• tebax

Förbjud dessa jävla kamphundar!

Nu har man sett ett fall igen där ett barn har blivit atteckerad av dessa as! Kom inte och påstå att det beror på ägaren för det jävla skitsnacket går jag inte på. Dessa hundar borde föbjudas i detta land. Patetiskt att få ha sådana hundar , fattar inte hur Sveriges regering INTE ser problemet.

Ska man inte våga släppa ut sina barn att leka för att de kan bli attackerade av hundjävlar??

FAttar inte nöjet med att skaffa en hund som har fel i aveln från grund o botten!1111111111111111111111111

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 07:15
    Jag har varit bortrest ett par dagar och ser att jag fått över 2000 svar. Så jag kan knappast svara på allt men kul att se hur många som engagerat sig.

Ha det bra.

• Svar på tråden Förbjud dessa jävla kamphundar!
  • Sarah f
    matte blir mamma skrev 2010-10-19 14:14:27 följande:
    läste i tidningen härliga hund nr6 2010 att de flesta bitolyckor som raporteras idag inte orsakas av muskelhundar utan att det just nu är sankt bernhardshundar, tidigare var det golden retriever.
    så ni skom vill förbjuda en massa raser, ska ni ha med dom på eran lista oxå då?
    St Bernhard härstammar från molosser, en modell av hund som kräver en hel del uppfostran. De är otroligt mysiga, men inte så lätta man kan tro när man ser dem på bild...
  • Faber
    figurehead skrev 2010-10-19 16:56:49 följande:
    den enda källhänvisningen jag sett är när du postade myterna om kamphundar från antingen Dogbitelaw eller Dogsbite. Och vad jag tycker om de sajterna vet du väl redan.

Det sorgligaste av allt är att Dogbitelaws sk undersökning ligger som grund för Mathias Sundin och Peter Källkvists förslag om licenskrav på "kamphundar och andra farliga hundar". Redan i den formuleringen ser man ju vart de har sina värderingar.

Jag har inga belägg, men jag misstänker att både Dogbitelaw och Dogsbite sponsras av de som ligger bakom BSL (Breed Specifik Legislation) dvs förbud av utvalda raser.
    Det var 9 sid. utdrag från en bok med källhänvisningar, det är möjligt att siterna du nämner hämtat sina uppgifter därifrån. Det är sidor med en agenda men jag tvivlar på att siterna på andra sidan skulle vara mer opartiska.
  • uniMog

Trollkarl och Faber kan gärna ta tuppfäktningen på annat ställe och hålla sig till ämnet så att tråden slipper urarta och kanske i förlängningen stängas. Det vore ju trist.

Forgive me, shiny special one, I beg of you to rip out my inadequate tongue
  • trollkarl
    Pejgan skrev 2010-10-20 13:15:51 följande:
    Trollkarl och Faber kan gärna ta tuppfäktningen på annat ställe och hålla sig till ämnet så att tråden slipper urarta och kanske i förlängningen stängas. Det vore ju trist.
    *bows for the allmighty pejgan* ;)
  • södertälje

Min dotter har 2 barn samt världens snällaste Amstaff,ställer mig frågande till att alla är farliga,grannen har en ettrig liten hund enRussian toy som är aggresiv och bit benägen och en stor snäll Dogo Argentino,tror inte det är rasen på hundarna som är problemet.

• Obsidiana

Orkar inte läsa allt som skrivits redan så här får ni vad jag tycker utan det som bakgrund.
    Vad jag vet så är det förbjudet att hålla på med hundkamp i Sverige. Det utesluter tyvärr inte att hundkamp pågår så därför finns det såklart kamphundar (efterfrågan och tillgång).

Dessa kamphundar tränas till att vara agressiva mot, främst andra hundar och djur som de kan tänkas slåss mot som underhållning, men denna agression kan självklart  lätt överföras på människor.

Agression hos hundar är dock inte rasbundet. Raser som avlats fram till att vara kamphundar eller fylla andra funktioner där agression är ett önskvärt drag är mer benägna att slå över än andra. Men det finns också raser som generellt sett är stabila där individuella hundar får en knäpp helt plötsligt eller är agressiva jämt. (Oj vad många "agressiva" det blev)

Jag växte upp med en doberman. Hon var fullkomligt säker hela sitt liv, till och med när hon blev sjuk och hade ont mot slutet.

En vän till mig hade en spaniel (Springer har jag för mig) som var en underbar hund. När kompisens katt skulle föda så hjälpte spanieln till, slickade kattan på huvudet, "uppmuntrade" henne och tvättade ungarna.
    Några år senare, helt oprovocerat, så anföll spanieln kompisens två andra hundar och sedan min vän.
    Hon var tvungen att slå sin älskade hund i huvudet med en stekpanna så den svimmade för att rädda sitt liv och sedan åka in till veterinären för att avliva hunden.

Det beror alltså inte uteslutande på ras eller ägare utan på hunden själv. Vilken hund som helst kan bli farlig, men med ansvarig avel och ansvariga ägare så minimeras risken för olyckor.

• Novelli
    Obsidiana skrev 2010-10-20 17:41:01 följande:
    Orkar inte läsa allt som skrivits redan så här får ni vad jag tycker utan det som bakgrund.
    Vad jag vet så är det förbjudet att hålla på med hundkamp i Sverige. Det utesluter tyvärr inte att hundkamp pågår så därför finns det såklart kamphundar (efterfrågan och tillgång).

Dessa kamphundar tränas till att vara agressiva mot, främst andra hundar och djur som de kan tänkas slåss mot som underhållning, men denna agression kan självklart  lätt överföras på människor.

Agression hos hundar är dock inte rasbundet. Raser som avlats fram till att vara kamphundar eller fylla andra funktioner där agression är ett önskvärt drag är mer benägna att slå över än andra. Men det finns också raser som generellt sett är stabila där individuella hundar får en knäpp helt plötsligt eller är agressiva jämt. (Oj vad många "agressiva" det blev)

Jag växte upp med en doberman. Hon var fullkomligt säker hela sitt liv, till och med när hon blev sjuk och hade ont mot slutet.

En vän till mig hade en spaniel (Springer har jag för mig) som var en underbar hund. När kompisens katt skulle föda så hjälpte spanieln till, slickade kattan på huvudet, "uppmuntrade" henne och tvättade ungarna.
    Några år senare, helt oprovocerat, så anföll spanieln kompisens två andra hundar och sedan min vän.
    Hon var tvungen att slå sin älskade hund i huvudet med en stekpanna så den svimmade för att rädda sitt liv och sedan åka in till veterinären för att avliva hunden.

Det beror alltså inte uteslutande på ras eller ägare utan på hunden själv. Vilken hund som helst kan bli farlig, men med ansvarig avel och ansvariga ägare så minimeras risken för olyckor.
    Precis vad jag ville få fram.
    Om alla hundar hölls i koppel så skulle ju dessa olyckor inte inträffa så lätt. Problemet är ju att ägaren släpper sin hund ibland för att de "litar" på hunden, medans jag säger att man inte kan lita på en hund på det sättet, för en dag händer det och en olycka är en för mycket. Som förälder så skulle ju det vara en katastrof för mig, men för vissa hundägare verkar det som om lite "spill" får man tåla.

Och jag blir hellre attackerad av en vavva än en stoooor vovve med starkare käftar.
  • villmer41

Det irriterar mig med folk med sådan okunskap.Det vissa kallar kamhund är trots allt en hund som inte äter dynamit o skiter kärnavfall.Men klrt hos idioter samt okunniga händer tyvärr ett fåtal incidenter med typ pittbull.Har haft 4 st av dem o aldrig hsft problem.Den sista blev nästan 16 år.Fy fan för er som spottar på de som egentligen är oskyldiga,hundarna.Gå på de som är skyldiga,de dåliga ägarna.Min systerdotter måste kapa lillfinger efter attack av Golden retriver.Jag kokar bara jag tänker på all den dynga vissa kastar ur sig.Börja tänka.....

• Bellsam
    villmer41 skrev 2011-01-19 20:07:54 följande:
    Det irriterar mig med folk med sådan okunskap.Det vissa kallar kamhund är trots allt en hund som inte äter dynamit o skiter kärnavfall.Men klrt hos idioter samt okunniga händer tyvärr ett fåtal incidenter med typ pittbull.Har haft 4 st av dem o aldrig hsft problem.Den sista blev nästan 16 år.Fy fan för er som spottar på de som egentligen är oskyldiga,hundarna.Gå på de som är skyldiga,de dåliga ägarna.Min systerdotter måste kapa lillfinger efter attack av Golden retriver.Jag kokar bara jag tänker på all den dynga vissa kastar ur sig.Börja tänka.....
    Det roliga med folk och okunskap också är att det vissa kallar kamphund är inte ens en kamphund. Folk klagar så mycket över kamphundarna och sen vet de egentligen inte vilka hundar man egentligen pratar om!
  • Clara03
    Vill inte ha barn skrev 2010-05-01 18:51:36 följande:
    Jag tycker man ska förbjuda såna som TS!!! :D
    *Tummen Upp*
Svar på tråden Förbjud dessa jävla kamphundar!