Nenne666 skrev 2010-04-26 12:58:17 följande:
Kan ta ett enkelt exempel, så som det hedersrelaterade förtrycket, och Fadime är kanske ett namn som får en å annan klocka att ringa.Kanske kan kika på hur den svenska kvinnan anses som lössläppt samt som slampor i många invandrares ögon.Kvinnosynen är ett ytterst stort problem. Att det svenska samhället anses som lössläppt lär inte vara en nyhet heller.Att det finns alltför många som inte vill ta seden dit man kan kommer utgör ett
problem.Om jag pekar ut specifika grupper, så lär det uppfattas som att jag drar alla över en å samma kam och i dagens upplysta samhälle ska man inte behöva det heller. Det finns mängder av invandrare som sköter sig och respekterar vårt folk och vårt land. Men det e dock inte dom jag vill diskutera nu.OCH nej, vi kan inte hantera problematiken och om det vore så, hade det inte vart ett problem, eller hur?Du frågar vilka 'vi' är, jo...då menar jag självfallet oss svenskar, och vad jag menar med svenskar är inte invandrarna och dess barn. Jag anser att dom lever här i sverige, men dom är inte svenskar men SKA leva efter svenska lagar och seder och visa respekt för vårat land, kultur samt lagar.Vilket jag hade gjort om jag levt i ett annat land.När blir man svensk kommer du nog fråga...hm.Man blir aldrig helt svensk om man inte är helt svensk. Enkelt. Man blir inte svensk för att man får bo här, lika lite som jag blir amerikan om jag får ett green card i usa.Men däremot så ska jag leva som sig bör i det landet jag vistas i. Passar det inte mig, får jag dra. Om jag kommer från en familj som heter svensson i efternamn så slutar ju inte jag att komma från en svensson bara för att jag gifter mig med en andersson. Jag har ju fortfarande mitt ursprung.Men eftersom du ställer så många frågor och undrar hur jag resonerar och att jag ska presentera min negativa inställning så kan jag ställa en enekel fråga.Ser inte du att invandringen utgör ett problem för det svenska samhället, och om inte, varför? Och vems fel är det isf?
Nu börjar detta kännas som en avstickare, men om vi börjar med just det hedersrelaterade våld eller förtryck, så är detta knappast någon en majoritet av invandrare ägnar sig åt. Det har du också påpekat i dina inlägg.
Så vilka grupper av invandrare är det du menar att vi har problem med?
Utgör vissa grupper mer problem än andra?
Mig veterligen, är de flesta som arbetar mot just hedersvåld, faktiskt invandrare, inte svenskar. Var ett uppmärksammat fall (som togs upp på FL) om hedersvåld i Turkiet, där personen i fråga fick sitt straff (som är betydligt strängare än de straff vi har i Sverige). Hedersvåld är knappst något som är en orsak till att stoppa invandringen och det var faktiskt där som vi började denna diskussion.
Inte heller den lössläppthet du pratar om (upplevda sådan) är orsak till att stoppa invandringen. Och svenska tjejers rykte, är något som for världsvida långt innan invadringen i Sverige tog fart. Europa rent generellt har ju alltid varit "känt" för att vara mer frigjort än många andra länder.
Men visst blir det en kulturkrock när man kommer från ett land, där kvinnor är förtryckta, till ett land där vi alla är (påstått) lika och kvinnor har sin frigjordhet och självständighet.
Liksom många svenskar som flyttar utomlands och blir nyfrälsta i sin svenskhet, är det samma sak md många invandrare.
En man som kanske ansågs ganska modern och liberal i hemlandet kommer till Sverige och ändrar attityd helt. Detta är inte alls ovanligt, snarare tvärtom.
Men dessa kulturkrockar du tagit upp (ser jag två exempel?) väger ju faktiskt nästan ingenting.
Du säger att du inte vill nämna grupper för att det kommer se ut som du drar alla över en kam, men jag ser inte problemet, du har ju bevisligen några speciella grupper i åtanke, eller hur?
Jovisst ser jag att invandringen som den ser ut idag utgör ett problem, vems fel det är? Jag tror inte att det är enskilda individers fel. Felet börjar när en asylsökande kommer till Sverige. Felet börjar med de sjukt långa handläggningstiderna, de dåliga resurser som finns att hjälpa nyanlända invandrare och SFI's misslyckanden.
Sedan är detta en historia som upprepar sig själv. Världen har alltid sett ut så här. TS har några riktigt intressanta exempel som jag gärna låter honom berätta om vid ett senare tillfälle.
Vi har haft väldigt många invandrare på väldigt kort tid, detta skapar naturligtvis situationer som vi har i dag, men redan nu ser vi att andra och tredje generationen klättrar i samhället, utbildar sig, jobbar och tar sig framåt lika bra som svenskarna.
Det går inte att peka finger åt vems felet är, det är en blanding av kanska många komponenter, men att skylla på kultur eller ursprund funkar inte för mig, så enkelt är det inte.
Majoriteten av invandrare respekterar vårt land, jobbar och vill inget annat än att leva sina liv så gott de kan.
Sedan finns det en mindre grupp som antagligen skulle ställa till lika mkt problem i sitt hemland som de gör här och det är naturligtvis inte bra för vårt samhälle. men precis som TS sagt, så är det VÅRT samhälle.
Och att stoppa invandringen osv, på de grunder du lagt fram, är ju befängt.