Guerita skrev 2010-05-19 21:42:18 följande:
Nej gör gärna det. Varför skulle det vara provocerande? Men då ska de vara sådana som ni inte delar med något annat land för i så fall är de ju enligt ditt sätt att se det inte era traditioner. Att påstå att vi inte har några svenska traditioner däremot är provocerande. Men jag tror att det är en definitionsfråga. Enligt mig är en tradtion/sed något som är vedertaget bruk i ett land, inte nödvändigtvis sedan 1000 år dock. Alltså oftare värdering än specifika högtider. Svenskarna, liksom alla andra, gör saker baserat på sina traditioner och seder. Som jag skrev så visst har julen ändrat sig med tiden, först med katolska kyrkans ändring av midvinterblotet till firandet av Kristi födelse ,men lik förbenat så är maten ungefär den samma idag som då. Gris, gris och mer gris (eftersom man slaktade grisen lagom till den här tiden) och sen lite fisk också för att det inte ska bli enformigt. Vad det gäller maten så har den ändrat sig med tiden i Sverige av den enkla anledningen att råvaruutbudet har ändrat sig i takt med att världen har blivit mindre. Det gick inte att äta bananer i Sverige på medeltiden eftersom det inte går att odla bananer i Sverige. Sverige har som du säkert vet ett rätt kallt klimat. Mycket av det som idag odlas i växthus eller importeras kunde helt enkelt inte finnas på menyn tidigare. Nu när jag tänker efter så har jag kommit på en svensk sed till. Viljan att ta till sig nyheter och inlemma dem i gamla traditioner, att utvecklas och förändras, att ta till sig nya maträtter när råvarorna blir tillgängliga. En värderingssed skulle jag kalla det. När någon säger "Ge mig Sverige tillbaka" så tror jag inte att det är det Sverige som fanns på medeltiden de tänker på utan antagligen på Sverige så sent som på 60- eller 70-talet. Med invandrare, med kulturmixar, med pasta, pizza och köttbullar, snabba bilar och fast inkomst. En tid då många känner det som om allt var lättare och bättre. Innan lågkonjunkturer och devalvering. Sen finns det alltid extremister, både till höger och till vänster som vill återgå till något som aldrig fanns.
Helt riktigt. Och nu kan vi förhoppningsvis lämna den här fåniga diskussionen, eftersom varje normalbegåvad person begriper att det finns kulturella skillnader här i världen, mellan olika områden som kanske spänner över områden som utgör flera stater, nationell kultur, regional kultur, lokal kultur. ja, t.o.m. i enskilda statsdelar. Det finns en svensk kultur, en ganska avgränsad sådan, eftersom Sverige, i jämförelse med andra stater, under de senaste 500 åren, varit en relativt homogen stat. Det hindrar inte att det också olika kulturer inom Sverige.
Till ämnet: slika ting gör att Sd växer sig starkare; kalla fakta: 1985-1989 stod invandrare för 38% av våldtäkterna i det här landet.
politisktinkorrekt.info/wp-content/uploads/downloads/2010/05/Fulltext.pdf