• Geiisha

Varför visar adoptivföräldrar aldrig bilder på sina barn?

Det är en sak jag tänkt på bara, absolut inget illa menat. För jag tycker inte att alla ska behöva skylta med sina barn på internet och det finns egentligen ingen anledning till det - men överlag så är det ju ganska vanligt här på FL att man ändå gör det. Bortsett från er som adopterat, bara nyfiken om det har något med adoptionsvärlden i sig att göra eller om det bara råkar vara så att ni inte vill. Precis som en del andra föräldrar.

• Svar på tråden Varför visar adoptivföräldrar aldrig bilder på sina barn?
  • Angla

Är ändå förvånansvärt många som har bilder på familjeliv på sina barn (adopterade).

För mig är det så att tiden och vägen till mitt barn varit lång vilket fått mig att reflektera över många fler aspekter och dimensioner. Sen kan man ju inte komma ifrån att adoptionen i sig ger livet fler dimensioner. Det finns ett ursprung och en historia att ha respekt inför. Ibland kan det vara så att ursprungsländerna inte vill att man lägger ut bilder innan adoptionen är juridiskt klar. Men det är också så att adoptionsvärlden är väldigt liten och många väljer därför att hålla sig så anonyma de kan på internet.

Jag hade dock gjort samma val om mitt barn varit mitt biologiska barn. För mig hör inte bilder på barn till på öppet internet.

Angla - mamma till slut, här & nu
  • Ethi

Det kanske kan ha att göra med den utbildning man får innan man får barn? I alla fall de jag gått har varit väldigt olika. I adoptionsutbildningssammanhang har jag om och om matats med att barnbilder absolut INTE har att göra på internet, medan de på BVC's föräldragrupp inte talades ett dugg om det. Och så kanske det har med den allmänna kutymen i "gruppen"? Om massor visar bilder på sina barn är det nog lättare att tänka bort det allmänna internet och visa själv också, och motsatsen. Om knappt någon visar knappt något alls, så blir det "svårare" för andra att vara helt öppna också.

Mina barn finns på nätet om än ytterst lite. Det har inget att göra med att de är adopterade och skulle vi få ett biobarn skulle vi inte vara frikostigare med kort. Men det kanske har att göra med att vi adopterat? Att vägen fram till barn tog det med sig... Alltså, hade vi fått ett biobarn innan adoptionerna så skulle vi kanske resonerat annorlunda? Hm... Jag vet inte

• Kalinka

Jag har inget adopterat barn, men har ändå inget riktigt foto på min dotter (min avatar räknas inte, men kan egentligen inte se hur vår dotter ser ut där). Jag tycker att det finns alldeles för många obehagliga människor på internet för att lägga ut bilder på mina barn, adopterade eller ej.

• Thalis

Jag har bilder på mina barn på min sida där jag kan bestämma vilka som får se bilderna.
    Och jag har visat bild på dem i denna forum 1 gång, och bild på sonen har jag visat i bebistrådar osv.
    Och i de andra forumen som jag tillhör (spansktalande) har jag visat massor med bilder på mina barn, men bara för de personer som jag litar på, och jag tar oftast bort dom.

Jag har både adoptiv och egenfödda barn.

Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • Namaste72

Jag lägger inte ut bilder på min dotter för att alla skulle bli så gräsligt avundsjuka

{ Mamma till världens finaste dotter }
  • Ålen
    Namaste72 skrev 2010-05-27 12:12:35 följande:
    Jag lägger inte ut bilder på min dotter för att alla skulle bli så gräsligt avundsjuka
    Hanya, tack för din omtanke .
  • Namaste72
    Ålen skrev 2010-05-27 12:23:17 följande:
    Hanya, tack för din omtanke .
     De nada!
    { Mamma till världens finaste dotter }
  • Gnista

Jag tycker frågan är intressant. Jag kan dock inte bidra eftersom jag inte lägger ut bilder på mina barn (adopterade) och skulle heller inte göra det om jag hade fött dem. Tycker det känns olustigt att okända kan kopiera och använda bilder precis hur som helst. Läste nyss om paret som fick sin dotter "kapad" och någon la upp snodda bilder på henne på sin Facebooksida och kallade dottern för sin. Hua.

• Gnista

Hanya: Ja, det har jag ju egentligen också som huvudargument

(kan någon vänlig själ förklara för en sjukt mossig datoranvändare som jag hur man kopierar andras text och sen klistrar in den i sitt eget svar?)

• Ethi

Gnista, du trycker bara på citationstecknet till höger i inlägget som du vill citera. Till vänster om den vita handen på röd botten, strax under inläggets nummer. Ser du?

Svar på tråden Varför visar adoptivföräldrar aldrig bilder på sina barn?