Inlägg från: Nice Girl Wrong Place |Visa alla inlägg
  • Nice Girl Wrong Place

SD - Främlingsfientlighetens ansikte!

Nenne, berätta gärna om vilka "vi" är (när du pratar om kulturella krockar) och exakt vilka kulturella krockar du pratar om.

Du sa att "vi" inte kan hantera dem, utveckla?

Ligorna du tar upp är intressant, eftersom vit makt rörelserna växer snabbt och är mer aktiva än tidigare.
    Det finns 2 sidor på varje mynt.

Och om folk behöver skydd, är vi under lag, skyldiga att erbjuda det.

Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Nenne666 skrev 2010-04-26 11:14:02 följande:
    Men alltså, jag blir lite förvånad när man frågar om dom kulturella krockarna, vet man inte bättre?Är det ens värt att besvara den typen av frågor?Att det innebär kulturkrockar mellan svenskarna och många invandrargrupper är väl inget nytt, å det finns det otroligt många problem mellan länderna man tar in (dessutom)Jepp, vit makt rörelse är inget jag står för, men lär ändå förstå av anledningen till missnöjet av invandringen, att dessa växer. Gör inte politikerna nåt för att stävja det, så visar folket på egen hand att man inte köper vårt koncept. Hade politikerna lyssnat på folket, så hade även dessa rörelser minskat, eller iaf inte fått så stor grogrund. Det ena leder till det andra.Varför förneka så uppenbara grejer? (om man nu gör det)F.ö så kommer jag inte hinna med att sitta på forat och kommer kanske inte svara på era inl, har lite annat för mig oxå... Men svarar när jag kan.
    Jag vet nog mer än du tror

Jag frågar därför att du uttryckte dig så stark ang detta och blir då givetvis nyfiken.
    När man säger att "vi" inte kan hantera de kulturella krockarna, så får man vara beredd att utveckla, vilket jag tycker att du kunde gjort, istället för att upprepa vad du redan sagt i andra inlägg.

Så, vilka är "vi" och vilka kulturella krockar kan vi inte hantera?
    Är det kulturkrockar vi pratar om? Eller problem mellan olika indivder? Är beteendet som krockar med "vårt" (där har vi en helt ny diskussion) kulturellt betingat?
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Nenne666 skrev 2010-04-26 12:58:17 följande:
    Kan ta ett enkelt exempel, så som det hedersrelaterade förtrycket, och Fadime är kanske ett namn som får en å annan klocka att ringa.Kanske kan kika på hur den svenska kvinnan anses som lössläppt samt som slampor i många invandrares ögon.Kvinnosynen är ett ytterst stort problem. Att det svenska samhället anses som lössläppt lär inte vara en nyhet heller.Att det finns alltför många som inte vill ta seden dit man kan kommer utgör ett problem.Om jag pekar ut specifika grupper, så lär det uppfattas som att jag drar alla över en å samma kam och i dagens upplysta samhälle ska man inte behöva det heller. Det finns mängder av invandrare som sköter sig och respekterar vårt folk och vårt land. Men det e dock inte dom jag vill diskutera nu.OCH nej, vi kan inte hantera problematiken och om det vore så, hade det inte vart ett problem, eller hur?Du frågar vilka 'vi' är, jo...då menar jag självfallet oss svenskar, och vad jag menar med svenskar är inte invandrarna och dess barn. Jag anser att dom lever här i sverige, men dom är inte svenskar men SKA leva efter svenska lagar och seder och visa respekt för vårat land, kultur samt lagar.Vilket jag hade gjort om jag levt i ett annat land.När blir man svensk kommer du nog fråga...hm.Man blir aldrig helt svensk om man inte är helt svensk. Enkelt. Man blir inte svensk för att man får bo här, lika lite som jag blir amerikan om jag får ett green card i usa.Men däremot så ska jag leva som sig bör i det landet jag vistas i. Passar det inte mig, får jag dra. Om jag kommer från en familj som heter svensson i efternamn så slutar ju inte jag att komma från en svensson bara för att jag gifter mig med en andersson. Jag har ju fortfarande mitt ursprung.Men eftersom du ställer så många frågor och undrar hur jag resonerar och att jag ska presentera min negativa inställning så kan jag ställa en enekel fråga.Ser inte du att invandringen utgör ett problem för det svenska samhället, och om inte, varför? Och vems fel är det isf?
    Nu börjar detta kännas som en avstickare, men om vi börjar med just det hedersrelaterade våld eller förtryck, så är detta knappast någon en majoritet av invandrare ägnar sig åt. Det har du också påpekat i dina inlägg.
    Så vilka grupper av invandrare är det du menar att vi har problem med?
    Utgör vissa grupper mer problem än andra?
    Mig veterligen, är de flesta som arbetar mot just hedersvåld, faktiskt invandrare, inte svenskar. Var ett uppmärksammat fall (som togs upp på FL) om hedersvåld i Turkiet, där personen i fråga fick sitt straff (som är betydligt strängare än de straff vi har i Sverige). Hedersvåld är knappst något som är en orsak till att stoppa invandringen och det var faktiskt där som vi började denna diskussion.

Inte heller den lössläppthet du pratar om (upplevda sådan) är orsak till att stoppa invandringen. Och svenska tjejers rykte, är något som for världsvida långt innan invadringen i Sverige tog fart. Europa rent generellt har ju alltid varit "känt" för att vara mer frigjort än många andra länder.
    Men visst blir det en kulturkrock när man kommer från ett land, där kvinnor är förtryckta, till ett land där vi alla är (påstått) lika och kvinnor har sin frigjordhet och självständighet.
    Liksom många svenskar som flyttar utomlands och blir nyfrälsta i sin svenskhet, är det samma sak md många invandrare.
    En man som kanske ansågs ganska modern och liberal i hemlandet kommer till Sverige och ändrar attityd helt. Detta är inte alls ovanligt, snarare tvärtom.

Men dessa kulturkrockar du tagit upp (ser jag två exempel?) väger ju faktiskt nästan ingenting.

Du säger att du inte vill nämna grupper för att det kommer se ut som du drar alla över en kam, men jag ser inte problemet, du har ju bevisligen några speciella grupper i åtanke, eller hur?

Jovisst ser jag att invandringen som den ser ut idag utgör ett problem, vems fel det är? Jag tror inte att det är enskilda individers fel. Felet börjar när en asylsökande kommer till Sverige. Felet börjar med de sjukt långa handläggningstiderna, de dåliga resurser som finns att hjälpa nyanlända invandrare och SFI's misslyckanden.

Sedan är detta en historia som upprepar sig själv. Världen har alltid sett ut så här. TS har några riktigt intressanta exempel som jag gärna låter honom berätta om vid ett senare tillfälle.
    Vi har haft väldigt många invandrare på väldigt kort tid, detta skapar naturligtvis situationer som vi har i dag, men redan nu ser vi att andra och tredje generationen klättrar i samhället, utbildar sig, jobbar och tar sig framåt lika bra som svenskarna.

Det går inte att peka finger åt vems felet är, det är en blanding av kanska många komponenter, men att skylla på kultur eller ursprund funkar inte för mig, så enkelt är det inte.

Majoriteten av invandrare respekterar vårt land, jobbar och vill inget annat än att leva sina liv så gott de kan.
    Sedan finns det en mindre grupp som antagligen skulle ställa till lika mkt problem i sitt hemland som de gör här och det är naturligtvis inte bra för vårt samhälle. men precis som TS sagt, så är det VÅRT samhälle.
    Och att stoppa invandringen osv, på de grunder du lagt fram, är ju befängt.
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Maxipaxi skrev 2010-04-26 15:59:10 följande:
    Jag antar att om du åker ut och reser till ett annat land, t. ex. till Kongo, Irak eller Indonesien, så kommer du uppleva att du där befinner dig i en annan kultur.Är vi överens så långt? Är vi inte det så är det ingen mening att fortsätta.PS Det heter två sidor AV varje mynt DS
    Nu var det ju inte det vi diskuterade, eller hur?
    Att leva i en annan kultur behöver inte alls ta de uttryckt som Nenne illustrerar.
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Nenne666 skrev 2010-04-26 16:04:13 följande:
    Jepp, i ett annat land så innebär det andra regler, lagar, seder som jag bör följa samt respektera.
    Och de flesta gör det.
    Det där med seder är också lite kul, för vilka är de? Som inte redan är självklara? När jag t ex ber en SDsympatisör att klargöra dessa seder, får jag ofta luddiga svar. Per Gessle och sill har kommit upp.
    Många seder som kommit upp är sådana jag själv inte lever efter.

Saker är mycket mer komplicerade än vad många vfill framställa.
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Maxipaxi skrev 2010-04-26 16:48:31 följande:
    Glid inte undan frågan nu.Mona Sahlin t.ex., hon talar om andra länders kultur men vägrar erkänna att det finns en svensk slik. Gör du det också?Varför är det okej (hos media-etablissemanget) att tala om kulturen i Thailand, om arabisk kultur, kulturen i USA:s getton etc, men inte om svensk kultur? Om man säger "svensk kultur" så måste man tydligen kunna definiera hela den svenska kulturhistorien och dess yttringar, men varför ställs aldrig samma krav på dem som talar om "arabisk" kultur t.ex.?Bl.a. tillhör det den svenska kulturen att äta fläskkött. Det tillhör inte kulturen i Irak. Så kan man fortsätta...idel självklarheter.
    Glid inte undan frågan? Jaja.

Jag har väl aldrig ens snuddat vid att förneka den svenska kulturen?
    Hur tar det sig i uttryck enligt dig, att media inte talar om svensk kultur? Det tycker jag absolut de gör. Jag känner nog ingen svensk kultur förnekare.
    Jag tycker svensk kultur finns lite överallt i samhället och i media, men jag ser inte varför de som inte vill, måste leva efter den.

Nej - man måste inte definera speciellt mycket alls, men när man bygger ett parti på en fråga som handlar om att assimilera en hel massa människor till den svenska kulturen, så tycker jag att det är på sin plats att delge folket exakt vad invandrare ska assimileras till. Men det är ju inte mitt jobb att göra, eftersom jag inte känner så.

Om det är svensk kultur att äta fläsk, så finns det ju en hel massa svenskar som inte lever efter just den biten av kultur. Är det sådant trams invandrare ska assimileras till? Fläsk?
    Jag äter inte fläsk, är varken muslim eller invandrare.
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Nenne666 skrev 2010-04-26 17:59:41 följande:
    ja, e det hundar som tycker så, eller (kan) det va folk?Om det så bara är 1 person, så ska den personens röst göras hörd!Nu råkar missnöjet ständigt växa! (men det har väl du missat)
    Det där med att missnöjet växer beror på vilken mätning man tittar på, medans SD hamnar under strecket i en mätning enl DN, presenterar man samma dag på SDs hemsida siffror över 7%.
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Maxipaxi skrev 2010-04-26 18:21:43 följande:
    Nej nej, undantag finns alltid. De bekräftar regeln. Dock, det är uppenbart att svenskar äter betydligt mer fläskkött per person än araber.Det finns svenskar som inte inmundigar sill+sup på Midsommarafton. Det hindrar inte att sill+sup är en kombination som ingår i den svenska kulturen, som en del av midsommarfirandet. Hur många käkar sill och tar en sup till, i Bagdad?Att ta seden dit man kommer är en god regel. Invandrare som nonchalerar och vägrar att assimilera sig i det nya landet, den nya kulturen, är respektlösa och saknar skam i kroppen. Dessutom drabbar det dem själva på lång sikt, eftersom de inte lär sig språket, aldrig lär känna etniska svenskar vilket inebär att de har svårt att komma in på arbetsmarknaden vilket i förlängningen innebär att deras barn blir överrepresenterade i brottsstatistiken. Att det blir som det blir är ingen slump.Det är patetiskt med människor som bor i Stockholm men lever som om de alltjämt bodde i Teheran.Jag bodde själv utomlands under åtta år och vet hur viktigt det är att anpassa sig till konventionerna, till kulturen.
    Tycker du verkligen man är respektlös om man inte vill assimileras?
    Jag vägrar assimileras till SD's nonsense.

Jag bodde också utomlands i ca 8 år och allt jag märkte var hur svenskar gärna bodde i kollektiv och öppnade svenska butiker där de kunde köpa exotiska matvaror, som filmjölk, knäckebröd och kalles kaviar.
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Nenne666 skrev 2010-04-26 21:23:38 följande:
    Men det bevisar ju missnöjet svenskarna har över invandringen?Och det problemet kan avhjälpas genom att minska på invandringen....och lyssna MER på vad folket VILL.
    Vad vill folket?
    De 95% som inte röstar på SD alltså.
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Maxipaxi skrev 2010-04-26 20:58:20 följande:
    Det spelar ingen roll vilken språkundervisning man ställer till förfogande, om eleven inte är intresserad. Det ska erbudas och erbjudas. Själv har JAG lärt mig olika språk. Ingen annan har erbjudit mig dem. Om man måste truga invandrare för att de ska vilja lära sig, så är det något fel på deras inställning. Självfallet finns det invandrare som har rätt inställning. Hatten av för dem. Så ska det vara och det är en självklarhet.
    Ja invandrares inställning kan vi ju snacka lite om när du ändå tog upp det...

"Ingen annan skolform har genom åren utstått liknande misshandel som SFI. Så skyll inte genast på invandraren om han inte kan göra sig förstådd. Och skyll inte heller på lärarna. De har nästan inget att säga till om.

Försök att lära ut språk till en klass på trettio elever (femtio, om du har otur) som varje vecka fylls på med nybörjare, där några är docenter, andra inte kan stava, där några vill ge järnet medan andra inget kan ge, då de går på valium efter våldtäkten i Kenya. Ännu andra sitter här på tredje året, för att någon bestämt att de behöver ”ha fasta rutiner och någonting att göra”. Och du själv, bästa lärare, har kanske aldrig undervisat vuxna, om du alls är språklärare. Du kan vara danspedagog som frågar kollegerna vad det är för skillnad mellan objekt och subjekt (ja, det hände hos statliga Lernia i Stockholm). Men råkar du vara behörig SFI-lärare, vilket betyder att du pluggat längre är dina kolleger som undervisar svenskar, har du lägre lön och längre arbetsdagar."

http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/mat-din-snorre-1.811655

Det krävs inte alls mycket att lista ut, att dina förutsättningar att lära är något bättre än en flyktings t ex.
    Sedan finns det alltid undantag, men de är just det

Beautifully Human
Svar på tråden SD - Främlingsfientlighetens ansikte!