Inlägg från: ChokladMoshin |Visa alla inlägg
  • ChokladMoshin

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Malleballebuse skrev 2010-06-04 08:14:38 följande:

Funderar lite på det här med lugnande innan op.
    Är det mera regel än undantag att man tar det?
    Jag känner nog att jag vill vara klar i knoppen och har aldrig tagit lugnande innan operationer förr.
    Morfin efter däremot vill jag alldeles säkert ha och jag har ju turen att må bra av morfin.

Jag fick nån cocktail av tabletter innan open och där i fanns ngt lugnande, men eftersom jag kräktes upp allt några minuter efter jag tagit dom så hann den ju inte verka
    Efteråt så ville dom stoppa i mig en massa sm.stillande men eftersom jag inte hade ont så slapp jag, fick bara Panodil.
  • ChokladMoshin
    MuSiCLoVeR skrev 2010-06-04 14:07:21 följande:
    Tack för ditt svar!

Ngr fler som vill kommentera?
    Tänkte köra med hormonspiral.
  • ChokladMoshin
    74an1 skrev 2010-06-05 13:07:59 följande:
    Bor i Gävleborg, och jag opade på Ersta sjukhus 20/4. Nu har jag fått kallelse till Kirurgen på Gävle sjukhus de 8e. Skulle ta blodprover senast en vecka innan...... Nu har jag inte hört om någon annan som blivit kallad. Kan det vara så att jag står kvar i Gävles kö, eller vad vill dom träffa mig för?? Är det någon som kan ha koll på vad dom vill Flört Har ju redan haft mitt uppföljningssamtal efter sex veckor med Ersta... Kanske måste ringa på måndag och höra, eftersom det inte framgår i brevet vad jag ska göra där!! Hoppas ni förstår vad jag menar. Blev lite rörigt!! Stor kram till er alla i det underbara vädret Solig
    Kan nog vara så att du står kvar i deras kö.
    Jag står kvar i kö till Sös trots flera mail och tele.samtal att jag redan kallats och opats på annat sjukhus.
  • ChokladMoshin
    Tinzi skrev 2010-06-06 17:56:19 följande:
    Hej hopp!

En fråga: jag ska OP 15 sep på Sophia. Ska gå ner 7 kg tills dess. Hur mycket har ni gått ner i vikt på 14 dagar? hinner jag gå ner dessa kg om jag äter modifast i 14 dagar  enbart?
    Jag gick ner lite över 7 kg på 14 dagar, åt dock Cambridge.
  • ChokladMoshin
    vampyria2 skrev 2010-06-06 21:29:53 följande:
    Ni som är opererade och har gått ner en del tycker ni som mig att er kropp käns obehaglig Förvånad  jag får rysningar när jag helt plötslig känner ben och senor som jag aldrig har kännt tidigare. Kliade mig i nacken här om dagen och det var så obehagligt, kändes som någon annans nacke.
    Höftben och revbenen gör "ont" om man ligger förlänge på mage eller sidan, sitter man hårt så känner man svanskotan.
    La handen under hakan och till min förvåning så var jag inte mjuk där längre och det gick inåt, lika när man ska raka sig under armarna förr så buktade det ut nu har jag en armhåla ....haha jag låter säkert knäpp nu men det känns så konstigt, lycklig är jag förstås så jag gnäller inte Drömmer
    Förstår precis!!
    Jag har nån konstig benig känsla när jag sätter mig ner, min annars så mjuka stora rumpa har liksom blivit benig, tror alla 20 kilo jag tappat var från rumpan
  • ChokladMoshin
    frökenKAJO skrev 2010-06-07 18:07:55 följande:

En fråga till, fast angående maten.

Man ska ju äta allting så förtvivlat sakta numera, hur gör ni med till exempel ett knäckebröd? hur lång tid tar det ungefär? Tar ni en tugga (och tuggar långsamt och väl) för att sedan vänta ett antal minuter till nästa tugga, eller tar ni små mini-mini-bett och tuggar tusen gånger eller vad?

Det är samma sak där va, att man ska ta god tid på sig för att dels slippa dumping och dels känna sig mätt?

Jag äter en knäckemacka på max 5 minuter, dels för att det inte tar längre tid och dels för att den blir ju alldeles mjuk och äcklig om den får ligga i 30 minuter
    Äter jag lagad mat så tar det ca 20-30 minuter, men de flesta mellanmål tar max 10-15 minuter.
  • ChokladMoshin
    frökenKAJO skrev 2010-06-07 19:20:44 följande:
    Tack, skönt att höra. Börjar bli skitless på att sitta och tugga mjukt knäckebröd...
    Hihi, förstår vad du menar.
    Var försiktig i början men sen gick det undan
    Åt precis en knäcke med makrill i tomatsås på 4 minuter Skäms
  • ChokladMoshin
    Tinzi skrev 2010-06-08 09:35:09 följande:
    Oki, saken är den att jag ska ha tjejfest den 31 Juli dvs 15 dagar innan OP. har inte unnat mig ngt kul på säkert 1,5 år och kommer inte kunna festa/äta på ett bra tag så ville ha en utekväll m. tjejerna för första/sista gången på länge.

Men jag kanske kan byta ut en måltid i 2 veckor innan eller så och köra enbart modifast sista 2 veckorna....vad händer om man bara gått ner 6,5 kg lixom?

Och vad är cambridgde? (kommer iof köra modifast iaf då jag redan har ca 60 påsar i frysen men men)
    Jag skulle i så fall flyta 3 veckor innan och ha festen och unna mig ngt gott då.
    Tror ju dock inte dom nekar om du gått ner 6.5 istället för 7 kg, men olika sjukhus är olika hårda.
  • ChokladMoshin
    Mli79 skrev 2010-06-08 18:07:25 följande:
    Jag har för mig att det var någon här i tråden som hade problem med diarré efter operationen, kan ni hjälpa mig minnas vem det var? Ända sedan min lite för snabba naturdietslatte till lunch åker allt jag dricker ut med raketfart och magont. Nån som har haft likadant?
    Jag fick det.
    Om jag äter yoghurt eller mjölk eller så, får magknip och efter en liten stund är det bara att inta sittposition på toa....
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)