Inlägg från: figurehead |Visa alla inlägg
  • figurehead

Förbjud dessa jävla kamphundar!

Citat verkar fungera lite som det vill.

Till Faber,

Jag har försökt hävda i flera dagar att det är just okusnkap dvs ägarfrågan som är nyckeln i det här problemet.

Du däremot är helt låst vid tanken att stora hundar gör skada.

Om man utbildar och informerar okunniga ägare så bör väl ändå totalt sett bitolyckor minska i antal eller?

• figurehead
    Joppis skrev 2010-05-05 21:00:29 följande:
    Det finns inget som heter "Människoaggressivitet". Det är ingen egenskap. Det låter illa det ordet...."Människoaggressivitet"...
    Ok, vad ska man kalla det då?

Det är ju trots allt skillnad på instinkter hos en APBT och en Rottis.

APBT är avlad för hundkamp mot andra hundar och Rottis att vakta även mot människor.
  • figurehead
    Faber skrev 2010-05-05 21:04:37 följande:
    De kanske minskar men hur mycket och kommer vinsten att ätas upp om en ras blir för populär? Däremot vägrar jag acceptera att en Chihuhua är lika farlig som en hund på 30 kg. vilket folk här hävdar, den enda gångend det skulle vara riktigt var om man kunde säga att hunden inte kommer att bita med 100% säkerhet.
    Vad menar du med din fråga? Vilken vinst?

ALLA vinner väl om ALLA hundägare blir mer kunniga
  • figurehead
    Linsen skrev 2010-05-05 21:34:06 följande:
    Har en renrasig "kamphund" (och nu menar jag dem som tidigare avlats fram i det syftet) fortfarande fördelar av sitt förflutna arv ifall den hamnar i slagsmål med en annan hund av mer familjehundssort? Eller är det helt bortavlat?
    Jag förstår inte frågan riktigt,
  • figurehead

Linsen,

Bullterrier är en egen ras och godkänd av SKK.

Nej, man har inte avlat bort de egenskaper som man ville h fram i en bra kamphund. Det finns kvar mer eller mindre.

Så här skriver Thomas Ryding, hela artikeln är publicerad i tidningen Polishunden och kan läsas i min länk nedan.

"Slutligen för att kunna handskas med en pit bull under kamp, då hunden var mycket upphetsad och kanske även skadad, krävdes en hund med en osedvanlig nervstyrka och vänlighet mot människor. En sund pitbull biter normalt aldrig en människa ens i en sådan situation.Om man således sammanfattar karaktären hos en pitbull terrier kan man säga att den är ett konditionsfenomen som aldrig ger upp och som besitter stor mental och fysisk styrka samt är ytterst vänlig mot människor."

www.pitbull.se/pitbull_information/foersoek_till_objektiv_analys_av_amerikansk_pitbull_terrier.html

• figurehead

Faber,

En hund "söker" inte bett mot halsen, den biter mot det den kommer åt vid det tillfället. Oftast händer eller armar.

• figurehead

Faber,

Ja, men hunden biter i det den kommer åt, den söker inte något specifikt mål.

Jag tolkar dig och dina svar i tråden som att en hund är en missil låst på halspartiet på en människa.

• figurehead
    Linsen skrev 2010-05-05 22:19:50 följande:
    Oavsett vad man tycker om saken så tror jag att det är dags att plocka bort skygglapparna innan det är försent. Innan man hamnar i en sådan situation som man bl.a har i England, USA och nu även Danmark. Det går inte att komma ifrån att vissa av dessa raser som går under namnet "kamphund" har lyckats döda människor och även barn. Och än värre antal har blandmixar av dessa raser stått för. Att skydda sin ras i blindo hjälper ju inte framtiden det minsta, att bara hata raserna utan att ta åt sig fakta hjälper inte heller det minsta. Jag vet att jag i allafall att jag skulle känna mig bra mycket tryggare om jag visste att varje hundägare hade fått kämpa lite för just sin hund och fått ett erkännande på att just han/hon kan sin ras. Ett stort plus på vägen är ju även vetskapen att djuret i sig har en större chans att komma till ett vettigt hem.
    Och att man i Italien och Holland har tagit bort kamhundsförbudet eftersom att att det inte har haft effekt är nåt vi helt ska strunta i eller?

Har du läst länken jag skickade till dig om Calgary?
  • figurehead

Faber,

Igår var du emot förbud, och idag verkar det som att du vill förbjuda alla hundar över 20 kg eftersom de orsakar så fasansfullt mycket mer skador än hundar på 10 kg.

Är det inte mer produktivt att försöka undersöka VARFÖR alla hundarna har bitit?

Varför kopplar du hela tiden ihop stor hund = lemlästning?

För visst måste vi väl vara överens om att det ändå är en liten andel hundar oavsett storlek som faktiskt biter en annan hund eller människa?

Svar på tråden Förbjud dessa jävla kamphundar!