SD - Främlingsfientlighetens ansikte!
Mittnick skrev 2010-05-12 22:53:34 följande:
Att vara avståndstagande kan nog benämnas att exludera, om man vill se det så.Jag hindrar ingen att tycka det de vill, ville bara poängtera att det du kallar exkludera inte alltid är negativt och unikt för människor som är främlingfientliga.(tycker fortfarande inte om det ordet)Jag har personligen aldrig varken tyckt, eller heller skrivit, att jag står för att "exkludera" en viss färg på huden eller religion. Religion för mig är tro och tro är något man bär inom sig, annat är handling vilket för mig är en annan sak.En fråga, hur kan du ifrågasätta någons tro och handling egentligen?Att jag gör det är inget jag direkt hymlar med om det kommer rakt riktade frågor, men jag skriker inte ut det heller, jag är rätt laidback.Men det känns som du inte vill att SD-väljare inte ska se sig själva som "mer" än andra, ändå verkar du övertygad om att ditt sätt att se på exempelvis hedersmord är det rä
tta.Om du växt upp där det är normalt så hade, högst troligt, även du tyckt att det är det och troligen ansett att de som inte tillämpar det inte är sanna mä
nniskor.Vi alla uppfostras olika, även i Sverige, har olika bakgrund, har olika mål och visioner, har olika förutsättningar och drömmar, olika historia och utbildning...Den invandrarpolitiken som finns idag känner jag inte fungerar, att klumpa ihop folk och inte ge dem möjlighet att komma in i samhället är rent ut sagt diskriminerande och lutar själv åt främlingsfientlighet på något sätt...Jag tycker inte att det håller, politiken i sig att ta in men inte ta om hand skrämmer mig lite.Förstår att det kan sticka i ögonen på svenskar som kan ha det svårt när de ser att det uppenbarligen går att få pengar utan att "behöva" (läs: få) lyfta ett finger för att "förtjäna" det (förstå mig rätt)Politikerna själva skapar obalansen anser jag.Jag har inte haft det svårt men visst har det slagit mig att jag hellre skulle lägga pengar på något som för Sverige framåt istället för att bara få det att fortsätta stampa på samma ställe som ajg kan uppleva att det gör.Men nu kretsar inte mitt tycke runt invandringpolitiken i sig, den vännen som står mig närmast och funnits längst i mitt liv kommer inte från det här landet och hennes mamma, trots 35 års boende i Sverige fortfarande bryter och helst talar engelska så jag har inget riktat mot någon särskild hudfärg eller religion eller någon vision att stoppa all invandring och slänga ut folk på studs som inte har "vikingablod" Jag är inte tillräckligt insatt i ekonomin, kan inga siffror eller statistik men jag kan plus och minus, Sverige lever redan på lånade pengar och den typen av behandling våra politiker utfört gällande de flesta invandrarna i våra förorter är inget mer än utgift OM man nu pratar ekonomi.Och det är alltid det det handlar om i slutändan när det gäller politik.Pengar.
Nej du har aldrig skrivit att du vill exkludera någon pga religion, hudfärg eller kultur. Men mina inlägg handlar mer om hur jag ser SDs politik.
Ang hedersmord, så är det knappast socialt accepterat
egentligen någonstans. Folk som begår hedersmord i länder som många förknippar med just hedersmord, får ofta ordentliga straff. Sedan finns det alltid fristader, för allt, överallt. Men inte rent generellt.
Jag förstår hur du menar, principen av det hela, men exemplet känns dåligt.
Det är främst SDs politik jag motsätter mig, inte väljarna.
Sedan är ju allt väldigt relativt, självklart vill vi alla att Sverige ska gå framåt men vi har det faktiskt ganska bra. Om man ser det stora perspektivet. Våra höga skatter har gett oss mycket som andra länder inte har, gratis skola, vård för alla, vi lever i ett helt och rent land. Det tycker jag faktiskt. Det räcker att lämna Sverige och ta sig ner i Europa för att förstå, att vi har det RELATIVT bra. Rent ekonomiskt.
Jag ser inte ekonomin som ett hinder från att hjälpa, eftersom vi faktiskt kan tjäna på invandring. Vad som inte fungerar däremot, är precis som du snuddar vid, integrationen.
Så ang din syn på invandringspolitiken så är det nog många i tråden som håller med och det har vi också pratat om. Problemet är ju att SD inte alls innehar någon effektiv eller realistisk lösning på detta.
Först pratar du om rätt sak på rätt plats och alla alla inte är lämpade för olika samhällen och sedan menar du att det handlar om ekonomin?
Jag får dubbla budskap, eller är det en kombination?
Och när vi ändå pratar ekonomi, i en tråd som handlar om ett parti som inte haft en budget sedan 80-talet, så känns SD inte som ett parti man bör lägga sin röst på om man oroar sig över Sveriges ekonomi. Det är nog faktiskt deras största svaghet.