir så torrt ananrs...
    Köttbullar på älgkött är dom godaste av alla köttbullar Glad
  • LilaLiljan

Var i London för nån vecka sen, inne på Harrods har dom fyllt en hel butik med endast julsaker och julpynt så långt ögat nådde! Glad Aldrig sett vackrare juldekorationer annat än på tv (tänk riktigt flådiga juldekorationer på film), var helt underbart att se och gissa om man började nynna med i jullåtarna som spelades. Synd bara att det var så dyra saker, annars hade jag köpt rubbet. Flört Så har ni en sväng förbi där så kolla gärna in butiken!!!

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!