• Geiisha

Varför visar adoptivföräldrar aldrig bilder på sina barn?

Det är en sak jag tänkt på bara, absolut inget illa menat. För jag tycker inte att alla ska behöva skylta med sina barn på internet och det finns egentligen ingen anledning till det - men överlag så är det ju ganska vanligt här på FL att man ändå gör det. Bortsett från er som adopterat, bara nyfiken om det har något med adoptionsvärlden i sig att göra eller om det bara råkar vara så att ni inte vill. Precis som en del andra föräldrar.

• Svar på tråden Varför visar adoptivföräldrar aldrig bilder på sina barn?
  • chatnoir

Tror heller inte att jag hade lagt ut foton även om jag haft biologiska barn. Jag är lite paranoid vad gäller öppna forum och känner mig inte bekväm på t ex Facebook (även om jag har vissa bilder där eftersom mitt konto bara är öppet för mina få Facebook-vänner). Håller också med om att adoptionsvärlden är liten och att man kanske därför är lite mer försiktig.

• Selma1966

Själv läste jag om att inte skylta med bilder och namn på adoptivbarn i flera böcker, på föräldralursen och även i ett av AC's PM tror jag. Men det handlade främst om innan adoptionen gått igenom i alla instanser just för att även biologiska släkten kan ha tillgång till internet... och grannar och bekanta till biologiska familjen kan få syn på bilderna vilket kan skada de anhöriga dom kanske inte skyltar öppet med att de adopterat bort ett barn... Så jag visar några få bilder för vänner på Facebook men har begränsat tillgågen till dem.
    Vårt ärende tas upp i tingsrätten i slutet på sommaren... Men jag kommer nog begränsa
    bilderna på internet ändå... Både för sonens skull och för att jag inte litar på att de inte missbrukas nu eller inframtiden. Dessutom lägger jag mig i debatter här på FL som inte har med min son att göra
    Hade han varit äldre hade han nog inte hålllit med mamma om allt jag skriver.. Och så bör jag inte skylta med hans bild.

• Manchester

Jga har både ett adopterat och ett biologiskt barn och jag lägger inte upp bilder på någon av dem. Varken här eller på Facebook. På AC:s gamla sida hade jag ett par bilder på min dotter för den som är inloggad. Vet inte om de följt med till den nya.

I första hand så tycker jag helt enkelt inte att jag har rätt att lägga ut bilder på mina barn på öppna forum. Ett tag, innan vi alla började följa varandra på Facebook, så hade min släkt en egen lösenordsskyddad hemsida. Där fanns foton även på mina barn, eftersom jag bedömde risken som rätt liten för att utomstående skulle kunna gå in där (sidan var konstruerad av en datatekniker som hade rätt bra koll på säkerhet). Men mitt ställningstagande beror alltså inte i första hand på att mitt ena barn är adopterat, utan på att alla barn bör få välja själva om/när de ska synas på nätet.

I viss mån handlar det nog också om det som Misseri skriver om. Det jag säger och tycker här är mina åsikter. Inget som mina barn ska behöva stå för. Det kan ju hända att de så småningom bildar sig en helt annan uppfattning.

Slutligen finns kanske ändå en liten tanke på detta att adoptipnsvärlden är liten. Jag har inga problem med att de som verkligen känner mig vet vem Manchester är. Däremot vill jag inte nödvändigvis "avslöja" mig inför folk jag träffar en enstaka gång på en julgransplundring med AC. Så länge bara de som känner mig någorlunda väl vet vem jag är så vågar jag skriva exempelvis om mina barns reaktioner i olika sammanhang. De som känner igen mig här skulle nog ändå ha kunnat få veta vad som hände. Däremot vill jag inte att nästan främlingar, som träffar mina barn någon enstaka gång, ska kunna identifiera dem och därmed veta en massa om dem. Det har ju med adoptionen att göra såtillvida att risken är större att jag träffar på FL-bekanta i adoptionssammanhang än om jag inte tillhört en så liten grupp.

• Manchester

En mer generell anledning till att just adoptivföräldrar mer sällan har bilder på sin barn här på FL skulle kanske kunna vara att många av oss är lite äldre än genosnittsmedlemmen?

Dagens unga, säg upp till kanske 25 år, är mer eller mindre uppvuxna med bloggar och communities. De är vana att se och själva lägga ut bilder på allt och alla. Vi som adopterar är ofta lite äldre än så. Några av oss har ju dessutom hunnit vara hemma ett tag med våra barn och därmed blivit ännu äldre. Det sägs ju att detta med att leva sitt liv öppet på internet är lite av en generationsfråga, så det är kanske inte så konstigt om det får genomslag även här.

• Chimamanda

Jag har ju inte egna barn (ännu) så jag kanske inte har samma rätt att uttala mig som föräldrar. Men jag arbetar (trots att jag närmar mig 40) med att utbilda i sociala medier, med mera. Jag skulle aldrig lägga ut bilder på nätet på mina barn där de skulle kunna identifieras, eller bilder på dem som öht är detaljerade. Inte på Facebook heller.

När jag inte är inloggad här på FL är jag vanligen helt öppen med min identitet på nätet och det finns många bilder av mig därute, så det har inte att göra med min egen integritet. Däremot tycker jag att var och en själv ska få välja de sammanhang där man figurerar på bild och det kan inte små barn göra. Alltså skulle jag avstå. Den andra anledningen är att högupplösta och fina bilder riskerar att bli objekt för diverse runkpellar, som vi alla vet finns lite varstans.

Om jag skulle starta en "föräldrablogg" så skulle jag blogga anonymt och med bilder som inte går att identifiera. Det är just det där med barn och integritet, nånstans måste även ett barn få välja och det kan man inte när man är liten.

• Emeli
    en glad skrev 2010-05-27 20:27:45 följande:
    Jag tycker man skall vara försiktig med barnbilder öht på internet (oavsett om adoptionen är klar eller inte) ..... Det finns många stalkers med skumma avsikter och det handlar om respekt mot ursprungslandet att inte "flagga" med deras bortlämnade barn (som i många länder är en känslig fråga)!

Jag instämmer helt och hållet. Det handlar om respekt. Inget land vill skylta inför omvärlden att det inte kan ta hand om sina föräldralösa barn, utan måste adoptera bort dem till andra länder.

För mig personligen handlar det också om att jag värnar om min och min familjs integritet.

• Jennie med ie

Jag visar nog foton på mitt barn i lika stor/liten utsträckning som många andra... och har inte reflekterat över det du skriver, att vi som adopterat visar foton i mindre utsträckning. Men om det är så så kanske det helt enkelt har att göra med att man hela tiden under processen att få barn tänkt mycket på det där med personlig integritet, barnets historia o s v och att man därför ser även foton som mer personliga så att säga...

• Kärnhuset

Jag kan förstå frågan. För när man väl börjat fundera på adoption och söker sig till sidor om adoption så är det ju barnbilder man vill se! Man kan ju konsumera hur många som helst. Det kan jag fortfarande. Underbara barn.

Jag kommer ihåg när medlemstidningen för adoptionsorganisationerna kom och det första man gjorde var att titta på alla söta barn och fundera över vilket land just vårt barn skulle komma från (innan vi bestämt oss).

• VNmamma
    Emeli skrev 2010-07-29 11:55:39 följande:

Jag instämmer helt och hållet. Det handlar om respekt. Inget land vill skylta inför omvärlden att det inte kan ta hand om sina föräldralösa barn, utan måste adoptera bort dem till andra länder.

För mig personligen handlar det också om att jag värnar om min och min familjs integritet.

Det tycker jag är missriktad respekt. 

Frågan om bortadopterade barn blir inte mer känslig för att adoptionerna är kända. Tvärtom. Större öppenhet gör adoptioner, och orsakerna till adoption, mindre känsliga - vilket gynnar barnen.
  • Emeli
    VNmamma skrev 2010-08-01 23:40:12 följande:
    Det tycker jag är missriktad respekt. 

Frågan om bortadopterade barn blir inte mer känslig för att adoptionerna är kända. Tvärtom. Större öppenhet gör adoptioner, och orsakerna till adoption, mindre känsliga - vilket gynnar barnen.
    Jag håller inte med. I flera av de länder våra barn kommer ifrån är det livsviktigt att inte "tappa ansiktet", viktigare än vad vi kan föreställa oss.

Öppenhet är nog bra, men det gäller att ha på sig de kulturella glasögonen. Frågan berör inte bara våra barn. Man måste tänka i ett vidare perspektiv.
  • VNmamma

Det gäller att tänka i vidare banor, absolut. Just därför tycker jag det är så viktigt med transparens i adoptionsfrågor. Genom öppenhet minskar risken för tabun vilket underlättar för kvinnor, barn (och män förstås) i våra barns ursprungsländer.

• Emeli
    VNmamma skrev 2010-08-02 10:08:22 följande:
    Det gäller att tänka i vidare banor, absolut. Just därför tycker jag det är så viktigt med transparens i adoptionsfrågor. Genom öppenhet minskar risken för tabun vilket underlättar för kvinnor, barn (och män förstås) i våra barns ursprungsländer.
    Vi lever inte i den bästa av världar, hur gärna vi än skulle vilja det. Dessutom går åsikterna isär vad som är bäst. våra västerländska värderingar gäller inte överallt, och inget säger heller att just våra värderingar är de rätta.

På vilket sätt skulle öppenhet om adoption underlätta för den kvinna som hotas till livet om det skulle komma ut att hon har fött ett utomäktenskapligt barn?
  • VNmamma
    Emeli skrev 2010-08-02 18:04:33 följande:
    Vi lever inte i den bästa av världar, hur gärna vi än skulle vilja det. Dessutom går åsikterna isär vad som är bäst. våra västerländska värderingar gäller inte överallt, och inget säger heller att just våra värderingar är de rätta.

På vilket sätt skulle öppenhet om adoption underlätta för den kvinna som hotas till livet om det skulle komma ut att hon har fött ett utomäktenskapligt barn?
    Om det i ett land blir större öppenhet om adoption, större öppenhet om utomäktenskapliga barn, större öppenhet om andra missförhållanden som leder till adoption så underlättar det för dem som hamnar i den situationen.

Jag pratar alltså om förändringar på makro-nivå som kan få positiv betydelse för enskilda individer.

Om en bio-mamma blir ofrivilligt identifierad genom en bild på webben är det förstås förkastligt. Men jag hoppas och antar att en majoritet av de bilder som adoptivföräldrar lägger ut inte leder till detta.
  • Emeli
    VNmamma skrev 2010-08-02 19:03:11 följande:
    Om det i ett land blir större öppenhet om adoption, större öppenhet om utomäktenskapliga barn, större öppenhet om andra missförhållanden som leder till adoption så underlättar det för dem som hamnar i den situationen.
    Ja, eventuellt. Jag och många med mig menar ändå att det inte är vår sak att bedöma och avgöra detta eftersom vi lever i en helt annan kultur med helt andra värderingar. Försiktighet är på sin plats. Större öppenhet kan lika gärna försvåra det framtida adoptionsarbetet. Värst av allt är om det försvårar för dem som måste lämna sitt barn för adoption. Då har man verkligen skjutit bredvid målet.
  • VNmamma
    Emeli skrev 2010-08-02 19:29:57 följande:
    Ja, eventuellt. Jag och många med mig menar ändå att det inte är vår sak att bedöma och avgöra detta eftersom vi lever i en helt annan kultur med helt andra värderingar. Försiktighet är på sin plats. Större öppenhet kan lika gärna försvåra det framtida adoptionsarbetet. Värst av allt är om det försvårar för dem som måste lämna sitt barn för adoption. Då har man verkligen skjutit bredvid målet.
    Om försiktigheten innebär att man undviker att berätta varifrån ens barn är adopterat, t ex i en tidningsannons eller på webben tycker jag, som sagt, att den motverkar sitt syfte.

För övrigt finns ingen enhetlig "kultur" i något land, inte heller i våra barns ursprungsländer.

Indien, Sydafrika, Vietnam, Colombia, Ryssland, m fl har frivillig-organisationer, politiska grupperingar, som arbetar för social förändring.  

Jag är övertygad om att t ex Kina klarar av att veta att många barn, särskilt flickor, överges. Jag tror till och med att Kina mår bra av att veta detta. 
  • Emeli
    VNmamma skrev 2010-08-02 19:55:28 följande:
    Om försiktigheten innebär att man undviker att berätta varifrån ens barn är adopterat, t ex i en tidningsannons eller på webben tycker jag, som sagt, att den motverkar sitt syfte.

För övrigt finns ingen enhetlig "kultur" i något land, inte heller i våra barns ursprungsländer.

Indien, Sydafrika, Vietnam, Colombia, Ryssland, m fl har frivillig-organisationer, politiska grupperingar, som arbetar för social förändring.  

Jag är övertygad om att t ex Kina klarar av att veta att många barn, särskilt flickor, överges. Jag tror till och med att Kina mår bra av att veta detta. 
    Nej, givetvis finns ingen kultur som gäller i alla de länder våra barn kommer ifrån. Jag tänker främst på Korea och i viss mån Indien och Kina.
  • VNmamma
    Emeli skrev 2010-08-02 21:07:57 följande:
    Nej, givetvis finns ingen kultur som gäller i alla de länder våra barn kommer ifrån. Jag tänker främst på Korea och i viss mån Indien och Kina.
    Jag menar att det inte heller finns någon enhetlig och statisk kultur INOM länderna, särskilt inte stora, folkrika och snabbt utvecklande länder som de du nämner.

I Indien, och även i Korea tror jag, har de internationella adoptionerna delvis banat väg för de nationella adoptionerna. Och det är väl bra så länge det inte handlar om adoption som ett nationalistiskt projekt för att indiska barn ska förbli indiska.
Svar på tråden Varför visar adoptivföräldrar aldrig bilder på sina barn?