Varför visar adoptivföräldrar aldrig bilder på sina barn?
Jga har både ett adopterat och ett biologiskt barn och jag lägger inte upp bilder på någon av dem. Varken här eller på Facebook. På AC:s gamla sida hade jag ett par bilder på min dotter för den som är inloggad. Vet inte om de följt med till den nya.
I första hand så tycker jag helt enkelt inte att jag har rätt att lägga ut bilder på mina barn på öppna forum. Ett tag, innan vi alla började följa varandra på Facebook, så hade min släkt en egen lösenordsskyddad hemsida. Där fanns foton även på mina barn, eftersom jag bedömde risken som rätt liten för att utomstående skulle kunna gå in där (sidan var konstruerad av en datatekniker som hade rätt bra koll på säkerhet). Men mitt ställningstagande beror alltså inte i första hand på att mitt ena barn är adopterat, utan på att alla barn bör få välja själva om/när de ska synas på nätet.
I viss mån handlar det nog också om det som Misseri skriver om. Det jag säger och tycker här är mina åsikter. Inget som mina barn ska behöva stå för. Det kan ju hända att de så småningom bildar sig en helt annan uppfattning.
Slutligen finns kanske ändå en liten tanke på detta att adoptipnsvärlden är liten. Jag har inga problem med att de som verkligen känner mig vet vem Manchester är. Däremot vill jag inte nödvändigvis "avslöja" mig inför folk jag träffar en enstaka gång på en julgransplundring med AC. Så länge bara de som känner mig någorlunda väl vet vem jag är så vågar jag skriva exempelvis om mina barns reaktioner i olika sammanhang. De som känner igen mig här skulle nog ändå ha kunnat få veta vad som hände. Däremot vill jag inte att nästan främlingar, som träffar mina barn någon enstaka gång, ska kunna identifiera dem och därmed veta en massa om dem. Det har ju med adoptionen att göra såtillvida att risken är större att jag träffar på FL-bekanta i adoptionssammanhang än om jag inte tillhört en så liten grupp.