Inlägg från: Nice Girl Wrong Place |Visa alla inlägg
  • Nice Girl Wrong Place

SD - Främlingsfientlighetens ansikte!

Mittnick skrev 2010-05-12 22:53:34 följande:
    Att vara avståndstagande kan nog benämnas att exludera, om man vill se det så.Jag hindrar ingen att tycka det de vill, ville bara poängtera att det du kallar exkludera inte alltid är negativt och unikt för människor som är främlingfientliga.(tycker fortfarande inte om det ordet)Jag har personligen aldrig varken tyckt, eller heller skrivit, att jag står för att "exkludera" en viss färg på huden eller religion. Religion för mig är tro och tro är något man bär inom sig, annat är handling vilket för mig är en annan sak.En fråga, hur kan du ifrågasätta någons tro och handling egentligen?Att jag gör det är inget jag direkt hymlar med om det kommer rakt riktade frågor, men jag skriker inte ut det heller, jag är rätt laidback.Men det känns som du inte vill att SD-väljare inte ska se sig själva som "mer" än andra, ändå verkar du övertygad om att ditt sätt att se på exempelvis hedersmord är det rätta.Om du växt upp där det är normalt så hade, högst troligt, även du tyckt att det är det och troligen ansett att de som inte tillämpar det inte är sanna människor.Vi alla uppfostras olika, även i Sverige, har olika bakgrund, har olika mål och visioner, har olika förutsättningar och drömmar, olika historia och utbildning...Den invandrarpolitiken som finns idag känner jag inte fungerar, att klumpa ihop folk och inte ge dem möjlighet att komma in i samhället är rent ut sagt diskriminerande och lutar själv åt främlingsfientlighet på något sätt...Jag tycker inte att det håller, politiken i sig att ta in men inte ta om hand skrämmer mig lite.Förstår att det kan sticka i ögonen på svenskar som kan ha det svårt när de ser att det uppenbarligen går att få pengar utan att "behöva" (läs: få) lyfta ett finger för att "förtjäna" det (förstå mig rätt)Politikerna själva skapar obalansen anser jag.Jag har inte haft det svårt men visst har det slagit mig att jag hellre skulle lägga pengar på något som för Sverige framåt istället för att bara få det att fortsätta stampa på samma ställe som ajg kan uppleva att det gör.Men nu kretsar inte mitt tycke runt invandringpolitiken i sig, den vännen som står mig närmast och funnits längst i mitt liv kommer inte från det här landet och hennes mamma, trots 35 års boende i Sverige fortfarande bryter och helst talar engelska så jag har inget riktat mot någon särskild hudfärg eller religion eller någon vision att stoppa all invandring och slänga ut folk på studs som inte har "vikingablod" Jag är inte tillräckligt insatt i ekonomin, kan inga siffror eller statistik men jag kan plus och minus, Sverige lever redan på lånade pengar och den typen av behandling våra politiker utfört gällande de flesta invandrarna i våra förorter är inget mer än utgift OM man nu pratar ekonomi.Och det är alltid det det handlar om i slutändan när det gäller politik.Pengar.
    Nej du har aldrig skrivit att du vill exkludera någon pga religion, hudfärg eller kultur. Men mina inlägg handlar mer om hur jag ser SDs politik.

Ang hedersmord, så är det knappast socialt accepterat egentligen någonstans. Folk som begår hedersmord i länder som många förknippar med just hedersmord, får ofta ordentliga straff. Sedan finns det alltid fristader, för allt, överallt. Men inte rent generellt.
    Jag förstår hur du menar, principen av det hela, men exemplet känns dåligt.

Det är främst SDs politik jag motsätter mig, inte väljarna.

Sedan är ju allt väldigt relativt, självklart vill vi alla att Sverige ska gå framåt men vi har det faktiskt ganska bra. Om man ser det stora perspektivet. Våra höga skatter har gett oss mycket som andra länder inte har, gratis skola, vård för alla, vi lever i ett helt och rent land. Det tycker jag faktiskt. Det räcker att lämna Sverige och ta sig ner i Europa för att förstå, att vi har det RELATIVT bra. Rent ekonomiskt.
    Jag ser inte ekonomin som ett hinder från att hjälpa, eftersom vi faktiskt kan tjäna på invandring. Vad som inte fungerar däremot, är precis som du snuddar vid, integrationen.

Så ang din syn på invandringspolitiken så är det nog många i tråden som håller med och det har vi också pratat om. Problemet är ju att SD inte alls innehar någon effektiv eller realistisk lösning på detta.
    Först pratar du om rätt sak på rätt plats och alla alla inte är lämpade för olika samhällen och sedan menar du att det handlar om ekonomin?
    Jag får dubbla budskap, eller är det en kombination?

Och när vi ändå pratar ekonomi, i en tråd som handlar om ett parti som inte haft en budget sedan 80-talet, så känns SD inte som ett parti man bör lägga sin röst på om man oroar sig över Sveriges ekonomi. Det är nog faktiskt deras största svaghet.
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Maxipaxi skrev 2010-05-13 14:20:39 följande:
    Jag vet inte hur det funkar riktigt här men jag antar att det är folk som anmäler inlägg som de inte tycker passar in, och sen raderas de via s.k. moderatorer. Dessa stänger sedan av de personer som de inte tycker passar in i debatten. Eller debatten förresten, det är ju mer av klubben  för inbördes beundran.Anledningen till att jag inte har svarat beror alltså på att man stängde av mig från FL och inget annat. Frågan är ju varför man då ska fortsätta att skriva nåt här. Det finns ju andra betydligt mer demokratiska fora att föra (riktig) debatt på.FL har således samma agenda som övriga etablerade svenska massmedier, d.v.s. att utestänga och behandla människor olika beroende på politiska ställningstaganden. Agendan handlar om att förtiga en del av verkligheten och att lyfta fram andra. Ta t.ex. nu trippelmordet i Härnösand, där en ännu icke-dömd man redan har fått sitt namn publicerat i alla de stora tidningarna. Han är svensk. Mördarna i Hjällbo, Landskrona och  Västerås har däremot inte fått sin identitet röjd i den etablerade pressen. De är invandrare och har utländska namn. Det försvarar sig t.ex. vissa chefredaktörer med att gärningsmannen i Härnösand ju har erkänt morden. Då skulle nån kanske säga att Mats Alm ju inte har erkänt men ändå fått sitt namn publicerat. Då svarar chefredaktörerna upp med att det i detta fall handlar om "allmänintresse". Och vad som är allmänintresse eller inte bestämmer givetvis dem.Som vi ser är hela informationsförmedlingen i det här landet manipulerad, med vissa få undantag. En av de få som verkligen söker berätta verkligheten bakom lögnen är Janne Josefsson. Se avslöjandet av korruptionen i Göteborg och kolla Valstugereportaget för en del år sen, där de utåt sett så invandringsvänliga moderaterna visade sig ha helt andra åsikter när de trodde att kamerorna och mikrofonerna var avstängda. De visade sig hysa rent rasistiska åsikter faktiskt, som för Sd vore helt främmande. Anledningen till detta är att de är vindflöjlar som inte vågar stå för sin åsikt i offentlighetenVi kan se att en ny nationell rörelse har vuxit upp här i landet. Trots indoktrineringen från etablissemangets sida har denna rörelse vuxit sig så stark att sannolikt kommer ett parti från denna rörelse ta sig in i Riksdagen. Den har således en mycket stor potential. Det skulle inte förvåna mig om Sd är lika stort som Dansk Folkeparti vid valet 2014.Troligtvis har rörelsens framgångar att göra med Internet och de möjligheter den kanalen erbjuder av informationsförmedling/debatt. Vi kan lita på att etablissemanget i framtiden kommer att göra allt för att inskränka tillgängligheten till Nätet, inskränka friheten att t.ex. starta upp web-sidor, ty demokratin betraktas som mycket farlig av den styrande klassen. Snart kommer det säkert att betraktas som ett brott mot yttrandefriheten att vara emot inskränkningar i tryck- och yttrandefrihet på Nätet. Moderatorerna här på FL har redan visat sin inställning i frågan.De två blocken, Alliansen och de röd-gröna hyser i princip samma ideologi, fast det kan skilja sig åt med några ören hit och dit. Sverige som politisk arena liknar i det mesta numera USA, där Demokraterna och Republikanerna i allt väsentligt tycker likadant, och alla andra politiska riktningar är a-priori diskvalificerade. Så behåller man ett status quo.Med detta lämnar jag nu detta forum. Det är helt enkelt ingen idé att diskutera dessa frågor ytterligare, åtminstone inte här, för då blir jag ju utslängd på nytt.
    Jag har blivit varnad och fått skrivförbud många gånger, det har knappast något med ens politiska ställning att göra utan hur man uttrycker sig.
    Är man skicklig kan man förmedla nästan vilka åsikter som helst.
    Att någon anmäler ett inlägg har väldigt sällan med en persons åsikter att göra utan hur han/hon uttrycker dem.

Synd att du inte valde att svara på inläggen som var riktade till dig, utan istället strosade runt i den välanvända offerkappan.
    Vi är många i tråden som efterlyser intressant debatt.
    Jag tycker varken vi varit otrevliga eller ryggdunkande.
    Jag har själv uttryck kritik mot invandringen i tråden, så har också BigDaddy. Så det är knappast dina åsikter som ogillats av läsare.
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Maxipaxi skrev 2010-05-16 13:10:41 följande:
    Är de det? Källa?
    Ja, det är de.
    Fram till 03 förespråkade de ett totalförbud på utomeuropeiska adoptioner. I partiprogramet i dag står det att de ska begränsas.
    Ska leta rätt på det och länka.
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place

"Sverigedemokraternas grundläggande inställning är att varje barn så långt det är möjligt skall få växa upp under goda förhållanden med sitt eget folk i sitt eget land. Då detta tyvärr inte alltid är möjligt skall viss utländsk adoption kunna tillåtas."

"Det nuvarande statliga adoptionsstödet skall slopas vid utländska adoptioner och delar av detta bör istället användas till insatser i syfte att ge föräldralösa barn i utlandet en möjlighet att växa upp med en far och en mor i sitt eget land eller kulturella närområde."

http://sverigedemokraterna.se/2010/04/29/familjepolitik/

2003 tror jag det var, de slopade totalförbudet. En politiskt medveten handling if you ask me. 

Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Maxipaxi skrev 2010-05-16 13:22:42 följande:
      Detta är det jag har funnit (sverigedemokraterna.se/2010/04/29/familjepoli.../): "I egenskap av nationalister inser Sverigedemokraterna den enorma betydelse som starka rötter och en trygg identitet har för varje barns utveckling. Sverigedemokraternas grundläggande inställning är att varje barn så långt det är möjligt skall få växa upp under goda förhållanden med sitt eget folk i sitt eget land. Då detta tyvärr inte alltid är möjligt skall viss utländsk adoption kunna tillåtas. I dessa fall måste dock stor hänsyn tas till den rotlöshet och de identifikationsproblem som dessa barn ofta drabbas av. Det nuvarande statliga adoptionsstödet skall slopas vid utländska adoptioner och delar av detta bör istället användas till insatser i syfte att ge föräldralösa barn i utlandet en möjlighet att växa upp med en far och en mor i sitt eget land eller kulturella närområde." Som vem som helst kan se finns det ingenting i denna text som har ett rasistiskt anslag.   Blackbird, kolla upp fakta innan du skriver nästa gång, så slipper jag göra det. Påstår man någonting bör man ha på fötterna!  
    Men det var ju i princip det hon skrev.
    Fam tills för några år sedan var det ett totalförbud som gällde, nu ska endast VISS adoption (utomeuropeisk) tillåtas.
    Vid utländska adoptioner ska det ekonomiska stödet slopas.
    Varför tror du att de resonerar så här, om det handlar om kultur?

Det handlar inte om att barnen ska växa upp med en far och mor i sitt "kulturella närområde". De utländska barn som adopteras är ofta föräldralösa och området överbefolkat. Detta att "hjälpa" folk på plats har länge varit SD's grej, men det går ju inte ihop med de senaste händelserna.

"Den enda summa Jimmie Åkesson preciserar är en nedskärning av biståndet med 10 miljarder kronor."
     http://mobil.aftonbladet.se/nyheter/article6855231.ab;jsessionid=F7AB7DA27633BD4A09B82F426D651209.mobila

"Biståndet är under attack i SD och flera ombud ville helt slopa det – utom viss katastrofhjälp. SD Syds ordförande Jens Leandersson hade lagt en motion om ”en nollvision” när det gällde biståndet. "
    http://www.sydsvenskan.se/sverige/article558936/Partiledningen-vann-striden-om-bistandet.html

Köper man verkligen, att Jimmie bryr sig så mycket om de stackars föräldralösa barnen i "kulturellt avlägsna platser" så att han så gärna vill hjälpa dem där, is tället för att ge barnlösa par möjligheten att adoptera ett barn som de kan ge ett underbart och kärleksfullt liv till?

SD sa i en intervju i radio att vissa könsroller är medfödda, känner de likadant om "kulturella beteenden"?

Det går ju inte ihop, det gör bara inte det. Varken ekonomin eller politiken.
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Blackbird skrev 2010-05-16 13:31:39 följande:
    Ja, för inte alltför längesedan kunde jag läsa i deras partiprogram att de ville begränsa adoptioner från utomeuropeiska länder. Nyss var jag inne på deras sida, men dock hittade jag inget sådant uttalande. Troligtvis har de tagit bort det. Det var därför jag skrev "är/var" eftersom jag inte var säker på om de fortfarande förespråkade adoptionsförbud.Men här är info från Sydsvenskan:"Fram till 2002 var det Sverigedemokraternas officiella politik att vara emot utomeuropeiska adoptioner. ”Möjligheten till adoption av barn med ursprung utanför Europa skall upphöra”, stod det i partiprogrammet."Källa: Sydsvenskan
    Ja, precis, jag hittade inget uttalande på det, men kände att det var runt den tiden förbudet slopades. Tack.

Och att de uttrycker att endast VISS utländsk adoption ska tillåtas, ja det är ju inte så svårtolkat.
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place

Allt detta handlar alltså om det som ett annat inlägg snuddade vid, var sak hör hemma på sin plats...
    Eller så handlar det trots allt kanske om hudfärg mer än man vågar medge?

Jag har väldigt svårt att få detta att gå ihop.
    "Det handlar inte om hudfärg, det handlar om kultur"
    Men de utländska adoptionerna (utomeuropeiska tom) skulle totalförbjudas fram till 02?
    Och nu får bara viss förekomma, varför?
    Och om jag vill adoptera ett barn från Peru eller Nigeria, så får jag inget ekonomiskt stöd?
    Hur had SD tänkt att dessa "sparade" pengar ska hjälpa barnen på plats? Ska de avsätta en budget för att hjälpa föräldralösa barn utanför Europa?

Hur går detta ihop med ett drastiskt minskat bistånd?

Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Maxipaxi skrev 2010-05-16 13:50:21 följande:
    Att man vill minska antalet adoptioner från utlandet beror ju på att de adopterade barnen ofta får problem i livet, med "rotlöshet och de identifikationsproblem som dessa barn ofta drabbas av", inte på att de har någonting mot utlandsfödda. Att adopterade oftare drabbas av psykiska problem i livet kan du t.ex. läsa om här: www.svd.se/nyheter/inrikes/adopterade-barn-lo..., och självmordsfrekvensen bland de som adopteras från utlandet är också mycket högre än bland andra barn: www.dn.se/nyheter/sverige/sjalvmord-vanligt-b...
    I den senaste artikeln står det ju att forsterhemsplacerade barn har det svårast.
    Varför var förbudet då främst mot utomeuropeiska adoptioner?
    Det finns ingen forskning som pekar på att utomeuropeiskt adopterade barn, skulle ha det svårare än andra adopterade. Tvärtom verkar det vara de fosterhems placerade som har det svårast.

Och om så är fallet, så lär ju dessa barn ha samma problem även om de adopteras av en familj i hemlandet, eller hur?
    Så det är ju knappast en fråga om det bästa för barnet.
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Blackbird skrev 2010-05-16 15:39:59 följande:
    Framgår det vilka det är som får adopteras eftersom de skriver "viss" adoption?
    Nej, det framgår inte.
    Vilket endast förstärker mina misstänksamheter kring orsaken till att förbudet blev till "viss adoption".
    Och varför just utomeuropeisk?
    Beautifully Human
Svar på tråden SD - Främlingsfientlighetens ansikte!