Inlägg från: figurehead |Visa alla inlägg
  • figurehead

Förbjud dessa jävla kamphundar!

Linsen skrev 2010-05-04 21:23:41 följande:
    Förlåt om jag skrev lite luddigt... med länken så ville jag visa att man skrev ut även när det var en Golden som bitit allvarligt... inte bara när kamphundar gör det. Och någonstans försökte jag få fram att kanske bara de absolut allvarligaste hundattackerna blir stora rubriker och kanske att just kamphundar då står för de allra flesta.
    Jag säger inte emot att man även lägger ut nyheter när andra hundar är inblandade.

Jag är dock inte övertygad. När sk kamphundar är inblandade är det mer uppförstorat och drevet går liksom.

Jag har tidigare länkar till en nyhet om en Labbe/Newfondland-blandis som angrep en människa. Ett vittne hade sett en svart korthårig hund. På bilden i artikeln är det en bild på en svart Amstaff, trots att det inte är en sån hund om är inblandad.

Varför gör pressen så?
  • figurehead
    Linsen skrev 2010-05-04 21:41:04 följande:
    Vet inte och fruktansvärt onödigt! Kanske dags att fråga ansvarig? Skulle verkligen vara intressant att få ett svar. Dock så finns det även kvällsmedia som ej skriver ut vilka raser det handlar om eller benämner ordet kamphund vid allvarliga attacker. Tänker på den händelsen i Norberg då en kvinna blev mycket illa tilltygad av 3 hundar som smitit genom ett öppet fönster. Ett av de värre attackerna i Sverige skulle jag tro utan att ha läst allför många artiklar.
    Via kommentarsfältet har både journalisten och redaktionen fått på pälsen över bilden. Det enda de gjort är att ha skrivit ut "ej hunden på bilden" eller nåt sånt.

Känner inte till attacken i Norberg.

Hur som helst så är det så himla lätt att skriva "kamphund" istället för att ta reda på vilken ras/raser som är inblandade.

Jag hävdar att man gör det medvetet för att det skapar trafik på websajten och att det säljer lösnummer av tidningarna.
  • figurehead
    Linsen skrev 2010-05-05 10:54:04 följande:
    Jag tycker man ska vara lite försiktig med att säga att det inte löser några problem. Det vet vi inte idag. Och något som jag ska kolla vidare på då det står skrivet (kan vara en ny Golden-myt) om att det i Kanada har blivit en dramatisk skillnad på hundattacker efter att en specifik ras förbjöds.
    Hur vill du förklara att Holland och Italien har tagit bort sina förbud mot sk kamphundar eftersom att mängden hundattacker inte har förändrats sedan förbuden infördes?

Samt att man i Calgary har lagt ner resurser på utbildning för hundägare och där har man nu de lägsta antalet hundattacker på 25 år.

network.bestfriends.org/campaigns/pitbulls/news.aspx
  • figurehead
    Joppis skrev 2010-05-05 12:35:35 följande:
    För att återgå till katastrofala brister i mentaliteten så är det långt ifrån alla som begriper att det är nåt fel i andra änden av snöret. Oftast är det försent när dom upptäcker det. Det handlar då om dålig avel och en okompetent hundägare. Det är DÄR som problemet oftast ligger.
    Håller helt och hållet med.
  • figurehead
    Faber skrev 2010-05-05 15:15:41 följande:
    Vill man ha en hund med fysisk kapacitet att ha ihjäl eller allvarligt skada någon begränsas ju urvalet och många av "kamphundarna" hamnar i den gruppen.
    Hur många seriösa hundägare tror du köper hundar efter de kriterier du har listat?
  • figurehead
    Linsen skrev 2010-05-05 15:30:38 följande:
    Tja säg det! Det är ju bara att se till denna Golden-myt! Den cirkulerar ju hej vilt och tas som sanning.
    Ja tyvärr är det så.
  • figurehead
    Faber skrev 2010-05-05 18:12:45 följande:
    Den som vill ha en hund som skydd, det är ett logikfel att anta att bara för att hunden skall användas i ett syfte vi tycker är förkastligt så är personen okunning om hundar.
    De flesta sk kamphundar är sällan bra vakthunder då de inte ska ha människoagg i sig.

Tex APBT, om en hund bet den människa som var i ringen vid hundkamper så avlivades hunden då en människa alltid skulle kunna dela på två hundar i kamp.

Rottis, Schäfer och Dobermann är en annan sak då de är avlade för vakt och har då mer människoagg i sig.

Och nej, jag vet mycket väl om att de som avlar kamphundar vet exakt vilket foder och träning hundarna ska ha för att vinna i ringen.

Vad tycker du om resultatet i Calgary?
  • figurehead
    Joppis skrev 2010-05-05 20:48:55 följande:
    Människoagg? *S*...Det var ett nytt uttryck
    Människoaggressivitet, men jag antar att du förstod min förkortning.
Svar på tråden Förbjud dessa jävla kamphundar!