Nenne666 skrev 2010-04-25 23:47:07 följande:
Om man fortsätter att neka till folkets missnöje, så bäddar man för större klyftor mellan svenskar och invandrare. Och partier som SD kommer fortsätta att växa.
Men hur stor del av folket är då missnöjda med invandringen på det sättet du pratar om? Hur många av svenska befolkningen stödjer SD:s "lösningar"? Ca 95% beroende på vilken mätning vi lutar oss mot.
Det är ju faktiskt inte direkt några strömningar av missnöjda människor vi ser i landet, utan en liten del som skäller ganska högt.
Men de flesta inser inte alls att invandrare måste assimileras, eller att Sverige ska stoppa invandringen.
Sedan har du givetvis rätt om att SD är ett missnöjesparti, men jag efterlyser ändå perspektiv här!
Om det är något som skulle öka klyftor mellan "vi" och "dom" är det SD's politik, som gör tydliga skillnader på människor.
Det var lite det jag ville påpeka med min kommentar till din, om stadgade lagar.
Jag vände på tårtan och visade på att neka rätten till asyl (genom att t ex stoppa invandringen, eller kasta ut folk som "vägrar" SFI) är att inte respektera stadgade lagar.
Och det var ju just det du sa att vi måste (invandrare måste) respektera.
Nu säger du att klyftorna ökar om folk inte blir hörda, vilket såklart är rätt, MEN igen, finns det en motsägelse, SD skulle utan tvekan öka klyftorna mellan svenskar och invandrare.