• Missne

AVA klinik i Riga

Bengalen skrev 2015-03-25 16:09:54 följande:
    Vad roligt att höra att du är på gång igen Missne! Tror du har valt helt rätt i att satsa på ÄD i Riga. Jag fick till slut efter 9 års kämpande med 19 IVF:er och 3 ÄD en liten prins nu i julas tack vare AVA i Riga.

Utrogest är också progesteron fast i pillerform som man kan ta både oralt och vaginalt. Själv föredrar jag Lutinus.
    Ja, det känns skönt nu när man äntligen bestämt sig och att vara på gång igen. Låter underbart att du äntligen lyckats efter allt kämpande. Vi har kämpat ungefär lika länge, sedan2004 med otaliga IVFer och andra behandlingar.

Om progesteron finns i pillerform för oralt bruk, varför tycker du Lutinus är bättre? Jag menar med allt kladd som blir av Lutinus så tycker jag att oralt piller låter toppen. Men det kanske har andra nackdelar?
  • Missne
    chikita124 skrev 2015-03-25 19:52:11 följande:
    Utogest är en liten rund kula yrselboll även kallad:) tas oralt eller vaginalt bra upptagning o kladdar inte..riga föredrar den..

Lutinus är vaginalt tablett o kladdar en hel del denna tablett föredrar man i Sverige då utogest inte säljs här..

Har haft båda...
    Då låter ju Utrogest mycket bättre, särskilt om Riga föredrar den också..., men varför finns den inte i Sverige? Har du köpt det i Lettland då?
  • Missne

Jag fick Lutinus ordinerat av AVA Riga, men det var väl för att det inte finns utrogestan i Sverige. Kanske ska köpa med sig lite när man väl är i Lettland. MAn borde väl kunna köra lite med båda eller? När man inte vill ha kladd tar man utrogest och när man inte vill få yrsel tar man Lutinus, eller lite av varje?

• Missne

Är det någon av er i Riga (AVA) som fått Intralipid ordinerat? De var först lite skeptiska, men efter att jag skrivit att jag blivit ordinerad det för immunologiska problem i Aten så ordinerade de 2 ml intralipid (20%) med 250 ml NaCl. Jag skrev tlllbaka och frågade om de skrivit fel och egentligen menade 200 ml intralipid, men fick svar att de inte använde så höga doser intralipid i Riga utan stod fast vid 2 ml. Det var dock ok att ta 200 ml om annan läkare ansvarade för det, vilket jag kommer att göra. Men jag blir ju lite fundersam, 2 ml kan ju inte göra någon skillnad, det låter helt otroligt lite. Är det någon som fått Intralipid i Riga eller ordination från dem? Har det varit så låg dos som 2 ml då?

• Missne
    Redan47 skrev 2015-03-31 21:10:22 följande:

På serum tar jag 100 ml påsar. Nu efter plus tog jag 250ml.

Du kan ju kolla fass så ser du ju att 100,250 el 1000ml är frp stk att välja. Riga har nog inte koll på detta....

Det är bara näring - inget farligt, om du inte är allergisk m soya!

Nej jag vet att det inte är någon fara. Jag har tagit 200 ml i ett år nu. Blev bara så förvånad att de skrev 2 ml. Kan ju varken göra till eller ifrån. Nu senast har jag även tagit utan att späda med NaCl och det har gått bra det med. Min sjuksköterskekompis som sätter droppet på mig sa att så har man gett det i sjukvården vid andra sjukdomar i Sverige.
  • Missne
    Frk Röd skrev 2015-04-01 21:04:51 följande:
    Köpte du IL 250 ml påse receptfritt på apotek i Aten eller kunde du köpa det på Serum? Fick du ha med dig IL i handbagaget när nu åkte hem?
    Om du får ett recept av din läkare i Aten så kan du ta ut det på apotek i Sverige. Det har jag gjort med recept jag fått av Dr Dimitri i Aten. Jag "fick" även några av Dimitri när jag var där so jag tog hem i det incheckade bagaget. Men det är ju mycket smidigare att hämta ut det i Sverige.
  • Missne
    Kcb skrev 2015-04-16 22:06:00 följande:

Så, nu kom äntligen mensen, (Inte så ofta man kan säga så direkt...) så i morgon blir det start med progynon och fragmin. Lite nervöst eftersom processen, eller i alla fall medicinerna, är så olik IVF så allt blir nytt! Hoppas bara min kropp uppför sig som den ska! Och att donatorn ger toppenägg! Spännande och läskigt när man inte kan påverka något själv...

Preliminär ET den 8/5! Någon annan som ligger snarlika i tid?

Jag har preliminärt ET den 27 april, så det är ganska nära dig. Håller med om att det är både spännande och läskigt på samma gång. Särskilt läskigt då det är så mycket pengar det handlar om som kan gå upp i rök i ett nafs. Men vad gör man inte för att försöka få barn....Får man barn är det ju värt alla pengar på jorden.
  • Missne
    Kcb skrev 2015-04-17 20:32:33 följande:
    Visst är det mycket pengar, men jag försöker att inte tänka så mycket på det... Tycker att hela situationen är jobbig nog som det är, så jag kör strutsmetoden när det gäller pengarna!

Har du börjat känna av några biverkningar på medicinerna? Själv tog jag första progynon och fragmin idag, och i eftermiddags mådde jag pyton! Blir roliga veckor om det fortsätter så... Att känna av gravidillamående utan att vara gravid... Men vad gör man inte! Hoppas bara att vår 20-åriga donator är fertil som bara den!

Hoppas att du delar med dig av dina erfarenheter när du varit i Riga så jag vet vad jag kan vänta mig...
    Ja jag ska rapportera från Riga. Oj känner du av medicinerna så snabbt? Jag känner inget. Men jag brukar vara okänslig :-/
  • Missne

Jag måste bara fråga, hur tjock tycker Riga att slemhinnan bör vara vid transfer respektive mätning efter ca 10 dagar med progynon (dag 16 i cykeln). Även vad andra kliniker anser är intressant. Jag hade dag 10: 6,3-6,4 mm, vilket jag tyckte lät lite och frågade kliniken om jag skulle öka progynondosen. Men kliniken tyckte det var ok och ville inte öka dosen. Inte tyckte de att det var nödvändigt med nåt mer VUL innan jag ska dit heller? Tänk om den inte blir tjockare? Jag bokade ändå in ett nytt VUL på tisdag (dag21 i cykeln) för att själv veta. Man har ju läst att andra får högre dos om slemhinnan inte växer till sig tillräckligt och när det är en så stor investering både känslomässigt och pengamässigt vill man ju ha de bästa förutsättningarna.

Svar på tråden AVA klinik i Riga