Varför visar adoptivföräldrar aldrig bilder på sina barn?
Jag har ju inte egna barn (ännu) så jag kanske inte har samma rätt att uttala mig som föräldrar. Men jag arbetar (trots att jag närmar mig 40) med att utbilda i sociala medier, med mera. Jag skulle aldrig lägga ut bilder på nätet på mina barn där de skulle kunna identifieras, eller bilder på dem som öht är detaljerade. Inte på Facebook heller.
När jag inte är inloggad här på FL är jag vanligen helt öppen med min identitet på nätet och det finns många bilder av mig därute, så det har inte att göra med min egen integritet. Däremot tycker jag att var och en själv ska få välja de sammanhang där man figurerar på bild och det kan inte små barn göra. Alltså skulle jag avstå. Den andra anledningen är att högupplösta och fina bilder riskerar att bli objekt för diverse runkpellar, som vi alla vet finns lite varstans.
Om jag skulle starta en "föräldrablogg" så skulle jag blogga anonymt och med bilder som inte går att identifiera. Det är just det där med barn och integritet, nånstans måste även ett barn få välja och det kan man inte när man är liten.