bananflugekärlek skrev 2011-02-26 09:07:51 följande:
En rottweiler bet ihjäl en annan hund ute på gatan där jag bor nu i veckan, helt galet sjukt är vad det är. Förvisso ägarnas fel helt och hållet, men hur ska man komma tillrätta med detta då? Hundkörkort?
Ja, varför inte. Låt blivande ägare gå i kurser INNAN dem skaffar hund. Lära sig mer om hundrasen dem ska skaffa och vad just den rasen behöver för att stimuleras mentalt. Kan ju inte hindra alla idioter som inte ska ha hund men det kanske kan förebygga. Och förhoppningsvis få bort misskötsel utav hundar. Sen tycker jag att det borde vara krav att gå på valpkurser och sådant, det är dyrt men det är inte billigt att skaffa och äga hund ändå.
Pussakaninen skrev 2011-02-26 10:05:59 följande:
Amstaff är också en brukshund.
Har ingen koll på det men det ä riktigt fina hundar. Skulle sj vilja ha en men jag vill dock ha mer erfarenhet utav hund innan jag skaffar en amstaff just för att jag vill kunna träna dem rätt. Kan dock erkänna att en rottweiler som första hund inte är den lättaste hunden men jag lär mig.
Pussakaninen skrev 2011-02-26 18:29:08 följande:
Folk går endast på utseendet. Till och med min Söta lilla blandras kille som är en blandning mellan working kelpie & tollare har blivit kallas för farlig kamp hund -.- ni som inte vet hur olika raser ser ut kan ju googla. Men tollare ser ut som en mini Golden, kelpin vet jag inte riktigt vad jag ska jämföra med, ser lite ut som en liten schäffer
Kamphundar användes för länge sedan bland annat för att anfalla större djur som var fastbundna. Tror det var tjurar. Ni kan tänka er hur deras mentalitet var tvugna att vara. Inte ge sig, kämpa fast att man är illa skadad. Det är om jag inte minns fel hur dem är menatalt, rasen i sig alltså. Man kan inte ha en hund som mentalt är svag att anfalla tjurar som lätt kan ha ihjäl dem.