Inlägg från: ChokladMoshin |Visa alla inlägg
  • ChokladMoshin

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Men fy vad trögt det går med viktminskningen efter op.
    Flöt 2v. innan op och gick ner 7,4 kg.
    1:a veckan efter op gick jag ner 4,4 kg, 2:a veckan 1 kilo och nu har jag gått upp 0,6 kg.
    Fattar ingenting, äter på regelbundna tider och får i mig all vätska.
    Blir lite besviken, ok man kanske inte rasar i vikt som vissa gör, men gå upp så snart efter op....
    Och ingen mens eller så på gång heller.

Nån mer det går trögt för?

• ChokladMoshin
    annica26 skrev 2010-05-06 10:33:42 följande:
    jag stod stilla under en 3,5 veckas period, gick tom upp 1 kilo en vecka..så tråkigt..=(..
    Trist, men var det så kort tid efter op?
    Man blir ju nojjig att man ska vara den få procent som op inte funkar på.
  • ChokladMoshin
    snart 4 skrev 2010-05-06 10:34:30 följande:
    jag opererades den 10 mars och har gått ner 12kg. är det lagom eller gör jag något fel? trodde jag skulle gå ner snabbare...
    Dom säger väl att det bästa för kroppen fysikst och psykiskt är att gå ner 0.5-1 kg i veckan och det har väl du gjort.
    12kg är ju jättebra jobbat.
    Det är bara det att jag blir väl lite stressad av allas jätteviktminskningar i rask takt.
  • ChokladMoshin
    blyg viol skrev 2010-05-06 10:39:13 följande:
    Ja kära du jag är en trögis med!!!! Lovar dig det. Håll ut det blir bara bättre iaf det är ju DIN resa inte alla andras! 
    Näe, jag vet.
    Men jag jämför ju med mina tidigare, dock misslyckade, försök till att gå ner i vikt.
    Tex. 10 veckor på REductil gick jag ner 24 kg.
    Vet ju att op:en inte är en mirakel kur i sig utan mycket mer ska till.
    Blir till att dra fram motionscykeln och ta sig en tur varje morgon
  • ChokladMoshin
    blyg viol skrev 2010-05-06 10:44:21 följande:
    Jag vet vad du menar men Reductilen fungerade ju inte bestående detta är ju det 
    Precis. Finns ju en anledning att man gick till beslutet för en op senare.
    Men som sagt totalt 12.8 kg på 4 veckor är jag superglad över och hoppas det rullar på.
  • ChokladMoshin
    blyg viol skrev 2010-05-06 11:26:04 följande:
    Har en rastlös period själv nu, men kanske tar det med ro att jag är en trögis. Det då jag tappade jeansen igår mitt i stan, nästan som i den där fåniga reklamen, tur att jag hade snygga trosor. Det var pinsamt men va fasen behövde tokskratta och det gjorde jag med och resten av omgivningen. Har en liten kamp med den mentala sidan just nu inte så att jag mår kadaver men är liksom lite nervös och rastlös och vill inte vara bunden av ngt som inte gör mig tryggare. Jag tror det är tillräcklig spänning att ha denna transfomation vill parkera lite annat som händer runt mig nu och bara deala med att få vara glad för operationen. Är det ngn som känner likadant?
    Fniss, hade ju varit en syn Tur du kunde skratta åt det.
    Hoppas du finner ro att ta hand om dig i första hand.
  • ChokladMoshin
    storkvinnan9901 skrev 2010-05-06 11:28:38 följande:
    Måste bara skriva av mig för jag blev åter igen lessen när jag åkte buss här i Lund idag när jag skulle hämta ut sprutorna , en liten kille med sin mamma brister ut och pekar och säger högt _fy fan vad fet hon är till mig...En sak är väll positivt att det var ett barn denna gången och ingen ungdom eller vuxen.Så himmla trött på det, blev lite spärrad att verkligen gå ner nu så operationen äger rum den 25 maj...Men det är ju inte bara därför jag gör denna operation, har en del följdsjukdomar som väntar om jag inte gör den+ en massa ärflig fetma  med mera...sen + för hälsan så klartFelet är att jag måste åka mer buss, buss till vårdcentaralen och ta det sista blodprovet och sen då på operationsdagen buss till k-rstad och sen kanske buss inne i k-stad...urk ja dessa bussar...dessa folkÄr jag den enda som råkar ut för detta?många kramar
    Jag har råkat ut för en massa kommentarer, mest från ungdomar eller gubbar.
    Men det skakar jag av mig, har aldrig tagit åt mig.
    Jag blev så mobbad i låg- mellan- & högstadiet att jag blev liksom härdad.
    Tyckte mer synd om dom som mobbade för dom hade verkligen problem, jag var ju bara lite tjock tyckte jag.
    Men å andra sidan har jag aldrig mått psykiskt dåligt av min fetma.
    Men bry dig inte om dom, dom har mer problem och fördomar som dom borde jobba med.
    Och jag skulle skämmas ögonen ur mig om ngt av mina barn kläckte ur sig ngt sånt så jag skulle be barnen be om ursäkt ögona böj.
  • ChokladMoshin
    litenkisse skrev 2010-05-06 21:18:55 följande:
    Opererades i tisdags, eller de har ju åtminstone gjort fem hål i magen, det syns ju och det gör lite ont. Inte farligt alls. Men jag undrar om de glömde dela magsäcken?? Jag har inga som helst problem att få i mej flytande, har enkelt druckit mina 1 1/2 liter idag, känner inte att det tar emot/tar stopp alls. Så ska det väl inte vara? Är ju givetvis glad över att jag mår så pass bra, men undrar om det inte kommer att funka på mej. Hur har det varit för er andra?
    Har varit op:Ad ca 2 veckor och jag kommer ihåg att flytet på sjukhuset var jobbigast, vatten gick ok och lunchsoppan.
    Men yoghurt, juice och saftsoppor tog tvärstopp och gör det fortf.
    Dels tycker jag allt är för sött sen tar det liksom emot, får obehagskänsla.
    Har inte kännt hunger sedan morgonen på min op-dag.
    Blir inte direkt mätt heller som innan utan känne mer en behag känsla att det räcker.
    Mäter upp mina 2 dl och äter väldigt sällan upp det, blir ca 1,5-1,75dl.
    Men sen är det ju jätteolika för alla.
    Har tex. tappat sötsuget helt vilket är såååå skönt.

Mamma frågade mig igår vad jag saknar mest efter min op.
    Att sova på mage sa jag och då började hon asgarva, hon var säker jag skulle svara på choklad.

Lycka till, kommer gå toppen ska du se!
  • ChokladMoshin
    babytime skrev 2010-05-06 22:46:09 följande:
    Hejs.Har idag kommit hem från sjuksängen, opererades i tisdags o de går ganska bra, men va lite nyfiken på va ni andra "stoppar" i er för flytande o hur kan en dag me flyt se ut för er??
    Så här kunde min dag se ut:
    07.30-08 ½ banan mixat med mjölk el. mannagrynsgröt med äppelmos
    10  Filmjölk
    12  Keldasoppa med typ fetaost, kalkon eller kyckling.
    14 Frysta hallon mixat med mjölk
    16 Filmjölk
    18 Keldasoppa eller hemgjord grönsakssoppa
    20 Mjölk mixat med nån frukt
  • ChokladMoshin
    snart 4 skrev 2010-05-07 11:00:51 följande:
    funderat på en sak....min läkare på ersta sa till mig att med den nya tekniken dom har nu så kan man inte töja ut magsäken nu... han menade att dom skar av magsäken och om den skulle börja töja så töjs den på en muskel.. då med skulle det inte gå och man skulle få jätte ont innan den ens börjat töja.... är det sant? är lite orolig att man ska töja ut den sedan... många har ju gjort det....
    Numera gör dom ju den lilla magsäcks fickan av den delan som är minst töjbar, det går att töja ut den minimalt, men inte direkt märkbart.
    MissMissie skrev 2010-05-07 09:21:28 följande:
    Jag var så glad att mitt sötsug hade fösrvunnit, tills igår då jag väntade lite för länge mellan 2 mål - då kom både hunger och sötsug som ett brev på posten. Har varit opererad i 3½ vecka nu, och det är väl bara att inse att man måste hålla stenhårt på att äta varannan timme. Det sägs iofs att det tar minst 100 dagar innan man blir kvitt ett beroende, men jag vill inte känna sötsug så länge om jag inte sköter mina måltider. Det kommer att gå mig på nerverna.
    Tråkigt att sötsuget kom smygandes sådär.
    Själv har jag tagit bort ett mellanmål, äter 6 ggr om dan nu, fick inte ihop det praktiskt med 7 mål om dan. Men det funkar bra för mig.
    Men sen drickar jag ganska mycket vatten emellan mina mål, kanske därför jag inte blir sugen.
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)