Inlägg från: figurehead |Visa alla inlägg
  • figurehead

Förbjud dessa jävla kamphundar!

Faber skrev 2010-10-17 20:32:32 följande:
    Det var ju inte det det handlade om utan jag påpekade den logiska felaktigheten i att tvärsäkert kunna hävda något som en generell sanning med utgångspunkt från mötet med en eller två individer.
    Så du säger inte emot att Amstaffarna är mentalt starka. Bra, vi kommer en bit på väg iaf

man kan ALDRIG i förväg veta vad som händer mellan två hundar när de möts. I de allra främsta fall går det bra. Men det finns tyvärr också väldigt många hundar oavsett ras som är understimulerade, dåligt motionerade, ja i stora drag drabbade av dåligt ägande. Väldigt många av de sk kamphundarna har dåliga ägare som äger hunden av helt fel orsaker.

Jag lovar att det finns inget körkort i hela världen som löser det problemet. Och förbud mot utvalda raser fungerar ännu sämre då de ägarna bara byter ras, eller kallar sina hundar för blandraser.
    Praeclarum custodem ovium lupum
  • figurehead
    Faber skrev 2010-10-17 20:42:51 följande:
    Nu hänmger jag inte med, inget förbud och inget körkort. Ska vi bara låta det vara som det är då? Isåfall bör man ju ha rätt att avliva en hund som anfaller en.
    Om du läser artikeln om Calgary som jag postat ca 50 ggr sen den här tråden startade så hade du fått ett annat förslag på hur man kan lösa hundproblemet. Dessutom på ett mycket bättre sätt än några förbud.

Men jag ska posta länken igen.

network.bestfriends.org/campaigns/pitbulls/news.aspx

Sen ska jag tillägga att svenska Schäferklubben har börjat/ska börja med en obligatorisk utbildning vid köp av Schäfer. Det är deras sätt att hantera att Schäfern hamnat i dåligt ägande. Men det löser ju som sagt inte problemet med köksavel och blandrasavel.
  • figurehead
    Faber skrev 2010-10-17 20:58:29 följande:
    Det står inget om tidsram i den.
    Nä, men att antalet hundattacker är de lägsta på 25 år är inget att bry sig om?
  • figurehead
    Faber skrev 2010-10-17 20:59:29 följande:
    Inte sällan blir man ju hotad av sektmedlemmen om man råkar skada dennes fyrbente vän oavsett om det var befogat eller ej.
    Förtydliga
  • figurehead
    Novelli skrev 2010-10-17 20:32:18 följande:
    Men, om jag låter min lilla vavva springa lös och rätt i gapet på en kopplad pitbull eller annan kamphund, så hade jag fått skylla mig själv. Alla hundar ska vara kopplade för man vet aldrig när en hund får en knäpp, precis som människor kan få. Men människor är människor och hundar är hundar. Än så länge kan de inte mäta sig med varandra.
    Du får inte skylla dig själv. Ägaren på Pitbullen är skyldig om det är Pitbullen som biter din Chihuahua. Hunden som ger en annan hund skada är skyldig att ersätta de skadorna.
  • figurehead
    figurehead skrev 2010-10-17 21:13:45 följande:
    Du får inte skylla dig själv. Ägaren på Pitbullen är skyldig om det är Pitbullen som biter din Chihuahua. Hunden som ger en annan hund skada är skyldig att ersätta de skadorna.
    Blev lite fel där. Ägaren till hunden som ger en annan hund skada är skyldig att betala ersättning för de skador som uppstått.
  • figurehead
    Lurifixen skrev 2010-10-18 15:56:43 följande:
    Så var vi här igen, och jag har lite tid över igen..

Amstaff, o Staffe är inte dom enda hundraserna som ökar i mängd under dom senaste tio åren.
    Det har mer eller mindre alla hundraser gjort.

Staffordshire Bullterrier  2001 reggades  189 - 2009 reggades det 769       En ökning på 408%
    Australien shepert        2001 reggades  115 - 2009 reggades det 286      En ökning på 249%
    Vit Herdehund             2001 reggades  38   - 2009 reggades det 144      En ökning på 379 %
    Phalné                       2001 reggades  112 - 2009 reggades det 156       En ökning på 139 %
    Chiahuahua                2001 reggades  197 - 2009 reggades det 1 119    En ökning på 568%
    Malinois                     2001 reggades  88  - 2009 reggades det  244      En ökning på 215 %
    Kinesisk nakenhund      2001 reggades  36   - 2009 reggades det  1 013   En ökning på 2814%

Som ni ser ökar alla dessa raser ganska kraftigt, något dom flesta raser gör.
    Det registreras bra många tusentals mer hundar varje år nu mot för 10 år sedan, är det då underligt att antalet olyckor ökar?
    Men plitikerna vill dra paralleler till att det enbart ökar "kamphundar" och det är dom som är farligast.
    Enligt en undersökning var det 80% blandraser som stod för attackerna, 8st var Amstaffs och resten kom jag inte riktigt ihåg.

Skk har gjort en undersökning om vilka hundar som enligt MH har mest aggressivitet, vilket Tax och två andra småraser toppade listan.
    Amstaff och staffe fanns inte ens med på den listan!
    Skk jämförde även MH mellan Amstaff och någon Retriver, och fann Amstaffen säkrare och mer hanterbar.
    (detta finns det självklart reportage om i hundsport och hundsport special, bara be SKK skicka hem materialet till er)

En studie gjord i USA som baserades på hur många gånger det kom upp artiklar i Media används ofta som referens när det kommer till hur farliga kamphundar är.
    Låt oss då kolla på lite källkritik.

18 augusti 2007 En Labradormix attackerade en 70-årig man och skadade honom svårt. När polisen kom till platsen, sköts hunden då den attackerade dem. Detta resulterade i en artikel och enbart i en lokaltidning.
    19 augusti 2007 En blandrashund attackerar och biter en 16 månader gammal flicka svårt i nacken. Detta resulterade i två artiklar i samma tidning.
    20 augusti 2007 En sexårig pojke blir svårt attackerad av en mellanstor blandrashund, och får uppsöka sjukhus. Bland annat har hunden bitit av ena örat på pojken. Detta resulterade i en artikel i lokalpress.
    21 augusti 2007 En 59 år gammal dam blir attackerad i sitt hem av sina två pitbulls, och får skador som krävde sjukhusvård. Detta resulterade i 230 artiklar i nationell och internationell press. Även annan media, bland andra CNN, MSNBC, och FOX, tog upp händelsen

(Även denna undersökning gjord Av SKK, och fanns med i hundsport special)

Underligt att "pitbull" toppade listan?
    Så låt oss då kolla på fakta.

Pitbull är en ras som inte är registreingsbar i SKK.
    Men det finns runt 350-400 renrasiga pitbull i sverige, dessa ägs av hundeauntiaster och används ofta inom olika hundsporter, som Wightpull, agility, lydnad mm en av pitbullarna är även godkänd polishund!
    Sannolikheten att man en gång mött en renrasig pitbull är väldigt liten.
    Men folk som tror sej vara kunniga kallar oftast alla möjliga hundar pitbull.
    Jag får ofta höra frågan om jag har pitbull.
    Mina hundar är 39cm höga, muskelberg.. (staffar)
    Och inte alls lik en pitbull, som är ganska höga och slanka, inte alls så musklade som folk oftast tror.

På den tiden som dessa hundar användes till kamp, var det av stor vikt att hundarna absolut inte visade någon agg mot människor, utan en människa skulle kunna gå in i piten och avbryta kampen utan att själv bli biten.
    Undrar om man kan göra det med andra raser, gå in i ett fullblodat slagsmål och räkna med att inte ens få en skråma?
    Hundar som visade aggressivitet om äns minsta lilla avlivades direkt.
    Därför har dessa raser extra stort tålamod och extra mycket, ja nästan löjligt mycket kärlek till sina ägare, i många fall är dom mer intresserade av andra människor är hundar!

Men vist händer olyckor även med dessa hundar, och vist sjuton gör det ondare än om en tax biter en.
    Precis som det händer olyckor med schäfer, dobermann, pudel, snaucher o andra raser med.

Enligt svensk statestik söker fler folk hjälp för hästbett och skador som uppstått i samband med häst än med hundskador, och hundbett.
    Men vem vill förbjuda hästarna?
    Tänk dessutom vad en häst på ett halvt ton kan ge för skada.

Tyvärr är det även en matcho stämpel att äga dessa hundar, så tyvärr hamnar en del i fel händer
     (oftast blandraser) och ger dom andra hundarna oförtjänat rykte.

Med den okunskap svensson sitter med, är det inte konstigt att dom skriker förbud.
    På nyheterna säger dom att enligt statestik från USA (som ni kan läsa grunden till ovan) händer flest olyckor med pitbull.
    Dom påpekar att kamphundarna ökat i mängd, och så även olyckor.. Nämner inget om att dom flesta hundraser ökat i mängd. Att SKK registrerar runt 60 000 hundar varje år.
    För att inte tala om alla blandraser som finns.

Inte underligt att Svensson blir bortförd bakom ljuset.
    Alla som är lite källkritiska och har ett riktigt ordentligt hundintresse vet och förstår att "statistiken" som tex Dogbitelaw visar är ren humbug. Dels så har man klumpat ihop Staffe, Ambull, Amstaff, APBT och gud vet vad till en grupp man kallar för "Pitbulltype dogs". Redan där inser man hur vinklat och felaktigt undersökningen görs. När man dessutom utöver det använder sig av en metod att räkna antalet tidningsartiklar med hundattacker så borde man kunna lista ut att undersökningen i sig inte är vatten värd. Eftersom att hundattacker med sk kamphundar har ett mycket större sensationsvärde.
  • figurehead
    Faber skrev 2010-10-19 14:07:12 följande:
    Det fanns gott om källhänvisningar till texter av andra tränare men även vetenskapliga rapporter. Föresten tack för att du postar idag du har vunnit ett vad åt mig. Vill du ha 50 spänn så kan du ge mig din adress.
    den enda källhänvisningen jag sett är när du postade myterna om kamphundar från antingen Dogbitelaw eller Dogsbite. Och vad jag tycker om de sajterna vet du väl redan.

Det sorgligaste av allt är att Dogbitelaws sk undersökning ligger som grund för Mathias Sundin och Peter Källkvists förslag om licenskrav på "kamphundar och andra farliga hundar". Redan i den formuleringen ser man ju vart de har sina värderingar.

Jag har inga belägg, men jag misstänker att både Dogbitelaw och Dogsbite sponsras av de som ligger bakom BSL (Breed Specifik Legislation) dvs förbud av utvalda raser.
  • figurehead
    Pussakaninen skrev 2011-01-21 21:25:35 följande:
    Det märks att du, ts inte har någon kunnighet om hundar. Jag är väldigt hund kunnig. Tävlar Lydnad aktivt med min nuvarande hund. Jag har även tränat upp Sveriges första polishund av just rasen amstaff. Amsfatts är riktigt bra hundar, men de kräven en fast hand och en kunnig ägare som kan ta för sig. Vem som helst kan inte äga en amstaff och man ska passa sig vart man köper dem. Att åka till någon lägehet någonstans och köpa en bara sådär rekomenderas INTE och det skulle jag aldrig gjort!

Amstaffs brukar faktiskt kallas för nanny, alltså barnvakt på engelska då de är så himmla bra runt barn. Sen att det finns hundar som attakerar, ja. men det finns det i alla raser, ta reda på lite jävla fakta. Kvällsposten mm skriver bara om dessa "kamphundar". Hade en kompis som har en amstaff, för 2 år sedan blev han attakerad utav en tax när de va ute och gick i en park. Amstaffen fick åka akut till vetterinären med stora kött sår på hals, ben, huvud mm. taxen hade inte ett enda sår/bett. Hon ringde till kvällsposten och bad dem skriva om händelsen. Men ikke. Dom var inte intresserade utav att skriva om en "utsatt kamphund"

hennes hund skadades mycket allvarligt utav denna händelsen och han har inte blivit sig själv för 5 öre.

Jag såg även ett program inatt om "pittbulls" i usa, ett omplacerings hem speciellt för amstffs. Dom skulle omplacera en hund till en familj som redan hade 2 hundar, en Dv. Pinscher & en pomeranian liknande sak. Omplacerings personalen tog med två hundar och åkte hem till familjen. Men det funkade inte för pinschern var så arg och gjorde utfall som jag aldrig sett. Den ena amstaffen blev så rädd så hon satt i en av skötarnas knä med huvudet ihopa krupet och skakade utav rädsla. familjen fick ingen hund i slutändan iallafall.

Så kom inte och säg att "kamphundar" ska förbjudas, för då kan du lika bra förbjuda alla hundraser. Inskaffa  någon form utav hundkörkort istället. För jag stör mig som fan på alla dessa små hundar som folk bara köper och sen inte kan hantera. Folk varken ser eller hör om en liten hund står och skäller, om det därremot är en stor hund så är det jätte farlig, ush
    Förslaget om förbud är inget annat än pinsamt rösfiskeri av okunniga politiker. Flera länder i Europa har tagit bort sina lagar om förbud pga att problemen bara flyttade sig till andra raser.
    Forgive me father, I have sinned
  • figurehead
    delirium skrev 2011-02-23 11:21:50 följande:
    Har det visat sig någon skillnad i hundattacker i de länder där man förbjudit kamphundar? 
    Nej, de ligger kvar i samma antal.

Därför har Holland och Italien tagit bort sina rasförbud.
    Gott weiss ich will kein engel sein
  • figurehead
    delirium skrev 2011-02-23 12:43:01 följande:
    ah okej, intressant. 
    Men hur går förbuden till rent praktiskt? 
    Om man har en staff fast man inte får, blir den avlivad? Borde folk inte kunna ljuga och säga att det är någon blandras? 
    Jag kan inte exakt hur det funkar,

men som jag förstått det, så omhändertas hunden om du inte kan bevisa  att den är av en annan ras eller tom blandras. Och avlivas av veterinär.

Ett team inom BBC som jobbade med att spränga en hundkampsliga förde själva in en kamptränad Pitbull från Finland till England via Irland. Hunden var registerad som en Boxer Labbe blandis.

De var ute och gick med hunden i Liverpool utan att polis eller någon annan sa någonting. APBT har varit förbjuden i Storbritannien sedan 1991.
  • figurehead
    CarolinW skrev 2011-02-28 21:02:44 följande:
    kanske inte men då borde alla hundraser förbjudas och då funkar inte lagen om att förbjuda kamphundar. Alltså borde alla som vill skaffa hund gå en utbildning lr liknande.
    Tja, svenska schäferklubben har ju infört sin utbildning av nya schäferägare.

Och det borde fler rasklubbar ta efter.

Lösningen på hundbett och skador orsakade av hundar är inte förbud. Det är utbildning av ägarna.
  • figurehead
    trollkarl skrev 2011-03-01 08:07:14 följande:
    @figure

Svenska schäferklubben som i tv för ett par års sen med aschberg tyckte att rasstandard var när hunden knappt kunde gå pga sönderavlad rygg, höfter etc? Ja dom e ju kanonbra.. *not*
    Bättre med en oberoende part.
    Nja, det var väl mer utbildningen av hundägare jag syftade på.

Sen är väl Schäferklubben ganska medveten om att man avlat helt felaktigt och försöker numera ha andra linjer. Men det är en helt annan diskussion
Svar på tråden Förbjud dessa jävla kamphundar!