• Geiisha

Varför visar adoptivföräldrar aldrig bilder på sina barn?

Det är en sak jag tänkt på bara, absolut inget illa menat. För jag tycker inte att alla ska behöva skylta med sina barn på internet och det finns egentligen ingen anledning till det - men överlag så är det ju ganska vanligt här på FL att man ändå gör det. Bortsett från er som adopterat, bara nyfiken om det har något med adoptionsvärlden i sig att göra eller om det bara råkar vara så att ni inte vill. Precis som en del andra föräldrar.

• Svar på tråden Varför visar adoptivföräldrar aldrig bilder på sina barn?
  • Thi 08
    Med namn och adress? Nej tack Har man namnet är det ju inte så svårt att få fram adressen......

Menar du allvar?

VNmamma skrev 2010-05-27 22:30:57 följande:
    Ska man inte underlätta det? Alltså att någon ur den biologiska släkten får möjlighet att spåra barnet som adopterats bort?
  • Thi 08

Kanske ett frö till en ny tråd? Om den biologiska familjen vill ha kontakt med barnet, skulle du vara positiv till det? Jag har faktiskt inte tänkt så mycket på det, det är nog mkt osannolikt. Men men......intressant att leka med tanken.

• VNmamma
    Thi 08 skrev 2010-05-27 22:35:50 följande:
    Jag menar allvar. Jag önskar att all information kring en en adoption var öppen - för dem som lämnar och för dem som tar emot och, framför allt, för barnet.
  • Thi 08
    Har som sagt inte tänkt över det, men jag tror det skulle kunna skapa mkt mer intriger än nytta för barnet. Måste fundera lite på det, vad jag tycker. Rent spontant skulle jag ju vilja att initiativet kom från mitt barn, inte tvärtom. Om informationen finns tillgänglig för barnet och han/hon vill ta kontakt så JAVISST, men inte att bioföräldrarna plötsligt tar kontakt med mig. Då tycker jag det är bra att det finns en mellanhand som organisationen.  

VNmamma skrev 2010-05-27 22:44:13 följande:
  • VNmamma
    Thi 08 skrev 2010-05-27 22:42:03 följande:
    Kanske ett frö till en ny tråd? Om den biologiska familjen vill ha kontakt med barnet, skulle du vara positiv till det? Jag har faktiskt inte tänkt så mycket på det, det är nog mkt osannolikt. Men men......intressant att leka med tanken.
    Helt ärligt skulle jag bli känna blandade känslor om vi blev kontaktade av släktingar till vår dotter. Jag skulle förstås känna oro för att något oriktigt ägt rum. Jag skulle undra över hur kontakten kommer att utvecklas. Samtidigt skulle det glädja mig att få berätta om hur fint min dotter har det och hur tacksam jag är över att få vara hennes förälder. Ungefär så.
  • Vildrosen

Jag tycker att allt man lärt sig i adoptionskurser och kontakt med adoptionsorganisationer etc gått ut på att man inte ska göra saker som leder till att ens barn kan spåras tex av biologiska släktingar. Ett adoptionsbeslut är på något sätt permanent. Särskilt om Hagkonventionen om barns rättigheter följts så får ju de vuxna sedan ta skeden i vacker hand. Det kan skapa otroligt mycket tragedi om den biologiska släkten skulle börja infiltrera. Och även om det inte skapar tragedi så kan det åtminstone skapa otrygghet för barnet om det inte vet var det hör hemma. Och om det alltså inte sker under ordnade former såsom kan garanteras om det sker via adoptionsorganisationen. Jag tycker även att ev kontakt ska ske på barnets initiativ och villkor och när barnet är moget för det och själv vill. Inte av någon biologisk släkt, som kanske inte ens är den rätta biologiska släkten, när barnet till exempel är 7 år och är i en fas när dom vill veta om man verkligen är deras riktiga riktiga mamma, när de trånar efter denna bekräftelse och vill vara bara min och veta att de är lika mycket barn till mig som deras kompisar som växer upp med sina biologiska föräldrar. Tänk om det då kommer en som påstår sig vara biologisk förälder och som kräver pengar, kräver att barnet ska komma till yttre mongoliet, etc Jag måste dessutom lägga till att även om jag kommer uppmuntra mitt barn att söka sin biologiska släkt om han/hon vill när det blir äldre så är det ändå så att jag är barnet riktiga mamma och kommer alltid vara. Så måste man se sig själv det är det själva adoptionen går ut på, att de ska jämställas med biologiska barn. Och att då gladeligen bara låta en annan komma in hur som helst, nä det strider faktiskt mot min moderliga kärleksnatur! 

• Solvår H

Mitt beslut att inte visa mina barn på nätet har ingenting men deras biologiska familjer att göra.
    Det handlar om att jag vill vara anonym då vi pratar om barnen. Så länge folk inte vet vem jag och de är kan jag delvis dela med mig av våra erfarenheter och hur våra barn reagerat på olika saker och det skulle jag inte känna mig bekväm med om folk visste vem vi är. Adoptionsvärlden är rätt liten så det vore inte svårt att veta vem vi är "på riktigt" om jag skrev vilka länder mina barn är födda i och visat bilder på dem tror jag att flera här känt någon som kände någon som känner oss.

Jag köper inte alls att man inte ska lägga upp bilder på barnen för att de biologiska familjerna kan spåra dem. Hur skulle de kunna göra det utifrån ett foto?! För att de skulle kunna göra det krävs det att man lägger upp utförlig bakgrundsinformation och det håller jag så klart med om att man som förälder inte har rätt att göra, den informationen är privat och tillhör barnet.
    Och ärligt talat, OM den biologiska familjen vill ha kontakt så finns det ju inget som hindrar att man håller en öppen kanal tills barnet är gammalt nog för att avgöra om han/hon vill ha kontakt eller inte. Tänk vilken gåva, att kunna ge barnet chansen att ha kontakt om det vill en gång i framtiden. För barnet måste det ju också vara skönt att veta att de biologiska föräldrarna inte glömt, att de undrar och vill veta hur barnet har det. Om man inte önskar direktkontakt kan man ju hålla kontakten genom sin organisation. Det är ju inte så att de biologiska föräldrarna kan komma och ta barnet och självklart ska man i slutänden främst se till barnets bästa men jag får dåliga vibbar när a-föräldrar pratar som om kontakt med den biologiska familjen vore det hemskaste som kunde hända.

• Mimab

Hej!

Jag har valt att inte lägga ut bilder på vår dotter på ett öppet forum. Däremot är jag med i en del slutna forum där jag lagt ut bilder på henne och oss.

Jag tror inte att jag skulle ha lagt ut bilder om vi fått biologiska barn heller. Jag tycker att man ska få välja själv, och de som lägger ut bilder på sina barn - har de frågat sina barn om det? Lägger de ut bilder på sig själva också?

Jag visar gärna bilder på vår dotter, jag har en hel drös i plånboken bland annat. Men, då är det vid ett personligt möte med en annan människa som är intresserad.

• VNmamma
    Håller med Solvår.

Någon nämnde Haag-konventionen. Där formuleras tydligt barnets rätt att veta sin bakgrund. Dyker en biologisk förälder upp blir inte barnet automatiskt mindre mitt. Jag tycker det skulle vara en gåva till min dotter att få reda på mer än det lilla vi vet.
    Därmed inte sagt att det kan bli komplicerat men det behöver man väl inte utgå ifrån? Dessutom behöver inte barnet blandas in förrän man anser att tiden är mogen. Att inte ta emot informationen från/om de biologiska föräldrarna tycker jag är fel. En sådan sak kan inte vänta tills barnet är vuxet och själv vill. Då kanske inte bioföräldrarna är i livet och kan sökas över huvud taget.

Solvår H skrev 2010-05-28 09:14:31 följande:
    Mitt beslut att inte visa mina barn på nätet har ingenting men deras biologiska familjer att göra. Det handlar om att jag vill vara anonym då vi pratar om barnen. Så länge folk inte vet vem jag och de är kan jag delvis dela med mig av våra erfarenheter och hur våra barn reagerat på olika saker och det skulle jag inte känna mig bekväm med om folk visste vem vi är. Adoptionsvärlden är rätt liten så det vore inte svårt att veta vem vi är "på riktigt" om jag skrev vilka länder mina barn är födda i och visat bilder på dem tror jag att flera här känt någon som kände någon som känner oss. Jag köper inte alls att man inte ska lägga upp bilder på barnen för att de biologiska familjerna kan spåra dem. Hur skulle de kunna göra det utifrån ett foto?! För att de skulle kunna göra det krävs det att man lägger upp utförlig bakgrundsinformation och det håller jag så klart med om att man som förälder inte har rätt att göra, den informationen är privat och tillhör barnet. Och ärligt talat, OM den biologiska familjen vill ha kontakt så finns det ju inget som hindrar att man håller en öppen kanal tills barnet är gammalt nog för att avgöra om han/hon vill ha kontakt eller inte. Tänk vilken gåva, att kunna ge barnet chansen att ha kontakt om det vill en gång i framtiden. För barnet måste det ju också vara skönt att veta att de biologiska föräldrarna inte glömt, att de undrar och vill veta hur barnet har det. Om man inte önskar direktkontakt kan man ju hålla kontakten genom sin organisation. Det är ju inte så att de biologiska föräldrarna kan komma och ta barnet och självklart ska man i slutänden främst se till barnets bästa men jag får dåliga vibbar när a-föräldrar pratar som om kontakt med den biologiska familjen vore det hemskaste som kunde hända.
  • Gnista
    Ethi skrev 2010-05-27 16:34:39 följande:
    Gnista, du trycker bara på citationstecknet till höger i inlägget som du vill citera. Till vänster om den vita handen på röd botten, strax under inläggets nummer. Ser du?
    Tjooohhoo! Jag fattar! Tack

Och tack alla ni andra i tråden för en mycket intressant diskussion.
Svar på tråden Varför visar adoptivföräldrar aldrig bilder på sina barn?