Inlägg från: Nice Girl Wrong Place |Visa alla inlägg
  • Nice Girl Wrong Place

SD - Främlingsfientlighetens ansikte!

Joppis skrev 2010-05-11 10:06:48 följande:
    Och vad händer/kommer att hända om bara "missnöjet" växer?
    Enligt SIFOs undersökning dec 09, anser de flesta svenskar att invandringen inte är negativ.
    Det, i kombination med det jag presenterade från BRÅ, ang en markant lägre brottslighet hos andra generationens invandrare, gör att jag faktiskt inte alls tror att missnöjet kommer växa. Tvärtom.

Vi har haft en intensiv period, med många invandrare under mycket kort tid (mkt pga kriget i Irak) och det tar ett tag för detta att "stablisera".

Om det blir som du tror, att missnöjet växer, så får väl SD fler röster.
    Sedan, om de får något att säga till om, så tror jag att de kommer möta svårigheter.
    Bara att genomföra det de pratar om i sitt partiprogram, skulle jag påstå näst intill omöjligt. De lever i en värld och verklighet som inte finns och som endast ett fåtal % av den svenska befolkningen stödjer.
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Maxipaxi skrev 2010-05-11 10:10:14 följande:
    SD presenterar EN lösning på de problem som den höga invandringen skapar, nämligen att drastiskt minska invandringen f.n., och att de invandrare som finns här, måste anpassa sig till den svenska kulturen.Det kan man välja att stödja eller inte.Å andra sidan kan man säga att riksdagspartierna inte har någon plan alls för att lösa invandringsrelaterade problem; kanske ser de inte några problem som har med detta att göra överhuvudtaget.Det är ju därför som SD får ett relativt stort stöd numera, för att relativt många tycker att SD:s metod verkar vara en god metod.
    Jag tror att många som inte röstar på SD, vill reglera invandringen och i stort sett alla, förespråkar integration.
    Problemet med SD är att de går steget längre, skyller på främmande kultur, men hade fram till 03 ett total förbud på utomeuropeiska adoptioner och vill fortfarande i dag, begränsa dem till ett minimum. Handlar det fortfarande om främmande kulturer, eller något mer skrämmande än så?
    De förespråkar också assimilering framför integration, men vi har redan i en annan tråd etablerat att ingen kan sammanfatta vad en invandrare ska assimileras till.
    Att säga "följa lagar och lära sig språket" är inte assimilation. Det är ett självklart inslag i integrering.

Sedan tycker jag nog visst att andra partier behandlar frågor om integration och invandring, de har bara inte gjort det till sin huvudfråga.

Och ang det sista du säger, att många tycker att SDs metod är en god metod...
    Nu har jag ju ingen solid källa på mitt påstående, mer än samtal med ett relativt stort antal SDsympatisörer, där man egentligen inte alls är säker på vad SDs metod egentligen är.
    Man läser "Vi vill ha Sverige tillbaks" och får en patriotisk tår i ögonvrån...
    Men insatt i deras politik, har jag träffat väldigt få sympatisörer som är och det tror jag ganska många fler kan skriva under på.
    Detta är faran med ett missnöjesparti. "Skit samma om deras politik är speciellt smart, genomtänkt eller logisk, jag är sur och missnöjd."
    Lite så som det pratades om när Obama vann valet, att han fick en enorm skjuts av faktumet att folk var så sjukt trötta på Bush.

Allt jag säger är att det är lätt för ett missnöjesparti att ragga röster hos folk som "fått sin cykel stulen av en turk" utan större eftertanke.

Sedan säger jag som sagt inte att man ska underskatta dem och vad de åstadkommit. Men det är en annan diskussion.
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Roze skrev 2010-05-11 11:10:47 följande:
    Just nu känns det som om jag ställer frågor som jag nog inte kommer få svar till men visste ni att när det var arbetskraftsinvandring så var invandrarnas brottslighet mindre än svenskar? Till och med hälften än svenskar? Tycker ni inte att istället för att sprida propaganda så ska man istället få dessa "invandrare" i arbetsmarknaden? Eftersom statistiken visar att brottsligheten sjunker när folk är sysselsatta så vore det kanske en lösning istället för att göra livet ännu mer surt för dessa redan utsatta människor?
    Det är sådana här lösningar och förslag som sticker hål på människors främlingsfientliga bubbla.

Hittar man en lösning kan man inte längre skrika "åk hem" och då blir man sysslolös
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Joppis skrev 2010-05-11 11:25:29 följande:
    Tror inte dom störs sig så mycket på pizzabagaren då många av dom blir rejält upptaxerade varje år (blir så när man bara slår in varannan pizza i kassan).Tror för övrigt att det är långt ifrån arbetslösa som röstar på SD. Snarare tvärtom. Välbärgade svenskar tror jag mest på faktiskt.
    Det är inte vad undersökningen visar.
    Tvärtom.
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Joppis skrev 2010-05-11 11:19:56 följande:
    Hur ska vi sysselsätta alla Svenskar då? Ska vi prioritera att sysselsätta invadndare för att få ner brottsligheten?
    Iom en lyckad integration går jobben till de som förtjänar dem, är kvalificerade och vi slipper importera läkare från Polen och ta de som invandrat istället.
    Effektivitet!

Ur I väntan på Sverige, artikelserie publicerad i DN,

"I decennier har staten registrerat vilket kakel som Svensson har i sommarstugan samt när han onanerade för första gången. Ingen aspekt av vårt leverna har befunnits för trivialt för centralbokföring. Men att de flyktingar som Sverige tar emot har ett yrke, det har samtliga myndigheter råkat missa. Det är förstås ingen slump. Det är ett mönster. Att få syn på det är ett första steg till förståelse av integrationsmönstret"

I stället för att integrera, satsa på yrkes SFI osv, att ta hand om de resurser vi får av invandringen, så utbildar och importerar vi läkare, tandläkare osv, från t ex Polen, där de går igenom bekostade bootcamps i det svenska språket.
    Att vi har välutbildade flyktingar i massvis, går omärkt förbi. Det finns inget register över kvalifikationer eller yrkestillhörighet, vi har istället kirurger och tandläkare (bristyrke) som kör tunnelbanan.

Arbetslöshet frågan är en fråga för alla. Ingen bör ha prio i denna fråga. Vi lever alla i samma samhälle.
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Maxipaxi skrev 2010-05-11 11:50:27 följande:
    Det man måste lära invandrarna är att det är respektive individs ansvar att t.ex. försöka få arbete. Kan man nåt som någon kan tänkas vilja ha, blir man attraktiv på arbetsmarknaden."De polska läkarna" är ett exempel på medveten arbetsmarknadspolitik för att få ner lönerna. Denna politik är Alliansens och EU.s.Sd har f.ö. starkt kritiserat denna politik.
    "Lära invandrarna", det verkar vara en homogen grupp du talar om?
    Menar du att "Invandrarna" inte vet att det är resp individs ansvar att försöka få arbete?

En urbota dum generalisering.
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Maxipaxi skrev 2010-05-11 12:02:43 följande:
    Till dem som snackar om "rasism" och "främlingsfientlighet" i Sverige vill jag säga: Åk själv utomlands och försök skaffa dig ett arbete. Man hamnar direkt i underläge och måste vara bättre än de andra för att få chansen. Så är det som sagt överallt.
    Du snackar mycket om det där.
    Jag har bott och arbetat utomlands i många år och håller inte alls med om det du säger.
    I vissa avseenden är det nästan tvärtom. Svenska utbildningar slår ibland högre än andra länders.

Så nej, det är inte alls så överallt, det stämmer inte. Inte alls.
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place

Maxipaxi, du generaliserar och förenklar något enormt.

Roze skrev 2010-05-11 12:06:19 följande:
    Nu bär inte alla invandrarna BURKA, har en hemmadagis ( 8barn ), lagar enbart coscos, eller säger Marhaba istället för Hej till en svensk så dessa argument håller INTE heller...
    Exakt.
    Det är så sjuka exempel man måste ta till för att få sina fördomar att hålla.
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Maxipaxi skrev 2010-05-11 12:10:51 följande:
    Som sagt, som utlänning har man det alltid lite tuffare. Ännu har jag inte hört någon utlänning som talar klanderfri svenska, t.ex.
    Har du inte?
    Lever vi i samma verklighet?

Om du flyttar till ett annat land, så kommer du inte heller tala klanderfri utrikiska.
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Maxipaxi skrev 2010-05-11 12:15:45 följande:
    Först säger du att det är konstigt att vi inte lever i samma verklighet eftersom jag inte har mött nån som talar klanderfri svenska, och i nästa andetag säger du att man som utlänning inte kan lära sig det nya språket klanderfritt.Antingen är du dum eller så spelar du dum.
    Det var mer av ett personligt bedömande än något annat.
    Beautifully Human
Svar på tråden SD - Främlingsfientlighetens ansikte!