Inlägg från: ChokladMoshin |Visa alla inlägg
  • ChokladMoshin

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

ChokladMoshin skrev 2010-05-23 23:56:52 följande:
    Jag hade absolut inte orkat det så tätt inpå open.Tråkigt då det är din bästa vän, men du måste ju känna efter open hur mycket du orkar.Å andra sidan kanske du är jätte pigg.
    Kan ju tillägga att jag kände mig jättepigg och alert, men när jag väl började göra nånting så blev jag helt utmattad och kan fortfarande bli.
    Opades 20/4.
  • ChokladMoshin
    Queenie70 skrev 2010-05-24 17:50:06 följande:
    Alltså SHIT va jag irriterar mig på BMI måttet. Jag har gått ned nästan 50 kilo. Folk som ser mig säger att jag inte borde gå ned mer. JAg ser helt normalviktig ut nu. Drar storlek 44, nyckelbenen sticker ut. Visst mager är jag inte. Men enligt mitt BMI så ligger jag kvar på FETMA status. Det är inte klokt. För att komma ner till strax under Fetma och ligga på den övre skalan av övervikt behöver jag gå ned 10 kilo till. För att hamna på den övre skalan av normalvikt ska jag ned 20 kilo till. Och det säger jag er gott folk att skulle jag gå ned 20 kilo till skulle jag se anorektisk ut. JAg ger inte piss och skit för den där jävla BMI skalan. *tvi*
    LÅter ju galet.
    Jag ger inte heller så mycket för BMI  skalan.
  • ChokladMoshin
    Queenie70 skrev 2010-05-24 17:50:06 följande:
    Alltså SHIT va jag irriterar mig på BMI måttet. Jag har gått ned nästan 50 kilo. Folk som ser mig säger att jag inte borde gå ned mer. JAg ser helt normalviktig ut nu. Drar storlek 44, nyckelbenen sticker ut. Visst mager är jag inte. Men enligt mitt BMI så ligger jag kvar på FETMA status. Det är inte klokt. För att komma ner till strax under Fetma och ligga på den övre skalan av övervikt behöver jag gå ned 10 kilo till. För att hamna på den övre skalan av normalvikt ska jag ned 20 kilo till. Och det säger jag er gott folk att skulle jag gå ned 20 kilo till skulle jag se anorektisk ut. JAg ger inte piss och skit för den där jävla BMI skalan. *tvi*
    Grattis till alla tappade kilon förresten
  • ChokladMoshin
    JohannaL skrev 2010-05-24 18:06:03 följande:
    Vet inte hur du har det annars på dagarna men är du mamma ledig för 2 åringen normalt, så kan din man ta tillfällig föräldrapenning när du är sjuksriven, så spar ni på sem dagarna =) (bara ett tips)
    Går hemma med vårdnadsbidrag så det gick inte att bli sjukskriven, så han tog semester istället.
    Men tack för tipset
  • ChokladMoshin
    Mli79 skrev 2010-05-24 19:06:01 följande:
    En fråga till er som blivit OPade tidig morgontimma på Ersta, hur lång tid innan den tiden som står på kallelsen ska man vara där? Antar att jag får reda på det dagen innan när jag pratar med narkosläkaren, men är nyfiken Enligt kallelsen blir min OP kl 07:00. Jag får lägga till lite extra tid till det eftersom jag ska lämna massa prover på forskningsenheten också. Är det ens lönt att man försöker sova något den natten? Jag menar, det tar säkert 20 minuter dit, + extra tid för forsket + att jag ska duscha hemma innan osv... blir ju till att gå upp mitt i natten. Men det gör inget
    På min kallelse stod det kl.07, men när jag var där dagen innan så ändrade dom den till 09.
    Det var 2 utomlänspatienter som opades före mig och dom var där 07.
    JAg opades till slut runt 14.
  • ChokladMoshin
    74an1 skrev 2010-05-24 22:34:13 följande:
    På min kallelse stod det oxå 07.00. Visste att vi var två som skulle vara där den tiden, och att en av oss skulle bli opad först och den andra som tvåa. Jag blev tvåa, och satt i väntrummet och väntade på min tur. Tiden gick faktiskt fort. Under tiden fick jag träffa kirurgen, och han ritade på magen var han skulle ha sina hål. Träffade även en sköterska som ställde lite rutinfrågor. Sen var det dax att byta om, jag fick mina tabletter med lugnande och en del andra. Fick lägga mig på min säng och vila tills det var dax. Klockan hann nog bli närmare 10 skulle jag tippa. Chokladmoshin har nog bättre koll på just den detaljen . Jag sov på Ersta hotell natten innan, och hade ställt klockan på 05.00 för att inte behöva stressa. Sen satt jag i lobbyn tills det var dax att gå över gatan till sjukhuset. Mitt tips är att du försöker sova lite i alla fall. Önskar dig all lycka till. Kommer att gå jätte bra. helt övertygad!
    Eller hur
    Det kan nog stämma, för jag hade inte suttit där länge när du fick gå iväg i din fina skrud
  • ChokladMoshin
    FiaLisa75 skrev 2010-05-25 11:15:46 följande:
    En fråga till er som är opade:Har ni förändrats något i erat sätt? Alltså i humöret?Min man är livrädd för att jag kommer att bli tjurig, grinig och irriterad av att inte få äta som tidigare. Antar att han jämför med de gånger jag bantat med hjälp av bl.a. cambridgesoppor.Har försökt tala om att det här är en helt annan sak.Gav honom följande exempel:"Då var magsäcken stor som en fotboll och jag fick äta som en golfboll - klart hungern finns kvar och att irritation kan uppstå.Efter open är magsäcken som en golfboll och jag ska äta som en golfboll - blir mätt, känner ingen hunger eller sug och behöver därför inte bli irriterad."Håller på att bryta ihop då han är så negativ till open - det tär på förhållandet....
    Har frågat folk i min omgivning, lite tidigt än då jag bara varit opad i 5 veckor, men dom säger att det gått åt det positiva hållet.
    Att jag är piggare och gladare.
    Tråkigt att han är neg. inställd, man behöver verkligen allt stöd man kan få.
    Håller tummarna att han ändrar sig.
  • ChokladMoshin
    FMEmbla skrev 2010-05-25 14:56:51 följande:
    Spännande med alla er som opererat sig idag.. roligt med direktrapport dessutom! En sak jag funderat över när jag läst om alla som står och köar och köar länge, flera månader och ibland kanske t o m i år.Varför använder ni er inte av vårdgaranti och Fritt vårdval i annat landsting? Är det värt väntan att stå kvar för att man vill bli opererad på "hemmaplan" eller är det så att ni inte får flytta er remiss utomsocknes?Lite nyfiken bara hur det ligger till..
    Vårdgaratin funkar ju tyvärr inte för alla, gjorde det absolut inte i mitt fall.
    Flyttade min remiss själv till annat sjukhus, dock inomläns.
  • ChokladMoshin
    lisalove skrev 2010-05-25 20:11:07 följande:
    Ni som har bott på Ersta hotell, vad kostade det? Jag ska förhoppningsvis ha mamma el en vän med mig så det kan ju vara bra att veta. Såg priserna på hemsidan, men tyckte det var dyrt, finns ingen patient rabatt?
    Prisvärt och nära boende
    Ersta konferens & hotell kan, i mån av plats, erbjuda fördelaktiga priser på hotellrum för dig eller anhöriga.
    Ring 08-714 63 41,
  • ChokladMoshin
    FMEmbla skrev 2010-05-25 20:16:12 följande:
    Kanske dum följdfråga då: Varför funkade det inte? Men FVV måste väl ändå funka? Ok, om man fått en nekad remiss, men annars?
    För att vårdgarantin inte är en lag och vissa sjukhus helt enkelt inte bryr sig.

Har fort. inte fått tid för bedömning på det första sjukhuset, trots att dom haft min remiss i snart 8 månader......
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)