• Emeli

Varför visar adoptivföräldrar aldrig bilder på sina barn?

en glad skrev 2010-05-27 20:27:45 följande:
    Jag tycker man skall vara försiktig med barnbilder öht på internet (oavsett om adoptionen är klar eller inte) ..... Det finns många stalkers med skumma avsikter och det handlar om respekt mot ursprungslandet att inte "flagga" med deras bortlämnade barn (som i många länder är en känslig fråga)!

Jag instämmer helt och hållet. Det handlar om respekt. Inget land vill skylta inför omvärlden att det inte kan ta hand om sina föräldralösa barn, utan måste adoptera bort dem till andra länder.

För mig personligen handlar det också om att jag värnar om min och min familjs integritet.

• Emeli
    VNmamma skrev 2010-08-01 23:40:12 följande:
    Det tycker jag är missriktad respekt. 

Frågan om bortadopterade barn blir inte mer känslig för att adoptionerna är kända. Tvärtom. Större öppenhet gör adoptioner, och orsakerna till adoption, mindre känsliga - vilket gynnar barnen.
    Jag håller inte med. I flera av de länder våra barn kommer ifrån är det livsviktigt att inte "tappa ansiktet", viktigare än vad vi kan föreställa oss.

Öppenhet är nog bra, men det gäller att ha på sig de kulturella glasögonen. Frågan berör inte bara våra barn. Man måste tänka i ett vidare perspektiv.
  • Emeli
    VNmamma skrev 2010-08-02 10:08:22 följande:
    Det gäller att tänka i vidare banor, absolut. Just därför tycker jag det är så viktigt med transparens i adoptionsfrågor. Genom öppenhet minskar risken för tabun vilket underlättar för kvinnor, barn (och män förstås) i våra barns ursprungsländer.
    Vi lever inte i den bästa av världar, hur gärna vi än skulle vilja det. Dessutom går åsikterna isär vad som är bäst. våra västerländska värderingar gäller inte överallt, och inget säger heller att just våra värderingar är de rätta.

På vilket sätt skulle öppenhet om adoption underlätta för den kvinna som hotas till livet om det skulle komma ut att hon har fött ett utomäktenskapligt barn?
  • Emeli
    VNmamma skrev 2010-08-02 19:03:11 följande:
    Om det i ett land blir större öppenhet om adoption, större öppenhet om utomäktenskapliga barn, större öppenhet om andra missförhållanden som leder till adoption så underlättar det för dem som hamnar i den situationen.
    Ja, eventuellt. Jag och många med mig menar ändå att det inte är vår sak att bedöma och avgöra detta eftersom vi lever i en helt annan kultur med helt andra värderingar. Försiktighet är på sin plats. Större öppenhet kan lika gärna försvåra det framtida adoptionsarbetet. Värst av allt är om det försvårar för dem som måste lämna sitt barn för adoption. Då har man verkligen skjutit bredvid målet.
  • Emeli
    VNmamma skrev 2010-08-02 19:55:28 följande:
    Om försiktigheten innebär att man undviker att berätta varifrån ens barn är adopterat, t ex i en tidningsannons eller på webben tycker jag, som sagt, att den motverkar sitt syfte.

För övrigt finns ingen enhetlig "kultur" i något land, inte heller i våra barns ursprungsländer.

Indien, Sydafrika, Vietnam, Colombia, Ryssland, m fl har frivillig-organisationer, politiska grupperingar, som arbetar för social förändring.  

Jag är övertygad om att t ex Kina klarar av att veta att många barn, särskilt flickor, överges. Jag tror till och med att Kina mår bra av att veta detta. 
    Nej, givetvis finns ingen kultur som gäller i alla de länder våra barn kommer ifrån. Jag tänker främst på Korea och i viss mån Indien och Kina.
Svar på tråden Varför visar adoptivföräldrar aldrig bilder på sina barn?