Inlägg från: VNmamma |Visa alla inlägg
  • VNmamma

Varför visar adoptivföräldrar aldrig bilder på sina barn?

Linnis skrev 2010-05-27 22:12:44 följande:
    @mamma till V8:  Självklart är du mamma till ditt adopterade barn och har beslutsrätt både moraliskt och legalt. Jag tolkar en glad att hon menar att man som adoptivförälder samtidigt har fått ett stort förtroende av ursprungslandet att bli förälder. Att då posta bilder på barnet, visa namn etc som skulle kunna hänvisas till urspungslandet/biologisk släkt - skulle av ursprungslandet kunna uppfattas som respektlöst mot det ansvar man anförtrotts. 
    För många år sedan rekommenderade adoptionsorganisationerna, åtminstone AC att man inte skulle sätta ut barnets födelseland i tex tidningarnas Välkommen Hem-annonser när det gällde vissa länder eftersom dessa inte ville visa för omvärlden att man adopterar bort sina barn.
    Hyckleri tycker jag och verkligen inget adoptionsorganisationerna borde ha understött. Fast det är klart, de vill ju ha goda relationer till dem de adopterar från. 
    I dag vet jag inte om det finns några länder som vädjar om att man inte ska "skylta" med adoptionerna därifrån?
  • VNmamma
    Thi 08 skrev 2010-05-27 22:23:05 följande:
    Det enda jag skulle kunna tänka mig är att någon i den biologiska släkten skulle vilja "spåra" hos vilken familj barnet hamnade (alltså den enda egentliga faran med det hela). Men hur skulle man kunna få ut den informationen? Det krävs att man skriver ut sitt namn eller barnets vietnamesiska namn (någon info som ger ledtrådar).  Annars tror jag de allra flesta som sagt tänker väldigt mkt på att vara respektfulla mot ursprungslandet.  
    Ska man inte underlätta det? Alltså att någon ur den biologiska släkten får möjlighet att spåra barnet som adopterats bort?
  • VNmamma
    Thi 08 skrev 2010-05-27 22:35:50 följande:
    Jag menar allvar. Jag önskar att all information kring en en adoption var öppen - för dem som lämnar och för dem som tar emot och, framför allt, för barnet.
  • VNmamma
    Thi 08 skrev 2010-05-27 22:42:03 följande:
    Kanske ett frö till en ny tråd? Om den biologiska familjen vill ha kontakt med barnet, skulle du vara positiv till det? Jag har faktiskt inte tänkt så mycket på det, det är nog mkt osannolikt. Men men......intressant att leka med tanken.
    Helt ärligt skulle jag bli känna blandade känslor om vi blev kontaktade av släktingar till vår dotter. Jag skulle förstås känna oro för att något oriktigt ägt rum. Jag skulle undra över hur kontakten kommer att utvecklas. Samtidigt skulle det glädja mig att få berätta om hur fint min dotter har det och hur tacksam jag är över att få vara hennes förälder. Ungefär så.
  • VNmamma
    Håller med Solvår.

Någon nämnde Haag-konventionen. Där formuleras tydligt barnets rätt att veta sin bakgrund. Dyker en biologisk förälder upp blir inte barnet automatiskt mindre mitt. Jag tycker det skulle vara en gåva till min dotter att få reda på mer än det lilla vi vet.
    Därmed inte sagt att det kan bli komplicerat men det behöver man väl inte utgå ifrån? Dessutom behöver inte barnet blandas in förrän man anser att tiden är mogen. Att inte ta emot informationen från/om de biologiska föräldrarna tycker jag är fel. En sådan sak kan inte vänta tills barnet är vuxet och själv vill. Då kanske inte bioföräldrarna är i livet och kan sökas över huvud taget.

Solvår H skrev 2010-05-28 09:14:31 följande:
    Mitt beslut att inte visa mina barn på nätet har ingenting men deras biologiska familjer att göra. Det handlar om att jag vill vara anonym då vi pratar om barnen. Så länge folk inte vet vem jag och de är kan jag delvis dela med mig av våra erfarenheter och hur våra barn reagerat på olika saker och det skulle jag inte känna mig bekväm med om folk visste vem vi är. Adoptionsvärlden är rätt liten så det vore inte svårt att veta vem vi är "på riktigt" om jag skrev vilka länder mina barn är födda i och visat bilder på dem tror jag att flera här känt någon som kände någon som känner oss. Jag köper inte alls att man inte ska lägga upp bilder på barnen för att de biologiska familjerna kan spåra dem. Hur skulle de kunna göra det utifrån ett foto?! För att de skulle kunna göra det krävs det att man lägger upp utförlig bakgrundsinformation och det håller jag så klart med om att man som förälder inte har rätt att göra, den informationen är privat och tillhör barnet. Och ärligt talat, OM den biologiska familjen vill ha kontakt så finns det ju inget som hindrar att man håller en öppen kanal tills barnet är gammalt nog för att avgöra om han/hon vill ha kontakt eller inte. Tänk vilken gåva, att kunna ge barnet chansen att ha kontakt om det vill en gång i framtiden. För barnet måste det ju också vara skönt att veta att de biologiska föräldrarna inte glömt, att de undrar och vill veta hur barnet har det. Om man inte önskar direktkontakt kan man ju hålla kontakten genom sin organisation. Det är ju inte så att de biologiska föräldrarna kan komma och ta barnet och självklart ska man i slutänden främst se till barnets bästa men jag får dåliga vibbar när a-föräldrar pratar som om kontakt med den biologiska familjen vore det hemskaste som kunde hända.
  • VNmamma
    Emeli skrev 2010-07-29 11:55:39 följande:

Jag instämmer helt och hållet. Det handlar om respekt. Inget land vill skylta inför omvärlden att det inte kan ta hand om sina föräldralösa barn, utan måste adoptera bort dem till andra länder.

För mig personligen handlar det också om att jag värnar om min och min familjs integritet.

Det tycker jag är missriktad respekt. 

Frågan om bortadopterade barn blir inte mer känslig för att adoptionerna är kända. Tvärtom. Större öppenhet gör adoptioner, och orsakerna till adoption, mindre känsliga - vilket gynnar barnen.
  • VNmamma

Det gäller att tänka i vidare banor, absolut. Just därför tycker jag det är så viktigt med transparens i adoptionsfrågor. Genom öppenhet minskar risken för tabun vilket underlättar för kvinnor, barn (och män förstås) i våra barns ursprungsländer.

• VNmamma
    Emeli skrev 2010-08-02 18:04:33 följande:
    Vi lever inte i den bästa av världar, hur gärna vi än skulle vilja det. Dessutom går åsikterna isär vad som är bäst. våra västerländska värderingar gäller inte överallt, och inget säger heller att just våra värderingar är de rätta.

På vilket sätt skulle öppenhet om adoption underlätta för den kvinna som hotas till livet om det skulle komma ut att hon har fött ett utomäktenskapligt barn?
    Om det i ett land blir större öppenhet om adoption, större öppenhet om utomäktenskapliga barn, större öppenhet om andra missförhållanden som leder till adoption så underlättar det för dem som hamnar i den situationen.

Jag pratar alltså om förändringar på makro-nivå som kan få positiv betydelse för enskilda individer.

Om en bio-mamma blir ofrivilligt identifierad genom en bild på webben är det förstås förkastligt. Men jag hoppas och antar att en majoritet av de bilder som adoptivföräldrar lägger ut inte leder till detta.
  • VNmamma
    Emeli skrev 2010-08-02 19:29:57 följande:
    Ja, eventuellt. Jag och många med mig menar ändå att det inte är vår sak att bedöma och avgöra detta eftersom vi lever i en helt annan kultur med helt andra värderingar. Försiktighet är på sin plats. Större öppenhet kan lika gärna försvåra det framtida adoptionsarbetet. Värst av allt är om det försvårar för dem som måste lämna sitt barn för adoption. Då har man verkligen skjutit bredvid målet.
    Om försiktigheten innebär att man undviker att berätta varifrån ens barn är adopterat, t ex i en tidningsannons eller på webben tycker jag, som sagt, att den motverkar sitt syfte.

För övrigt finns ingen enhetlig "kultur" i något land, inte heller i våra barns ursprungsländer.

Indien, Sydafrika, Vietnam, Colombia, Ryssland, m fl har frivillig-organisationer, politiska grupperingar, som arbetar för social förändring.  

Jag är övertygad om att t ex Kina klarar av att veta att många barn, särskilt flickor, överges. Jag tror till och med att Kina mår bra av att veta detta. 
  • VNmamma
    Emeli skrev 2010-08-02 21:07:57 följande:
    Nej, givetvis finns ingen kultur som gäller i alla de länder våra barn kommer ifrån. Jag tänker främst på Korea och i viss mån Indien och Kina.
    Jag menar att det inte heller finns någon enhetlig och statisk kultur INOM länderna, särskilt inte stora, folkrika och snabbt utvecklande länder som de du nämner.

I Indien, och även i Korea tror jag, har de internationella adoptionerna delvis banat väg för de nationella adoptionerna. Och det är väl bra så länge det inte handlar om adoption som ett nationalistiskt projekt för att indiska barn ska förbli indiska.
Svar på tråden Varför visar adoptivföräldrar aldrig bilder på sina barn?