Inlägg från: figurehead |Visa alla inlägg
  • figurehead

Förbjud dessa jävla kamphundar!

Lakino skrev 2010-05-01 19:22:59 följande:
    här har vi lite statistik från USA...visserligen år 2006... www.dogbitelaw.com/Dog%20Attacks%201982%20to%...
    Ta den statistiken och stoppa ner den så långt ner i soptunnan du bara kan.

Ta aldrig mer upp den.

Den statistiken är byggd på tidningsartiklar. Man har kategoriserat ras och bett efter hur media har rapporterat bett.

Dessutom har den fantastiska Merritt Clifton dragit ihop Amstaff, Staff, Bullterrier och American Pitbull Terrier till en ny ras han kallar "Pitbull type dogs".

Hur media rapporterar hundbett med Pitbull-hundar vet vi vid det här laget. Ingen är intresserad av att veta att en Tax har bitit medan nr en Pitbullhund biter, då är det förstasidan direkt.

Och om ni misstror mig så kan ni ju läsa Merritt Cliftons avslutning i rapporten där han jämför att ha en vild puma som innekatt med att äga en Pitbullhund eller en Rottweiler.

Det finns bara en sak att säga om rapporten. RIDÅ!!!

Det absolut värsta av allt är att den här rapporten använder Mathias Sundin och Peter Kjällkvist som en av hörnstenarna i deras förslag om farlighetskategoriseringen av hundraser. Dvs, de vill förbjuda att man kan ha vissa raser som sällskapshund. Man kan endast ha de raserna i någon form av arbete.
  • figurehead
    Lakino skrev 2010-05-01 20:22:42 följande:
    skyll inte på mig,jag bara sökte på "bitstatistik" på google...
    Lugnt,

Jag ville bara säga ifrån när det länkas till totalt värdelös statistik.

Problemet är ju att folk slänger ur sig till höger och vänster om vilken hund som är farligast och biter oftast. Golden, Labbe, Pitbull osv.

Ser man lite logiskt på det. Jag är inte förvånad om tex Golden är inblandad i många bett. Det beror på att det finns väldigt många tex Goldens i hemmen i Sverige. Betydligt fler Goldens än Amstaffar och Pitbulls.

Det finns ingen tillförlitlig statistik på hundbett och attacker idag. Media har ju sitt sätt att skapa rubriker. Tex så var det en tidning som på sin hemsida rapporterade om en hundattack där hunden beskrevs som en svart korthårig hund. Givetvis la redaktionen fram en bild på en Amstaff i artikeln. Via kommentatorsfältet kunde man sen läsa att det  var en Labbe/newfoundlandblandis  som var inblandad. Men bilden är fortfarande kvar med texten "Ej hunden på bilden".

nyheter24.se/nyheter/inrikes/324522-flicka-attackerad-av-hund-agare-forsvann
  • figurehead
    pellepluttskrutt skrev 2010-05-01 20:46:26 följande:
    I England kallar man Amstaffen för "Nannydogs" just för att dom är fantastiska familjehundar.
    Det är väl främst Staffen som kallas för Nannydog,
  • figurehead
    Lakino skrev 2010-05-01 20:50:35 följande:
    ursäkta ar jag missat nåt? amstaff och staff är väl samma sak?? en amstaff brukar ju kallas "staffe"
    Amstaff = American Staffordshire Terrier

Staff = Stafforsdshire Bullterrier
  • figurehead
    Lakino skrev 2010-05-01 20:58:41 följande:
    staffordshire Bullterrier= Am Bull American staffordshire= Am staff,eller staffe så har jag fått lära mig iallfall.
    AmBull = American Bulldogg

Amstaff och Staffe är inte samma ras.

Kolla på bilder på American Staffordshire Terrier och Staffordshire Bullterrier. Lika men ändå inte.

Amstaffen är större än Staffen. Ambullen är betydligt större, lika stor som en Rottis
  • figurehead
    Emmel skrev 2010-05-02 11:29:57 följande:
    Jag vet inte om det stämmer nu men för några år sedan var det väl Golden som toppade statestiken för hundar som bet familjemedlemar... Golden är ju ingen kamphund så det måste ju bero på att folk skaffar en hund som de tror inte behöver någon fostran.
    Det finns ingen statisktik som bevisar det. Däremot om man tänker lite logiskt så är det inte otänkbart att populära raser som tex Golden och Labbe är inblandade i många bettincidenter pga att de är så vanliga.

Därmed inte sagt att det är "sämre" hundar.
  • figurehead
    Ior gumman skrev 2010-05-02 11:35:46 följande:
    jo det finns statestik. kan tyvärr inte ploclka fram den för jag har sökt på den många gånger..men jag vet säkert att jag har sett den! Absolut så är de inte sämre hundar!!! Men jag frågar mig bara i denna tråden vilka man ska dra som kamphundar, alltså vilka man ska förbjuda?
    Det finns statistik, men är den tillförlitlig? Det är lite det jag är ute efter.

Idag kan man inte plocka fram en oberoende undersökning som talar om att tex Golden är den hunden som är inblandad i flest antal incidenter.

TS vill förbjuda Amstaff, Pitbull Rottis och Dobermann som alla kallades för kamphundar.

• figurehead
    Emmel skrev 2010-05-02 11:36:15 följande:
    Nej, jag tycker inte att de är sämre hundar. Däremot tror jag att många ägare tror att de är "lättare" för att de är familjehundar och därför inte uppfostrar sin hund.
    Precis, sen tror jag att många tyvärr glömmer bort sin hund när det kommer in ett barn i familjen. Hundar som tidigare fått ordentligt med motion blir mer och mer frustrerade och det är då olyckor händer.

Det sorgliga är att folk gör skillnad på bett och bett.

För mig är det precis lika tråkigt när tex en Amstaff biter som när en Labbe gör det.

Varje hundbett är ett för mycket. Men sen finns det ofta förklaringar bakom.

Tyvärr så är det lite så att när tex en Labbe biter så är det en olycka och när en Amstaff biter så är det "i hundens natur"
  • figurehead
    Smultronpajen88 skrev 2010-05-03 16:43:18 följande:
    Pitbullen får inte registreras i sverige, ( vad jag har hört )  men det finns människor som äger dessa. Men har dem reggade i andra länder.
    American Pitbull Terrier KAN inte registreras i Sverige eftersom att den är registrerad som ras i en annan amerikansk kennelklubb än den som SKK samarbetar med.

SKK samarbetar med den kennelklubb som har registrerat Amstaffen. Därför har SKK godkänt Amstaff men inte Pitbullterrier som egen ras.
  • figurehead
    Faber skrev 2010-05-03 17:43:25 följande:
    Nej men det är roande att se att alla försvarar sin favoritras med att, andra hundar kan minsann bita.
    Det är också ganska trist att folk ser mellan ögonen när andra raser biter.
Svar på tråden Förbjud dessa jävla kamphundar!