Inlägg från: figurehead |Visa alla inlägg
  • figurehead

Förbjud dessa jävla kamphundar!

My opinion skrev 2010-06-08 20:43:47 följande:
    Men du måste väl hålla med om att i Metro var det utskrivet med bild och allt och inget om att flickan dragit eller slagit som ursäkt så det enda som skiljer mot "kamhunds"-artiklarna är väl att en golden inte ser särskillt aggresiv ut och det är ju inte pressens fel.
    Alltså, för mig är det ointressant vilken ras som bitit. Det är ju inte så att jag vill applådera att det är en Golden som varit inblandad. Tvärtom. Varje hundbett är ett för mycket. Och ju mer vi kan göra för att se till att det inte händer ju bättre är det.

Pressen kan göra sitt arbete bättre och mer noggrant tycker jag. Man kan göra bättre research innan man börjar skriva. Jag menar, är de inte säkra på vilken ras som varit inblandad så skriv inte "Amstaffliknande" hund eller vad det nu månne vara.

Det absolut mest pinsamma är ju när de sätter in en bild på en sk kamphund när de inte ens varit inblandade i det som media har rapporterat.

Men fortfarande så är det så att det inte är ett rasproblem med hundbett.
  • figurehead
    Joppis skrev 2010-06-09 10:57:46 följande:
    Problemet bottnar sig nog inte i rasen... utan av RASVALET av köparen. Inkompetenta uppfödare säljer hundar till inkompetenta köpare, vilket resulterar i "incidenter"  En 17-åring köper inte en renrasig Schäfer för 12-15.000kr för att vara "häftig". Den personen köper en "köksavlad" amstaffblandis för 3000 spänn på blocket. Oftast medföljer oxå med hunden....dålig mentalitet. Det ihop med inkompetens slutar oftast bara på ett sätt....
    Amen
  • figurehead
    tiny86 skrev 2010-06-27 21:16:27 följande:
    Kan upplysa många av er obildade här att dom flesta "attacker" mot barn av hundar är från hundar av rasen golden retriver. Golden och labradorer är värdelösa "familje hundar" eftersom dom instinktivt inte har en bra flock känsla men däremot hundar av terrier raser däribland även "kamp hundar" som pittbull och amstaff m.m är fantastiska familje hundar som fungerar väl med barn och har mycke tålamod. Anledningen till dessa stackars djurs dåliga rykte är för att dom utnyttjats pga sin råstyrka ocg sin förmåga att "lära sig saker". Och just schäfrar och rottweilar har oxå sitt dåliga rykte pga sin otroliga inlärningförmåga, tror väl knappast att polisen och tullen skulle använda sig av "idiot" hundar!!
    Ännu en av dessa som kommer med "sanningen" om Golden Retriver.

Ta fram en källa på det är du snäll.

Du är nog nr 100 som kommer och kastar ut detta påstående om att det är goldens som attackerar mest.
  • figurehead
    Joppis skrev 2010-06-27 22:17:35 följande:
    För att du har 5 vänner som har trevliga Amstaff innebär ju inte det alls att alla är det. Själv har
    jag närvarat vid två tillfällen när Amstaff genomgått mentaltest hos polismyndigheten. Vid båda dessa fall slutade det med hundarna avlivades samma dag.

Och tro inte att det i huvudsak var ett "ägarproblem" i dessa fallen.
    Renras-blandras?
  • figurehead
    Joppis skrev 2010-06-27 22:20:48 följande:
    Båda var reggade. Jag har även deltagit vid tester där det rörde sig om blandraser. En blev avlivad, em försedd med munkorgstvång.
    Ok, lite överraskad för mina erfarnheter är att Amstaffar är rejält stabila i psyket.

Sen är det klart att ägandet har en stor del i det.

Men en rätt avlad Amstaff med en seriös ägare ska inte bete sig på ett sätt så att de är en fara.
  • figurehead
    Joppis skrev 2010-06-27 22:26:53 följande:
    Menar du att precis all Amstaff avel är genomgående seriös och att mentala nervvrak till individer aldrig dyker upp?

Jag har träffat flera trevliga Amstaff (även sett några väl genomförda MH). Men i dom fall jag nämnde var dom individerna så långt ifrån trevliga man kan komma. Den ena klippte redan vid hanteringen.
    nej nej nej, för 17,

jag skrev "mina erfarenheter". det är nåt helt annat än att påstå att ALL Amstaffuppfödning sker seriöst.

Naturligtvis finns det individer bland Amstaffarna som inte är praktexemplar.

Trodde vi debatterat detta så du borde veta lite mer vart jag står ifrågan
  • figurehead
    Faber skrev 2010-07-20 17:07:33 följande:
    Men varför blir de det så sällan?
    För att Golden sällan lockar samma typ av ägare som lockas till de sk kamphundarna.

Inte ofta man ser Goldens i förorterna tex.
  • figurehead
    Joppis skrev 2010-07-21 12:13:44 följande:
    Slutna sällskap...
    Nåja, en och annan rullning sker väl i förorterna också.
Svar på tråden Förbjud dessa jävla kamphundar!