Tejj skrev 2010-06-29 17:20:23 följande:
Undrar om någon med erfarenhet av Provera kan hjälpa mig....
Har ätit en kur provera, fick ÄL bara någon dag efter det... dock tog det sig inte utan fick min mens ca 1v efter sista Proveratabletten.... Nu på lör är det dags att börja knapra dem igen (16 dgr efter senaste mensens första dag sa läkaren) men nu till min fråga...
Min sambo reser mkt i veckorna nu när han har högsäsong på jobbet och vi ses på så sätt inte mkt mer än på helgerna... gör det något om jag börjar äta Provera typ på tors/fre istälet för på lör? för o hoppas på att ÄL är lika snabb denna gång som förra.... så sambon är hemma under min ÄL så vi kan sexa på som två kåta kaniner som varit ifrån varandra länge för att inte vara rädda att vi missar ÄL denna månad.... gör det något tror ni?
Har ätit ganska många ggr provera för att jag har oregelbundens mens med blösningar i flera veckor eller lång utebliven mens. Då har jag ätit den för att få stopp på blödningen och även sätta igång den. Provera kan man äta flera omgångar för att få mensen lite regelbunden. Mensen ska komma ca 10 dgr efter sista tablett. Har aldrig hört att man får äl efter kuren direkt.
Citat från Fass.
"Progesteron är ett signalämne (hormon) som även kallas gulkroppshormon. Progesteron förbereder livmoderns slemhinna för graviditet. Det gör även så att fostret hålls vid liv, samt förhindrar en ägglossning."
Svårt att svara varför du fick äl. Tog du äl test? var det lika starkt som kontrollstrecken?
varför äter du provera? Om det är för att du har oregelbunden mens så skulle inte jag börjar äta tidigare eftersom provera ska hjälpa dig att få regelbunden mens. Men bästa är att ringa och fråga läkaren för bästa svar.
Hoppas du får ett svar som hjälper dig och att du snart får ditt plus.