Inlägg från: CarolinW |Visa alla inlägg
  • CarolinW

Förbjud dessa jävla kamphundar!

Det är inte hundarnas fel! Står jag fast vid, jag har skaffat mig en "kamphund" en rottis och vi har dessutom barn!
    Det är helt och hållet ägarnas fel och lösningen är inte att förbjuda "kamphundar" som dom så fint kallar det! Man får la gå på kurs och få ett certifikat lr nåt för att få skaffa hund istället! Bli tvungen att gå med i kurser med hundarna för att lära sig hantera dom!

Men jag tror att det är som så att dessa hundar som har hamnat under kategorin "kamphundar" köps utav fel människor just för att det anses tufft!
    Min svärmor hade en jätte go Labrador som bet och höll på, tills dom fick ordning på den!

Så det är helt och hållet ÄGARNAS FEL som skaffar en hund med ett psyke dom inte klarar av att hantera!

• CarolinW

Det som irriterar mig är personer som inte kan ngt om hundraser! Att säga att vissa hundar är kamphundar när dem inte är det visar brist på kunskap. Själv har jag en rottweiler som oftast tas för kamphund vilket är så fel då det är en brukshund. Men ja, dem har starka käkar vilket ofta blir fel när dem går till angrepp av ngn anledning!

• CarolinW
    bananflugekärlek skrev 2011-02-26 09:07:51 följande:
    En rottweiler bet ihjäl en annan hund ute på gatan där jag bor nu i veckan, helt galet sjukt är vad det är. Förvisso ägarnas fel helt och hållet, men hur ska man komma tillrätta med detta då? Hundkörkort?
    Ja, varför inte. Låt blivande ägare gå i kurser INNAN dem skaffar hund. Lära sig mer om hundrasen dem ska skaffa och vad just den rasen behöver för att stimuleras mentalt. Kan ju inte hindra alla idioter som inte ska ha hund men det kanske kan förebygga. Och förhoppningsvis få bort misskötsel utav hundar. Sen tycker jag att det borde vara krav att gå på valpkurser och sådant, det är dyrt men det är inte billigt att skaffa och äga hund ändå.
    Pussakaninen skrev 2011-02-26 10:05:59 följande:

Amstaff är också en brukshund.

Har ingen koll på det men det ä riktigt fina hundar. Skulle sj vilja ha en men jag vill dock ha mer erfarenhet utav hund innan jag skaffar en amstaff just för att jag vill kunna träna dem rätt. Kan dock erkänna att en rottweiler som första hund inte är den lättaste hunden men jag lär mig.
    Pussakaninen skrev 2011-02-26 18:29:08 följande:
    Folk går endast på utseendet. Till och med min Söta lilla blandras kille som är en blandning mellan working kelpie & tollare har blivit kallas för farlig kamp hund -.- ni som inte vet hur olika raser ser ut kan ju googla. Men tollare ser ut som en mini Golden, kelpin vet jag inte riktigt vad jag ska jämföra med, ser lite ut som en liten schäffer
    Kamphundar användes för länge sedan bland annat för att anfalla större djur som var fastbundna. Tror det var tjurar. Ni kan tänka er hur deras mentalitet var tvugna att vara. Inte ge sig, kämpa fast att man är illa skadad. Det är om jag inte minns fel hur dem är menatalt, rasen i sig alltså. Man kan inte ha en hund som mentalt är svag att anfalla tjurar som lätt kan ha ihjäl dem.
  • CarolinW
    Katty skrev 2011-02-25 21:46:33 följande:
    Förbjud hellre människor som inte är kapabla till att ta hand om eller uppfostra djur, rätten att köpa djur.

Det är aldrig någonsin hundens fel att ägaren uppfostrar den till en idiot. Jag känner flera med pitbulls som är sjukt mycket mer familjära och gosiga än andra hundar, och varför skulle inte en labbe, golden eller tom en chihuahua inte kunna bete sig precis lika illa eller värre?
    Min svärmor hade en labbe och han börja kampa. Fick dem träna bort så alla hundar är kapabla till allt bara det att vissa raser är starkare så dem kan lättare skada lr ha ihjäl än en liten chiuaua.
  • CarolinW
    trollkarl skrev 2011-02-28 08:02:18 följande:
    @caroline

Kamphundar som benämning finns inte. Isåfall får man ta med schäfer som jagade tyskar under andra världskriget, eller labb eller tax som toppar bitstatistiken i Sverige.
    Det är inte hur bitglada dem är som jag syftar på. Utan hur villiga dem är att kampa till döds.
    www.google.se/&biw=1152&bih=579&q=kamphundar++svenska+kennelklubben&aq=f&aqi=&aql=&oq=&fp=7169f0f1d94a152f

Översta länken hitta jag en del fakta
  • CarolinW
    trollkarl skrev 2011-02-28 11:09:05 följande:
    @caroline

Kan få vilken hund som helst att vilja "kampa" till döds. Det har inte med det att göra,
    kanske inte men då borde alla hundraser förbjudas och då funkar inte lagen om att förbjuda kamphundar. Alltså borde alla som vill skaffa hund gå en utbildning lr liknande.
Svar på tråden Förbjud dessa jävla kamphundar!