Joppis skrev 2010-05-06 13:38:48 följande:
Det pratades om det runt ett fikabord för några dagar sen. På vägen hem så så jag en reklamskylt utanför en affär som ägs av invandrare. Det var priser på diverse prylar men inte ett ord var på svenska. Ska man skylla på "utanförskap" då?
Sådana butiker är ju inte alls ovanliga. Inte heller något nytt. Finns massor av sådana i området där jag bor.
Har även sett många annonser i tidingar som är på arabiska t ex.
Jag tror sådana här butiker vet att de som handlar där till 99% är invandrare, och man vill skapa en "hemmakänsla" tilltala sina kunder helt enkelt.
Likadana exempel finns det i butiker som ägs av svenskar i USA och England t ex, där man säljer filmjölk, knäckebröd och andra förnödenheter som svenskar saknar.
Inför midsommarfiranden eller kyrkliga event, annonseras det ofta på svenska osv.
Det märks kanske mer här, eftersom vi har en större del invandrare från t ex mellanöstern, än vad England har svenskar.
Men istället för att sitta runt fikabordet och börja snacka skit om det och gräma sig, så kan man ju gå in i butiken och köpa ett tuggummi och säga att det skulle vara nice om annonserna kunde vara på svenska, så att man kan läsa dem?
Språket är extremt viktigt för en lyckad integration.