• Geiisha

Varför visar adoptivföräldrar aldrig bilder på sina barn?

Det är en sak jag tänkt på bara, absolut inget illa menat. För jag tycker inte att alla ska behöva skylta med sina barn på internet och det finns egentligen ingen anledning till det - men överlag så är det ju ganska vanligt här på FL att man ändå gör det. Bortsett från er som adopterat, bara nyfiken om det har något med adoptionsvärlden i sig att göra eller om det bara råkar vara så att ni inte vill. Precis som en del andra föräldrar.

• Svar på tråden Varför visar adoptivföräldrar aldrig bilder på sina barn?
  • Thi 08

Någon skrev att adoptionsvärlden är liten, men någonstans kan ju jag ändå tycka att mina åsikter här är även mina åsikter i verkliga livet. Vill man skriva om ngt känsligt får man vara anonym under rubriken adoption. Så om någon vet vem jag är, vad gör det? Men det är ju så jag känner Andra tycker kanske annorlunda. 

Jag funderar vad andra skulle ha för syfte av en helt normal bild på mitt barn i cybervärlden? Fast å andra sidan så finns det ju en hel del sjuka personer "därute" som är mer uppfinningsrika än vad jag är Självklart ska man vara försiktig m bilder innan adoptionen är klar.

• en glad
    Thi 08 skrev 2010-05-27 19:04:08 följande:
    Någon skrev att adoptionsvärlden är liten, men någonstans kan ju jag ändå tycka att mina åsikter här är även mina åsikter i verkliga livet. Vill man skriva om ngt känsligt får man vara anonym under rubriken adoption. Så om någon vet vem jag är, vad gör det? Men det är ju så jag känner Andra tycker kanske annorlunda. Jag funderar vad andra skulle ha för syfte av en helt normal bild på mitt barn i cybervärlden? Fast å andra sidan så finns det ju en hel del sjuka personer "därute" som är mer uppfinningsrika än vad jag är Självklart ska man vara försiktig m bilder innan adoptionen är klar.
    Jag tycker man skall vara försiktig med barnbilder öht på internet (oavsett om adoptionen är klar eller inte) ..... Det finns många stalkers med skumma avsikter och det handlar om respekt mot ursprungslandet att inte "flagga" med deras bortlämnade barn (som i många länder är en känslig fråga)!
  • mammamys06
    Thalis skrev 2010-05-27 11:02:31 följande:
    Jag har bilder på mina barn på min sida där jag kan bestämma vilka som får se bilderna.Och jag har visat bild på dem i denna forum 1 gång, och bild på sonen har jag visat i bebistrådar osv.Och i de andra forumen som jag tillhör (spansktalande) har jag visat massor med bilder på mina barn, men bara för de personer som jag litar på, och jag tar oftast bort dom.Jag har både adoptiv och egenfödda barn.
    Detsamma här!
    Lycklig tvåbarnsmamma!
  • Thi 08
    Vadå inte flagga med "deras" barn? Det är ju MIN dotter? Du får gärna vidareutveckla!!  Iom att adoptionen är slutförd är det mitt barn och precis som alla andra föräldrar är det jag som har beslutsrätt ang hurvida hon ska finnas med på en bild eller inte. Detta handlar om helt respektabla bilder.

en glad skrev 2010-05-27 20:27:45 följande:
    Jag tycker man skall vara försiktig med barnbilder öht på internet (oavsett om adoptionen är klar eller inte) ..... Det finns många stalkers med skumma avsikter och det handlar om respekt mot ursprungslandet att inte "flagga" med deras bortlämnade barn (som i många länder är en känslig fråga)!
  • Thalis
    Thi 08 skrev 2010-05-27 22:00:55 följande:
    Håller med dig Mamma till V!
    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • Thi 08

Rent generellt tror jag att mng inom adoptionsforumet är försiktiga och eftertänksamma (jag tänker mkt på hur bilden jag lägger ut kan uppfattas......skulle aldrig drömma om att lägga ut en badkarsbild exempelvis) Jag tror de flesta även är måna om att ha en god relation med barnets ursprungsland och inte lägga ut olämpligt material på internet. Men jag har iaf inte blivit informerad om att de ser med onda ögon på att barnet finns med på en bild i cyberrymden. Då måste jag nog ta bort min bild nu

• Linnis

@mamma till V8:  Självklart är du mamma till ditt adopterade barn och har beslutsrätt både moraliskt och legalt.

Jag tolkar en glad att hon menar att man som adoptivförälder samtidigt har fått ett stort förtroende av ursprungslandet att bli förälder. Att då posta bilder på barnet, visa namn etc som skulle kunna hänvisas till urspungslandet/biologisk släkt - skulle av ursprungslandet kunna uppfattas som respektlöst mot det ansvar man anförtrotts. 
  • VNmamma
    Linnis skrev 2010-05-27 22:12:44 följande:
    @mamma till V8:  Självklart är du mamma till ditt adopterade barn och har beslutsrätt både moraliskt och legalt. Jag tolkar en glad att hon menar att man som adoptivförälder samtidigt har fått ett stort förtroende av ursprungslandet att bli förälder. Att då posta bilder på barnet, visa namn etc som skulle kunna hänvisas till urspungslandet/biologisk släkt - skulle av ursprungslandet kunna uppfattas som respektlöst mot det ansvar man anförtrotts. 
    För många år sedan rekommenderade adoptionsorganisationerna, åtminstone AC att man inte skulle sätta ut barnets födelseland i tex tidningarnas Välkommen Hem-annonser när det gällde vissa länder eftersom dessa inte ville visa för omvärlden att man adopterar bort sina barn.
    Hyckleri tycker jag och verkligen inget adoptionsorganisationerna borde ha understött. Fast det är klart, de vill ju ha goda relationer till dem de adopterar från. 
    I dag vet jag inte om det finns några länder som vädjar om att man inte ska "skylta" med adoptionerna därifrån?
  • Thi 08

Det enda jag skulle kunna tänka mig är att någon i den biologiska släkten skulle vilja "spåra" hos vilken familj barnet hamnade (alltså den enda egentliga faran med det hela). Men hur skulle man kunna få ut den informationen? Det krävs att man skriver ut sitt namn eller barnets vietnamesiska namn (någon info som ger ledtrådar). 

Annars tror jag de allra flesta som sagt tänker väldigt mkt på att vara respektfulla mot ursprungslandet.  

• VNmamma
    Thi 08 skrev 2010-05-27 22:23:05 följande:
    Det enda jag skulle kunna tänka mig är att någon i den biologiska släkten skulle vilja "spåra" hos vilken familj barnet hamnade (alltså den enda egentliga faran med det hela). Men hur skulle man kunna få ut den informationen? Det krävs att man skriver ut sitt namn eller barnets vietnamesiska namn (någon info som ger ledtrådar).  Annars tror jag de allra flesta som sagt tänker väldigt mkt på att vara respektfulla mot ursprungslandet.  
    Ska man inte underlätta det? Alltså att någon ur den biologiska släkten får möjlighet att spåra barnet som adopterats bort?
Svar på tråden Varför visar adoptivföräldrar aldrig bilder på sina barn?